به گزارش ایران دکونومی، «محمداسماعیل کفایتی» رئیس پارک نوآوری صنعت نفت به موضوع ناترازی مصرف گاز در کشور پرداخته و گفت: «در موضوع ناترازی گاز ما باید مصرف و تولید را مدنظر قرار دهیم. مصرف ما یک بخش خانگی و یک بخش صنعتی و حمل و نقل دارد. ما در تمامی این بخش‌ها ناتراز هستیم و نرخ مصرف ما خیلی بالاست. در عرصه تولید افزایش تولید داریم، با این وجود در برخی نقاط و در زمان اوج مصرف، ناترازی به وجود آمده جدی‌تر می‌شود. زیرساخت مصرف خانگی گاز در هیچ کجای جهان مثل ایران نیست که تمامی خانه‌ها گاز کشی شده باشند.»

شایان ذکر است، ناترازی گاز در زمستان و تابستان بحران‌های جدی پیش روی صنعت قرار داده است. مصرف خانگی نیز به دلایل مختلفی از جمله عدم بهینه‌سازی بالاست و ورود فناوری و سرمایه‌گذاری به ایران نیز به علت تحریم دچار محدودیت جدی است. تداوم چنین وضعیتی نگرانی‌ها از بابت گسترش ناترازی را بیشتر می‌کند.

«کفایتی» افزود: «ما نسبت به کشور ترکیه ۴ برابر مصرف گاز در حد ۲۴۵ میلیارد مترمکعب داریم. ترکیه نیز مصرف گاز را در صنعت به کار گرفته و در زنجیره ارزش قرار داده است. صرفاً بخشی از کارکرد‌ گاز انرژی است و بخش قابل توجهی از آن مصارف صنعتی است که به شدت ارزشمند می‌باشد. ما در این زمینه خیلی عقب هستیم. سرمایه‌گذاری در حوزه گاز به تنهایی نتیجه بخش نیست و باید در گام اول مصرف را مدیریت کنیم. ما هدررفت گاز در مسیر توزیع هم زیاد داریم.»

رئیس پارک نوآوری صنعت نفت با اشاره به قیمت پایین گاز در کشور، اظهار داشت: «گاز برای ما ۱۰ سنت درمی‌آید و ۱ سنت از مردم می‌گیریم، مانند بنزین کسی در مقابل آن تعهدی ندارد. اگر قیمت بنزین ۱ دلار است، ما خیلی خیلی ارزان‌تر به مردم می‌فروشیم. این قیمت‌گذاری‌ها مشکلاتی از جنس قاچاق و بدمصرف کردن به وجود می‌آورد. ما رتبه ۱ گازی جهان را داریم، اما با بدمصرف کردن و در صورت ادامه آن فقط دچار زیان می‌شویم. ما به ازا هر بشکه نفت ۳۲۰ دلار ارزش افزوده می‌گیریم، اما چین تا هزار دلار زنجیره ارزش‌ خود را تکمیل و آلمان نیز بالای ۲ هزار دلار به ازای هر بشکه نفت ارزش افزوده ایجاد کرده است.»

این مقام مسئول همچنین گفت: «ما دانش خوبی در حوزه گاز داریم، حتی الان ظرفیت دانشی ما پر شده است، اما این دانش باید در صنعت گاز بروز و ظهور داشته باشد. ما نگران این هستیم که ظرفیت‌های دانشی ما در میان مدت و بلند مدت از بین برود. باید خدمات فنی و مهندسی انرژی در ایران عملیاتی شود تا نیرو‌های فعال به سمت مهاجرت حرکت نکنند. باید ظرفیت‌های دانشی را در صحنه اجرا بیاوریم.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array