به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تحلیلگران با اشاره به حداقل چهار شاخص اصلی برآمده از معیارهای تکنیکال، فاندامنتال و آن‌چین، معتقدند معامله‌گران ریپل (XRP) باید خود را برای دوره‌ای از کاهش بالقوه قیمت طی هفته‌های آینده آماده کنند.

تشکیل یک پرچم نزولی در نمودار ریپل (XRP)

اولین شاخصی که به یک پتانسیل یک دوره رکود بالقوه برای رمزارز ریپل (XRP) اشاره دارد، الگوی پرچم نزولی است. پرچم نزولی یک الگوی ادامه‌دهنده نزولی است که با یک مستطیل کوچک با شیب رو به بالا مشخص می‌شود که توسط خطوط موازی در مقابل خط روند نزولی اصلی تشکیل شده است. این الگو زمانی تکمیل می‌شود که قیمت به طور قاطع به زیر خط روند پایین‌تر خود شکسته شده و به اندازه ارتفاع خط روند نزولی اصلی کاهش یابد.

از روز 30 ژانویه (10 بهمن)، ریپل (XRP) به‌شکلی بلاتکلیف در مسیر خط روند پایینی این پرچم نزولی شناور بوده است، که نشان‌دهنده یک شکست نزولی بالقوه است. به طور همزمان، شاخص مقاومت نسبی (RSI) آن در نمودار هفتگی عدد 40 را نشان می‌دهد که یک منطقه خنثی است که دامنه کاهش احتمالی بیشتر در بازار را نشان می‌دهد.

نمودار هفتگی قیمت ریپل (XRP/USD)
نمودار هفتگی قیمت ریپل (XRP/USD)؛ منبع: TradingView

بنابراین، شکست قاطعانه قیمت به زیر خط روند پایینی پرچم، خطر سقوط به سمت 0.24 دلار در ماه می یا ژوئن را به همراه دارد. این عدد نشانگر کاهشی در حدود 55٪ نسبت به سطوح فعلی است.

نهنگ‌های ریپل مشغول دامپ دارایی خود هستند

بر اساس داده‌های ردیاب نهنگ Whale Alert، ریپل (XRP) اکنون در آستانه شکست پرچم نزولی قرار گرفته است، وضعیتی که با جریان صدها میلیون دلار از این رمزارز به سمت بیت استمپ (Bitstamp) و سایر صرافی‌های ارزهای دیجیتال همخوانی دارد. روز 30 ژانویه (10 بهمن) یک نهنگ 24.75 میلیون دلار XRP را به یک کیف پول ناشناخته انتقال داد. برخی معتقدند این انتقال احتمالاً بخشی از عملیات معمول ریپل است که توکن‌هایی را شامل می‌شود که هر ماه قفل آنها از escrow باز می‌شود.

زمان این نقل و انتقالات به دلیل مطابقت با تغییراتی عمده در نرخ توزیع دارایی این ارز از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مدت، علاوه بر کاهش قابل توجه ذخایر نهنگ‌هایی که بین 100 میلیون تا 1 میلیارد واحد XRP دارند، افزایشی مشابه در عرضه تحت کنترل گروهی مشاهده شده است که بین 10 تا 100 میلیون واحد ریپل در اختیار دارند. این وضعیت نشان‌دهنده فروش یا توزیع مجدد ذخایر XRP توسط نهنگ‌ها است.

تشکیل صلیب مرگ، شکست الگوی سر و شانه

فشار فروش رمزارز XRP به دلیل تلاقی دو ستاپ تکنیکال نزولی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، با خطر افزایش بیشتر همراه است. در مورد اول، میانگین متحرک نمایی 50 روزه ریپل (موج قرمز) احتمالاً از زیر متحرک نمایی 200 روزه آن (موج آبی) عبور کرده و به اصطلاح “صلیب مرگ” را تشکیل می‌دهد. این وضعیت توسط معامله‌گران و تحلیلگران سنتی به عنوان یک سیگنال نزولی تلقی می‌شود. جالب است بدانید تشکیل این الگو در دسامبر 2021 با کاهش 65 درصدی قیمت همراه شد.

صلیب مرگ نمودار روزانه قیمت ریپل (XRP/USD)
نمودار روزانه قیمت ریپل (XRP/USD) و تشکیل صلیب مرگ؛ منبع: TradingView

مورد دوم، تشکیل الگوی سر و شانه (H&S) در نمودار روزانه ریپل است که معمولاً نشانگر تغییر روند صعودی به نزولی بوده و با تشکیل یک قله (شانه)، به دنبال یک قله بالاتر (سر) و یک قله پایین‌تر دیگر (شانه دوم) شناخته می‌شود که همگی بالاتر از یک خط حمایتی مشترک به نام خط گردن تشکیل شده‌اند. هدف قیمت در این الگو با محاسبه حداکثر فاصله بین نوک سر و خط گردن و گسترش آن به سمت پایین از نقطه عبور قیمت از خط گردن اندازه‌گیری می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق، قیمت هدف ریپل در صورت تایید این الگو برای ماه مارس یا آوریل در حدود 0.34 دلار تعیین شده است که 30 درصد کاهش از سطح فعلی را نشان می‌دهد.

سر و شانه در نمودار روزانه قیمت ریپل (XRP/USD)
نمودار روزانه قیمت ریپل (XRP/USD) با الگوی سر و شانه، منبع: TradingView

خبری از ETF اسپات ریپل نیست

تحلیلگران نسبت به احتمال راه‌اندازی یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات ریپل چندان خوش‌بین نیستند و همین امر می‌تواند نرخ تقاضا برای ریپل (XRP) در مقابل بیت کوین و اتر (ETH) را کاهش دهد.

پرونده حقوقی جاری بین ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز دلیل بزرگی است که در کنار عدم وجود یک ETF آتی XRP در ایالات متحده بر سیگنال‌های منفی دامن می‌زند. تاونسند لنسینگ (Townsend Lansing)، رئیس محصولات کوین شیرز (CoinShares) در این باره می‌گوید برای امکان‌پذیر شدن راه‌اندازی یک ETF اسپات برای ریپل، لازم است که در وهله اول، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) موافقت کند که XRP نوعی اوراق بهادار نیست و این سناریویی است که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array