به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی تسلا موفق شده در سال گذشته میلادی (2023) بیش از 1.8 میلیون دستگاه خودروی برقی را روانه بازار کند.

براساس جدیدترین گزارشات آماری روند تولید و تحویل محصولات کارخانه تسلا در سال 2023، کمپانی تولید خودروهای برقی تحت‌مدیریت ایلان ماسک موفق به ثبت رکورد جدیدی شده و حتی از رقیب چینی خود نیز پیشی گرفته است. عملکرد این کارخانه نسبت به بازده آن در سال 2022، شاهد رشد چشمگیر 38% بوده است!

تسلا با تولید 1.846 میلیون دستگاه خودرو و تحویل 1.809 میلیون دستگاه خودرو به مشتریان، بازهم در صدر بازار خودروهای برقی ظاهر شده اما برند چینی BYD همچنان با فاصله ناچیزی در رتبه دوم قرار دارد.
کارخانه ماسک در آخرین سه‌ماهه سال 2023 حدود 495 هزار خودرو تولید کرده و حدود 484 هزار خودرو را به مشتریان تحویل داده بود.

به‌صورت خلاصه، شرح عملکرد تسلا در سال 2023 به شرح زیر است:

  • مجموعه عرضه در سه‌ماهه چهارم سال 2023: حدود 484 هزار دستگاه خودرو
  • تولید کل سه‌ماهه چهارم 2023: حدود 494 هزار دستگاه خودرو
  • مجموع عرضه سال 2023: بیش از 1.8 میلیون خودرو
  • تولید کل سال 2023: بیش از 1.84 میلیون خودرو

براساس گزارش وبسایت CNBC، کمپانی تسلا در اوایل سال گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد بیش از 2 میلیون دستگاه خودروی برقی را در سال 2023 به مشتریان خود عرضه کند. اما در اواسط سال (ماه اکتبر) این عدد به‌صورت چشمگیری در جلسه گزارش مالی کاهش یافته و اصلاح شد.
اما درهرصورت، عملکرد نهایی تسلا در سال 2023 همچنان از تخمین کارشناسان فراتر رفته و رضایت‌بخش بوده‌اند.

در این سال حدود 467 هزار دستگاه خودروی Model 3 و Model Y تولید شده و بیش از 461 هزار دستگاه از آنها به مشتریان تحویل داده شده‌اند. با اینکه در فصل مالی گذشته ماسک پیش‌بینی کرده بود که خودروی Model Y “پرفروش‌ترین خودروی کره زمین خواهد شد”؛ اما آمار دقیقی از فروش این مدل‌ها (به‌صورت تفکیک‌شده و مجزا) منتشر نشده است.

همچنین در سال 2023 حدود 18 هزار دستگاه از دیگر مدل‌های خودروهای تولیدی تسلا (Model S و Model X) نیز به‌فروش رفته و هنوز آمار دقیقی از فروش خودروهای سایبرتراک ارائه نشده است. ایلان ماسک ماه گذشته در یک رویداد اختصاصی از این خودروی موردانتظار رونمایی کرده بود و براساس گزارشات اخیر، خوشبختانه اولین تصادف سایبرتراک تلفات جانی نداشته است.

اما درهرصورت، تولید سایبرتراک منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای ایلان ماسک و کارخانه تسلا شده است. به‌نظر می‌رسد این کارخانه برای تأمین باتری‌های لیتیوم یونی و فولاد ضدزنگ بدنه این خودروها به‌شدت با مشکل مواجه شده است. همین دو معضل منجر به کاهش سرعت تولید انبوه سایبرتراک شده و هدف عرضه 250 هزار خودرو در سال 2025 را به‌خطر انداخته است.

تسلا

چالش‌های بی‌شمار تسلا

تسلا در سال گذشته درگیر برخی واکنش‌های منفی مطبوعاتی در زمینه مسائل امنیتی سیستم اتوپایلوت خودروهای برقی خود نیز شده بود. این سیستم‌های خودکار و خودران هم در آمریکا و هم در کشورهای دیگر تحت نظارت و تحقیقات بسیار شدیدی قرار دارند.
همچنین کاهش چندین‌باره قیمت خودروهای این کارخانه در سال 2023 تأثیر به‌سزایی در افزایش فروش و استقبال مشتریان داشته است. اخیراً قیمت خودروهای Model 3 و Model Y به‌ترتیب به 39 هزار دلار و 46 هزار دلار کاهش یافته است!

یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای برقی برای کمپانی تسلا کشور چین است. اما با توجه به اینکه اخیراً رقابت در چین شدیداً بالا گرفته، اوضاع برای تسلا نیز دشوارتر شده است.
غول خودروسازی چینی، کارخانه BYD نیز اعلام کرده که در سال 2023 بیش از 3.02 میلیون دستگاه خودرو به مشتریان فروخته است که تنها 1.6 میلیون دستگاه از آنها خودروهای تماماً برقی بوده‌اند و 1.4 میلیون باقی‌مانده خودروهای هیبریدی بوده‌اند.
اما شایان ذکر است که بیشتر خودروهای برقی کمپانی BYD با قیمتی بسیار کمتر از خودروهای برقی تسلا به‌فروش می‌رسند!

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array