به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، امروزه مدیریت نسل زد یکی از چالش‌های مهم بازار کار در دنیا است. در واقع نسل زد به‌خاطر وجود تفاوت‌هایی که با نسل گذشته دارد، تعریف خاص خودش را دارد. کنترل و چگونگی رفتار با نسل زد توسط مدیران، یکی از ظرافت‌ها و مهارت‌های مدیریتی مهمی است که تاثیر به‌سزایی بر بهبود عملکرد و بازدهی بیشتر واحد‌های مختلف دارد.

گزارش Intuit نشان می‌دهد که در نسل Z از هر 4 نفر 3 نفر ترجیح می‌دهند کیفیت زندگی بهتری داشته باشند تا این‌که پول اضافی در بانک‌های خود داشته باشند.

هدف اصلی اکثر مردم، سخت کار کردن، سرمایه گذاری، پس‌انداز کردن پول و بازنشستگی زودهنگام است. اما یک روند «پس انداز نرم» در میان نسل جوان در حال ظهور است که شیوه تفکر سنتی را به چالش می‌کشد. «پس انداز نرم» به سرمایه گذاری کمتر برای آینده و استفاده بیشتر از پول در زمان حال اشاره دارد.

طبق مطالعات شاخص رفاه توسط «Intuit»، نسل Z (نسلی که تجربیات را بر پول ترجیح می‌دهد)، موج پس انداز نرم را رهبری می‌کند.

«زندگی نرم» سبک زندگی است که آسایش و استرس کم را در بر گرفته و رشد شخصی و سلامت روان را در اولویت قرار می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که رویکرد نسل Z به سرمایه‌گذاری و امور مالی شخصی (متولدین پس از سال 1995) نسبت به نسل‌های گذشته «نرم‌تر» است. معنی آن چیست؟ این بدان معناست که سرمایه‌گذاران جوان تر تمایل دارند پول خود را برای اهدافی استفاده کننده که منعکس کننده دیدگاه‌های شخصی آنها باشد.

بر اساس گزارش دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، آمریکایی‌ها در سال 2023 کمتر پس انداز می‌کنند. نرخ پس انداز شخصی (بخشی از درآمد قابل تصرف که برای پس انداز کنار گذاشته می‌شود) در ماه آگوست به میزان قابل توجهی کمتر بوده و در مقایسه با میانگین 8.51 درصدی سال گذشته، به میزان قابل توجهی کمتر بوده و 3.9 درصد بوده است.

کاهش نرخ پس انداز شخصی نشان دهنده تغییر در اهداف مالی در بین استخدام شوندگان است. این گزارش در ادامه آورده است که با ورود افراد جوان به نیروی کار، اولویت‌های مالی جدیدی دیده می‌شود و به احتمال زیاد این افراد تعادلی را بین دیدگاه سنتی پس‌انداز و استفاده از مقداری از درآمد اضافی برای لذت بردن از زندگی در حال حاضر اتخاذ می‌کنند.

بازنشستگی و پس انداز

بازنشستگی پایانی عالی برای اکثر کارگران است. با این حال، بیشتر کارگران نگران هستند که نتوانند اصلاً بازنشسته شوند. گزارش Blackrock نشان می‌دهد که در سال 2023، تنها 53 درصد از کارگران معتقدند که در مسیر بازنشستگی با سبک زندگی خود قرار دارند. کمبود درآمد بازنشستگی، نگرانی از نوسانات بازار و تورم بالا از جمله دلایلی بود که برای عدم اعتماد به بازنشستگی در میان کارگران ذکر شد.

کارگران جوان‌تر نیز احساسات مشابهی دارند، زیرا از هر سه نفر در نسل Z دو نفر مطمئن نیستند که پول کافی برای بازنشستگی خواهند داشت یا خیر.

گزارش Intuit نشان داد که با تمام این تفاسیر، برای نسل جوان موضوع بازنشستگی چندان نگران کننده نیست زیرا اکثر آنها در واقع به دنبال بازنشستگی زودهنگام نیستند و برخی اصلاً نمی‌خواهند بازنشسته شوند.

علاوه بر این، مرکز مطالعات بازنشستگی Transamerican دریافت که تقریباً نیمی از جمعیت شاغل یا انتظار دارند بالای 65 سال کار کنند یا برنامه‌ای برای بازنشستگی ندارند.

تعریف بازنشستگی بین نسل‌ها در حال تغییر است

حدود 41 درصد از نسل Z و 44 درصد از نسل Y (کسانی که در حال حاضر بین 27 تا 42 سال سن دارند) به طور قابل توجهی بیشتر تمایل دارند که در دوران بازنشستگی به نوعی کار با حقوق بپردازند.

گزارش مرکز مطالعات بازنشستگی Transamerican نشان می‌دهد که این بالاتر از 31 درصد نسل X (متولدین بین 1965 تا 1980) و 21 درصد بیبی بومرها (متولدین بین 1946 تا 1964) است.

این ترجیح فزاینده برای درآمد مادام العمر، می‌تواند در عمل «بازنشستگی» را منسوخ کند. اگرچه کارگران جوان‌تر قصد ندارند کار خود را متوقف کنند، هنوز تلاش‌هایی برای افزایش پس انداز بازنشستگی در آنها دیده می‌شود.

نسل زد چه کسانی هستند؟

به طور کلی به متولدین سال‌های 1995 تا 2010، Z-GENERATION می‌گویند که امروزه بیش از 40% افراد در بازار کار افراد این نسل هستند. تا چند سال آینده هم بیش از پنجاه درصد بازار کار را تشکیل می‌دهند. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها این روند در سال‌های بعد هم رو به رشد خواهد بود. به همین جهت اهمیت آشنایی با روانشناسی نسل Z از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array