به گزارش ایران دکونومی، این رویداد توسط سازمان همکاری اقتصادی کشورهای اسلامی در حال توسعه، یا گروه D8، با هدف سرمایه‌گذاری تخصصی فناوری و توسعه تعامل بین‌المللی برگزار خواهد شد.

در این رویداد دبیرکل سازمان D8، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رئیس پارک فناوری پردیس و فناوران ۱۳ کشور مختلف حضور داشتند.

پیش از این، رویداد TIM در ۴ دوره برگزار شده و مخاطبین رویداد، کشورهای اسلامی عضو D8 بوده است؛ اما به علت استقبال زیاد کشورهای مختلف، در این دوره از رویداد شاهد حضور کشورهای دیگری چون کانادا، کنیا و گینه نیز بودیم.

ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل سازمان D8 در ابتدای نشست گفت: کشورهای عضو با همگرایی و هم‌افزایی می‌توانند همکاری گسترده‌ای داشته باشند، در نشست‌های قبلی تیم، درباره همکاری‌های گسترده، توافقاتی داشتیم که پیگیری و اجرای آن زمینه‌ساز این همکاری‌ها خواهد شد.

وی همچنین از کشورهای عضو درخواست کرد که در حوزه‌های فناوری اطلاعات، کشاورزی، سلامت، گردشگری و… زمینه‌‌ همکاری را فراهم کنند و تأسیس ۱۰ ابر شرکت با سرمایه یک میلیارد دلار در دستور کار این کشورها قرار گیرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: جمعیت کشورهای عضو، یک هشتم جمعیت جهان را در برمی‌گیرد و فرصت‌هایی مثل ارتباط با دریا، معادن، انرژی، نیروی انسانی توانمند، بازار پژوهش و مصرف نوآوری جایگاه ویژه‌ای به این کشورها بخشیده است.

وی پس از اشاره به ایجاد شرکت‌های بزرگ فناوری و تأسیس برندهای جهانی ادامه داد: کشورهای عضو باید در افق پیش رو به تأسیس ۱۰ ابر شرکت با سرمایه یک میلیارد دلار مبادرت ورزند.

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس نیز، یکی از اهداف پنجمین دوره تیم را اجرای مصوبه سال گذشته این رویداد مبنی بر ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: در تلاشیم تا در آینده نزدیک  این هدف اجرایی شود و شاهد تأمین مالی برای همکاری‌های فناورانه بین کشورهای عضو باشیم.

در این رویداد ۳ استارتاپ خارجی از مالزی و ترکیه و ۹۰ استارتاپ داخلی به ارائه دستاوردهای خود پرداختند. همچنین ۴۴ سرمایه‌گذار و ۱۰ نماینده اقتصادی از سفارتخانه‌های کشورهای مختلف و ۲ هیئت تخصصی فناوری از مالزی و ترکیه در رویداد حضور یافتند.

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در سخنان کوتاهی اذعان کرد: با سرمایه‌گذاری در فناوری می‌توان به رشد اقتصادی رسید. ایران توانسته امروز با صادرات محصولات فناورانه‌ای که قبلاً بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود، به درآمد ارزی برسد.

میلاد صدرخانلو دبیر رویداد نیز پس از اشاره به حضور سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها گفت: هم اکنون کشورهای ترکیه، مالزی، روسیه، ارمنستان، گینه، افغانستان و چین حضور دارند و سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشورهای اسلامی نیز از شرکت‌کنندگان این رویداد هستند.

ماریا دینی عثمان، سرمایه‌گذار و مشاور سرمایه‌گذاری مالزیایی در حاشیه رویداد به خبرنگار ایران دکونومی گفت: من فکر می‌کنم که این ایده فوق‌العاده‌ای است که کشورهای کوچک با یکدیگر ملاقات داشته باشند، چرا که به سمت نتایج بهتری با یکدیگر قدم برمی‌دارند. اگر برای این رویداد رتبه‌دهی را از ۱۰ در نظر بگیریم، من نمره ۱۰ می‌دهم. چرا که همه‌چیز عالی بود و توانستم با افراد هم‌رده و همکار خود ارتباط بگیرم و شبکه‌سازی کنم.

در نهایت، قراردادهایی به ارزش ۱۵میلیون دلار در حوزه‌های فناوری اطلاعات، صنایع پزشکی، انرژی‌های نو و… به امضاء رسید. که شاخص‌ترین آن قراردادی به ارزش ۲.۶ میلیون دلار و بین ایران و ترکیه و در حوزه انتقال دانش و تولید محصولات دارویی بود.

در این رویداد 4 پنل تخصصی نیز برگزار شد. یکی از این پنل‌ها صندوق تخصصی مشترک و بین‌المللی سرمایه‌گذاری فناوری بود که توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. «دیدگاه مشتریان»، «استارتاپ و صنعت» و «مشوق‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورها» دیگر پنل‌های این رویداد بودند که تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه را دنبال کردند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array