به گزارش ایران دکونومی، در این رویداد که با همراهی مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته برگزار شد، دکتر علیرضا بای، مدیرکل دفتر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت ملی پست اظهار داشت: نوآوری بهترین و سهل‌ترین راه‌حل برای تغییر شرایط و رسیدن به شرایط مطلوب است که شرکت پست نیز همین استراتژی را در پیش گرفته و در همه فعالیت‌هایش لحاظ کرده‌است.

وی افزود: در موزه ملی ارتباطات این ظرفیت را داریم تا میزبان رویدادهای داخلی و بین‌المللی در راستای نوآوری باشیم. ما ۳ خرداد این بخش را به کارخانه نوآوری پست تبدیل کردیم.

پس از آن محمدرضا قادری، رئیس مرکز نوآوری پست تشریح کرد: هدف ما حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی خرد است، چرا که کسب‌وکارهای بزرگتر می‌توانند خدمات لجستیک خود را فراهم کنند. این روزها، پست به عنوان بازوی تجارت الکترونیک شناخته می‌شود.

قادری ادامه داد: در دنیای دیجیتال صدای مشتری بسیار بلند است و مشتریان خدمات شخصی‌سازی شده می‌خواهند و این کسب و کارهای پلتفرمی هستند که می‌توانند به بهبود تجربه مشتری کمک کنند. این فضا هم نیازمند این است که شرکت‌های مختلفی با هم همکاری کنند. ما سال ۱۴۰۰ مرکز نوآوری را به هدف ایجاد اکوسیستم لجستیکی و هوشمندسازی خدمات به منظور کمک به تحول دیجیتال ایجاد کردیم. البته، کمک به شرکت‌های نوآور و ایجاد اشتغال نیز از اهداف ما بود.

کارایا، از کارگونت حمایت می‌کند

به گفته نسرین رضایی، مدیر اجرایی کارایا، استارتاپ‌ها در این جلسات پانزده دقیقه فرصت ارائه دارند و پس از آن پاسخگویی سوالات سرمایه‌گذاران عضو کارایا هستند. در مرحله بعدی، وارد تصمیم‌گیری جهت ورود به مرحله راستی آزمایی و ارزیابی موشکافانه خواهند شد.

محمدرضا حقیقی و هادی افشاری، هم بنیانگذاران پلتفرم کارگونت که در حوزه حمل و نقل هوایی مشغول فعالیت است، به ارائه استارتاپ و دستاوردهای خود در جمع سرمایه‌گذاران پیوستند. کارگونت در رویداد شصت و پنجم جذب سرمایه کارایا موفق شد به مرحله راستی آزمایی سرمایه‌گذاران کارایا راه پیدا کند.

امضا تفاهم‌نامه مرکز نوآوری پست و کارایا

در رویداد ۶۵م کارایا، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز نوآوری پست و گروه سرمایه‌گذاران نیک اندیش کارایا به امضا رسید. محمدرضا قادری، رئیس مرکز نوآوری پست در ارتباط با تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی پست و شرکت سرمایه‌گذاری کارایا گفت: این تفاهم‌نامه همکاری مربوط به برگزاری رویدادهای جذب سرمایه مرکزنوآوری پست است که توسط کارایا برگزار می‌شود و ما امیدواریم استارتاپ‌های نوپای خلاق حوزه لجستیک و پست بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند‌.

حسین مفاخریان عضو هیات موسس و امنا در کارایا هم ضمن ابراز خرسندی از این تفاهم‌نامه گفت: کارایا شرکتی تشکیل شده از گروه حقیقی و حقوقی و شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران است که در سال‌های اخیر بیش از ۱۹۷۰ طرح را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

پنل تخصصی موانع توسعه کسب‌و‌کارهای اینترنتی

در پنل تخصصی موانع توسعه کسب‌و‌کارهای اینترنتی مریم نجفی (دبیر انجمن تجارت الکترونیک تهران)، نیما قاضی (هم‌بنیانگذار علی بابا)، رضا زرنوخی (مدیر‌عامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران) با مدیریت احمدرضا صادقی (مدیر اجرایی نیک‌ونچرز) به علل موانع رشد کسب و کارهای اینترنتی پرداختند‌.

مریم نجفی توضیح داد: دهه نود دهه استارتاپ‌ها بود. سال ۹۱ و سال ۹۲ با استفاده از تجربه‌های بین‌المللی فضای مثبت و پویایی در اکوسیستم استارتاپی ایران رقم خورد‌. سال ۹۴ توافق هسته‌ای برجام موجی از امیدواری، صلح و خروج از انزوا را برای فضای استارتاپی و حتی کل فضای جامعه ایجاد کرد. حالا در مقابل این شرایط از سال ۹۷ شرایط به طور کل تغییر کرد.
سال ۹۷ خروج از برجام، اتفاقات آبان ۹۸ قطعی اینترنت، حادثه و رخدادهای بد نیمه دوم سال ۱۴۰۱ همه و همه فضای استارتاپی و کسب و کارهای نوپا را تحت شعاع خود قرار دادند‌ و موجی از دلسردی را با خود به همراه آوردند.

او اضافه کرد: وقتی از کسب و کار اینترنتی حرف می‌زنیم مگر می‌توانیم از خود اینترنت که عامل رشد فضای کلی و محیط استارتاپ‌هاست فاکتور بگیریم. مشکل ما از جایی شکل گرفت که به استارتاپ‌ها نگاه امنیتی کردند. با نگاهی به حجم سرمایه‌گذاری‌های خطر پذیر در ایران درمی‌یابیم که به شدت حتی از کشورهای همسایه مثل ترکیه عقب‌تریم. سرمایه عامل رشد کسب و کارهای پلتفرمی است و تا نگاه امنیتی به استارتاپ‌ها برچیده نشود فضاهای کاری نوپا نمی‌توانند شفاف کار کنند و مشکلاتشان را مرتفع کنند.
۵۰ میلیون کاربر تلگرام نشان می‌دهد که دیدگاه سلبی هرگز جواب نداده است.
نجفی عضویت در انجمن‌ها و نهاد‌های صنفی را بهترین راهکار برای شنیده شدن صداها توسط دولت و حاکمیت دانست.

نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی‌بابا هم با تایید صحبت‌های مریم نجفی ادامه داد: برخی می‌خواهند مشکلات اینترنت کسب و کارها را با اینترنت طبقاتی و یا هر عنوان دیگری حل کنند. در صورتی که ما از پایه با این موضوع مشکل داریم. شرط توسعه اینترنت آزاد بدون قطعی و بدون اختلال است.

رضا زنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران هم در ادامه توضیح داد: قصه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در ایران داستان روی آتش راه رفتن است. یک روز سنگ جلوی پایمان می‌گذارند یک روز تیغ، یک روز آتش. فقط تفاوت‌ها در این است که گاهی یک کف‌پوشی هم به ما می‌دهند و گاهی آن را نیز از ما می‌گیرند. به واقع من هیچ‌وقت به خاطر ندارم بازی در این میدان ساده بوده باشد.
زرنوخی بیشترین ریسک سیستماتیک اکوسیستم استارتاپی در ایران را تورم اعلام کرد و ادامه داد: تورم، بحران ما وی‌سی‌ها و اکوسیستم استارتاپی ایران است. در وهله دوم بحران نیروی انسانی و ناامیدی و رگولاتوری نابه‌سامان و اعمال سلیقه‌ای از عمده‌ترین مشکلات ما هستند و همین تاب‌آوری شرکت‌ها را کم کرده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array