به گزارش واحد ترجمه ایراندکونومی، چیزی تا برگزاری رویداد WWDC کمپانی اپل نمانده است. دقیقاً هفته بعد، در روز پنجم ژوئن، رویداد سالانه کمپانی اپل با حضور هزاران شرکت‌‌کننده در شهر کوپرتینو؛ ناحیه سانتاکلارای ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد.

کنفرانس جهانی توسعه کمپانی اپل، معمولاً محلی است که برای اولین بار در آن از نرم‌افزارهای جدید مربوط به آیفون، آیپد، اپل واچ و کامپیوترهای مک رونمایی می‌شود. البته گاهی ممکن است سخت‌افزارهای جدیدی در این رویداد نیز معرفی شوند.

به‌نظر می‌رسد که امسال، سال سخت‌افزارها باشد. اخیراً شایعات زیادی درباره عرضه هدست واقعیت افزوده این غول تکنولوژی به گوش می‌خورد. علاوه‌برآن، مک‌بوک ایر جدید 15 اینچی و مک‌پروی قدرت گرفته از تراشه سیلیکونی نیز در این لیست به چشم می‌خورند.
این مسئله که در کنفرانس توسعه اپل علاوه‌بر نرم‌افزارهای درحال پیشرفت، از محصولات فیزیکی جدید نیز رونمایی شود، بسیار محتمل است.

با اینکه هنوز چند روزی زمان باقی‌مانده تا تیم کوک، مدیرعامل کمپانی اپل، بر روی صحنه حاضر شود و به‌صورت رسمی از همه‌چیز رونمایی کند؛ می‌توان به‌صورت کلی از رویداد روز پنجم ژوئن چنین انتظاراتی داشت:

زمان برگزاری رویداد WWDC اپل

این رویداد از تاریخ 5 تا 9 ژوئن (15 تا 19 خرداد) برگزار خواهد شد. اولین سخنرانی رسمی این کنفرانس برای ساعت 10 صبح به ساعت محلی سانتاکلارا تنظیم شده است.
درست مانند سال‌های گذشته، این سخنرانی به‌صورت زنده و آنلاین از وبسایت رسمی اپل پخش خواهد شد.

در رویداد WWDC انتظار چه‌چیزی را داشته باشیم؟

بزرگترین شایعه کنفرانس امسال متعلق به هدست واقعیت‌افزوده کمپانی اپل است. بر اساس شنیده‌ها، سیستم‌عامل اختصاصی طراحی شده برای این هدست به تبعیت از سیستم‌عامل iOS (iPhone operating system)، سیستم‌عامل “xrOS” (extended reality operating system) نام‌گذاری شده است. این دستگاه قادر خواهد بود بر مبنای “واقعیت ترکیبی”، ترکیبی از واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی عمل کند.
بر اساس شنیده‌ها این هدست توانایی ردیابی حرکات دست و چشم را دارد و قیمت آن حدوداً 3 هزار دلار تخمین زده شده است.

یکی از نویسندگان روزنامه بلومبرگ، مارک گرمن، اخیراً ادعا کرده که کمپانی اپل قصد دارد با تجهیز هدست جدید خود به فعالیت‌های ورزشی، بازی‌های ویدیویی و اپلیکیشن‌های آیپد، توانایی‌‌های این پلتفرم جدید را به رخ بکشد.
هنوز مشخص نیست که امکانات این دستگاه جدید برای کاربران و مشتریان به حدی قانع‌کننده باشد که حاضر به پرداخت 3 هزار دلار شوند یا خیر. همچنین، اپل راه درازی برای متقاعد کردن توسعه‌دهندگان برای ساخت و ایجاد اپلیکیشن‌های مخصوص این دستگاه در پیش دارد.

WWDC

مک‌بوک ایر 15 اینچی

لپ‌تاپ مدل مک‌بوک ایر اپل همیشه یکی از پرطرفدارترین لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط این کمپانی بوده است. صفحه نمایش متداول و مرسوم برای فروش این دستگاه معمولاً 13 اینچ بوده است، اما اپل در گذشته سایزهای دیگری از مک‌بوک ایر، مثلاً سایز 11 اینچی، را برای فروش عرضه می‌کرده است.
اما شایعات اخیر حاکی از آن هستند که صفحه نمایش بزرگتری در راه است: مک‌بوک ایر 15 اینچی. منبع این اخبار، باز هم گرمن از روزنامه بلومبرگ است. به عقیده او کمپانی اپل بالاخره در رویداد WWDC امسال از این لپ‌تاپ رونمایی خواهد کرد.

با اینکه رونمایی از این مک‌بوک حتمی و قریب‌الوقوع است، اما هنوز مشخص نیست که کمپانی اپل چه قیمتی برای این دستگاه درنظر گرفته و یا اینکه این لپ‌تاپ چه جایگاهی در خط‌تولید مک‌بوک‌های گذشته خواهد داشت.

مک‌بوک‌ ایر 13.3 اینچی مدل سال 2020 هنوز به قیمت 999 دلار به فروش می‌رسد، درحالی‌که قیمت مدل آپدیت شده 13.6 اینچی سال 2022 از 1199 دلار شروع می‌شود. همچنین، مک‌بوک‌ 16 اینچی اپل نیز قیمتی در حدود 2499 دلار دارد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت مک‌بوک‌ جدید 15 اینچی در این بازه قرار گیرد.

کامپیوتر مک‌پرو بر مبنای تراشه سیلیکونی

آخرین باری که کمپانی اپل درباره مک‌پرو اخباری منتشر کرد، رویداد WWDC سال 2019 بود. با اینکه شایعاتی مبنی بر توسعه این دستگاه به‌گوش می‌رسد، اما خود کمپانی اپل تا این لحظه درباره ابرکامپیوتر پرقدرت خود که بر مبنای تراشه‌های سیلیکونی است، اخبار جدیدی منتشر نکرده است.
بعضی از طرفداران انتظار دارند که اپل در رویداد WWDC امسال بالاخره از این دستگاه رونمایی کند. اما مارک گرمن، روزنامه‌نگار بلومبرگ در اظهارات خود پیش‌بینی کرده که از مک‌بوک پرو در سال جاری رونمایی خواهد شد، اما شاید نه در کنفرانس WWDC.

WWDC

نرم‌افزارهای جدید

علاوه‌بر همه سخت‌افزارهای ذکر شده، انتظار می‌رود که کمپانی اپل از آپدیت‌‌های جدید نرم‌افزاری پلتفرم‌های iOS ،iPadOS ،WatchOS و TVOS نیز رونمایی کند.

علاوه‌بر تغییرات بنیادین در سیستم‌عامل iOS، به‌نظر می‌رسد که گزینه پشتیبانی از اپلیکیشن‌های دانلود شده از منبعی به‌جز اپ‌استور نیز به این دستگاه‌ها افزوده شود. کمپانی اپل مدت زیادی است که در برابر اعمال این تغییر مقاومت کرده بود، اما قوانین جدید اروپایی بالاخره اپل را مجاب کرده است.

از دیگر گزینه‌های موردانتظار در زمینه آپدیت‌های نرم‌افزاری رویداد WWDC، افزوده شدن اپلیکیشن سلامت روان و ویجت‌های جدیدی به اپل واچ است.

دستاوردهای جدید در حوزه هوش مصنوعی

تیم کوک، مدیرعامل اپل اعتقاد دارد که هوش مصنوعی دستاوردی عظیم است، اما باید در تعامل با آن محتاطانه و حساب‌شده پیش رفت. در حالی‌که دو رقیب کمپانی اپل، گوگل و مایکروسافت در رویدادهای اخیر Google I/O و Microsoft Build از دستاوردهای جدید خود در زمینه هوش مصنوعی بهره‌برداری کرده‌اند، بابد منتظر ماند و دید که اپل چه برنامه‌ای دارد.

کمپانی گوگل بر رونمایی از مدل زبانی PaLM 2، محدودیت دسترسی به چت‌بات Bard خود را کاملاً برداشته و مایکروسافت نیز از دستیار هوش مصنوعی جدید خود به نام Copilot رونمایی کرده است. قرار است Copilot به‌صورت درون‌سیستمی در ویندوز 11 قرار گیرد و در مواردی مانند ساخت وبسایت به کاربران کمک کند.

مدت‌هاست که اخباری مبنی بر پروژه‌های در دست ساخت کمپانی اپل در حوزه هوش مصنوعی به گوش می‌رسد. این کمپانی اخیراً استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله ChatGPT معروف را برای کارکنان خود محدود و ممنوع اعلام کرده است. این درحالی است که کمپانی OpenAI به‌تازگی نسخه iOS چت‌بات محبوب کاربران، ChatGPT را در اپ‌استور عرضه کرده است.

همچنین آگهی‌های استخدامی بسیاری برای به‌کارگیری متخصصان هوش مصنوعی، مهندسان نرم‌افزار و کارشناسان ماشین‌لرنینگ در این کمپانی منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد در کنفرانس توسعه WWDC جزئیات و اطلاعات بیشتری در این زمینه اعلام شود.

منبع: cnet9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array