رسانه ایران دکونومی در آخرین روز از اینوتکس ۲۰۲۳ با دکتر آذین طیبی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت اسپاد،‌ گفت‌وگویی اختصاصی داشت و پای صحبت‌های این فعال اکوسیستم استارتاپی نشست. آذین طیبی، درباره شرکت دانش‌بنیان اسپاد به خبرنگار ایران دکونومی گفت: «شرکت اسپاد صنعت فرتاک یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه قطعات خودرو است. این شرکت در سال ۱۳۹۹ با هدف ارائه قطعات دانش‌بنیان و نوآوری در حوزه خودرو آغاز به کار کرد. در سال ۱۴۰۰ توانستیم پنج محصول نوآورانه را به خودروسازان ارائه‌ کنیم و در اوایل ۱۴۰۱ هم روی یکی از این محصولات شرکت را دانش‌بنیان کردیم.»

تمرکز شرکت اسپاد صنعت فرتاک بر روی تولید، طراحی و تامین قطعات الکترونیکی خودرویی، همچنین بهره‌گیری از انرژی‌های نو است. رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان اسپاد در مورد چالش‌های یک شرکت دانش‌بنیان به خبرنگار ایران دکونومی گفت: « دیروز داشتم به صحبت‌های دکتر ستاری در استیج اینوتکس گوش می‌دادم. دکتر ستاری جمله‌ای را گفتند که چالش بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان است. نوآوری عشق است و زحمت‌های بسیاری دارد. ما چند سال است که با شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنیم و به بررسی کارهای آن‌ها مشغولیم. در این سال‌ها متوجه شده‌ایم که خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان، جنس کارشان با نوآوری تطبیق دارد؛ مانند شرکت‌های سازنده اپلیکیشن‌ و نرم‌افزار. ولی وقتی ما وارد صنعت خودرویی شدیم، در واقع با یک حوزه سنتی مواجه بودیم. این حوزه سنتی هیچ‌گونه تطابقی با نوآوری نداشت که این چالش بزرگی برای ما بود. ما و تمام شرکت‌های نوآورانه‌ای که می‌خواستند وارد صنعت خودروسازی و قطعات خودرو شوند، تمام تلاشمان را برای فرهنگ‌سازی و سازگار کردن این فضای سنتی با نوآوری انجام دادیم.»

آذین طیبی کار شرکت دانش‌بنیان اسپاد را این‌گونه توضیح داد: «ما بر روی یک قطعه الکترونیک نوآورانه در صنعت خودرو کار می‌کنیم و در حال تلاش برای بهینه‌سازی این صنعت با انرژی‌های پاک هستیم.»‌ رئیس هیئت‌مدیره شرکت اسپاد از وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه خودرو گلایه کرد و به ایران دکونومی گفت: «ما هیچ کمکی از بخش‌های دولتی و خصوصی نداشتیم. به عنوان نماینده شرکت‌‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌های خودرویی می‌خواهم چند نکته را ذکر کنم. ما پنجاه هزار قطعه از محصولی که در سال ۱۴۰۱ تولید کرده‌ایم را فروخته‌ایم، اما یک ریال از هیچ سازمان یا نهاد دولتی‌ای دریافت نکرده‌ایم. شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خودرو برای دستیابی به اهدافشان، به حمایت نیاز دارند.» او همچنین اظهار داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان خودرویی توانسته‌اند خودروسازان را قانع کنند تا نوآوری را وارد کار خود کرده و از فضای سنتی موجود در این صنعت فاصله بگیرند.

طیبی، هدف شرکت اسپاد از حضور در اینوتکس را آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌هایی دانست که در زمینه خودرو فعالیت می‌کنند. او همچنین به اهداف آینده این شرکت اشاره کرد و گفت: «هدف سال آینده ما این است که گردهمایی‌هایی در حوزه خودرو تشکیل دهیم. همچنین تصمیم داریم به حوزه خودروهای برقی ورود کنیم و از انرژی‌های پاک غافل نشویم. من معتقدم که نباید از پروژه به اقتصاد رسید. باید از پروژه به توسعه و بعد از آن به اقتصاد رسید. ما تقریباً با خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تحقیق و توسعه به اهداف کسب‌وکار خود دست یابند. برای همین به اینوتکس آمدیم تا بیشتر با همکارانمان تعامل کنیم.»


رئیس هیئت‌مدیره شرکت اسپاد در پایان صحبت‌هایش، نظرات خود را نسبت به نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ بیان کرد: «جا نمایی غرفه‌ها آن چیزی نبود که ما انتظار داشتیم. من هر سال به اینوتکس می‌آیم و فکر می‌کنم که نمایشگاه در سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشت. با این حال، از همه دست‌اندرکاران این نمایشگاه که محلی برای گفت‌وگو و تعامل را فراهم کرده‌اند، تشکر می‌کنم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array