ایران دکونومی: قبل از هر چیز، بهتر است تعریفی از ایونت یا رویداد ارائه دهیم. به هر جلسه‌ای که افراد را دور هم جمع کرده و اجتماع بسازد رویداد یا رخداد تلقی می‌شود، اما اگر بخواهیم تعریف جامع‌تری از این مفهوم ارائه دهیم، باید گفت که رویدادها چهار مؤلفه اصلی را شامل می‌شوند: موضوع، هدف، زمان و مکان و شرکت‌کنندگان.

اگر بتوانیم برای یک گردهمایی، این چهار مؤلفه را تعریف کنیم، با یک رویداد طرف هستیم. البته لازم به ذکر می‌باشد که ویژگی اصلی رویداد چنین است که تمامی جلسات از قبل برنامه‌ریزی ‌شوند. در برگزاری رویداد، برنامه‌ریزی به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد و باید در کنار برنامه‌ریزی، مدیر رویداد به خلاقیت و نوآوری نیز توجه داشته باشد.

رویدادها، فرصت فوق‌العاده‌ای برای شبکه‌سازی یا آموزش برای افراد یا کسب‌وکارها می‌سازند. اگر بخواهیم نگاه کلی به مراحل رویداد بیندازیم، هر رویداد از سه مرحله اصلی تشکیل خواهد شد که در ادامه به تشریح آن می‌پردازیم:

۱.مرحله پیش رویداد

در این مرحله، اهداف رویداد مشخص می‌شود و برگزارکنندگان، آورده رویداد را بررسی خواهند کرد. همچنین برنامه‌ریزی برای چگونگی برگزاری این رویداد، برون‌سپاری بخش‌ها، خلاقیت و نوآوری در برگزاری و… مشخص می‌شود. به نوعی در اولین مرحله رودمپ، خواسته و چرایی رویداد و همچنین چهار مشخصه رویداد باید مشخص شود.

۲.اجرای رویداد

این مرحله شاید از دید همه، مهم‌ترین مرحله باشد که استرس زیادی به همراه دارد و برخی تصمیمات به صورت لحظه‌ای و بداهه گرفته خواهد شد. تیم اجرایی و تشریفات، بیشترین نقش این مرحله را بر عهده دارند. به نوعی برنامه و پلنی که در بخش اول مشخص شد، در این مرحله اجرا می‌شود.

۳.پسا رویداد

به جرأت می‌توان گفت این مهم‌ترین بخش رویداد است. چرا که خبر برگزار شدن این رویداد، باید به گوش دیگر مخاطبان نیز برسد. در پسا رویداد دو کار اصلی باید انجام شود. اول، آسیب شناسی رویداد، به این صورت که در خصوص نقاط ضعف و قوت اجرای رویداد صحبت شود تا در آینده بتوان عملکرد بهتری داشت. دوم، بخش رسانه یا رسانه‌ای شدن رویداد است. اینکه در هر رویداد از رسانه‌های حوزه خود دعوت کنید یک بحث است و پیگیری برای پوشش خبری و نتیجه این رویداد بحث دیگری است.

رویداد

کلیات رویداد

برای راحتی کار اما، نقشه رویداد به صورت خلاصه وجود دارد، که می‌توانید از لیست زیر برای راحتی کار استفاده کنید:

۱.هدف برگزاری رویداد را مشخص کنید.

۲.برای رویداد خود برنامه‌ریزی کنید.

۳.با تبلیغات، دیگران را از رویداد خود باخبر کنید.

۴.هزینه برگزاری رویداد خود را پیش‌بینی کنید.

۵.یک تیم اجرایی قوی بسازید.

۶.وظایف را میان کادر اجرایی تقسیم کنید.

۷.با صبر و خوشرویی رویداد را پیش ببرید.

۸.بعد از تمام شدن رویداد، مراسم خود را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دهید.

این لیست چکیده‌ای از سه مرحله مذکور است که هر مورد زیر مجموعه‌ها و تسک‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array