چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد تأسیس یک اداره ملی برای ثبت داده‌ها را دارد. این اداره تلاشی است در جهت سازمان‌دهی کردن منابع داده در سطح کشور، و دستیابی به دورنمای ایده‌‌پردازی شده توسط رئیس‌جمهور این کشور : “چین دیجیتال”

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تصمیم برای شکل‌گیری این اداره، که بخشی از فرایند نوسازی دولت است، قرار است توسط قانون‌گذاران به رأی گذاشته شود.

این اداره ملی قرار است از چه چیزی حمایت کند؟

دورنمای رئیس‌جمهور برای دستیابی به “چین دیجیتال”، در توسعه شهرهایی هوشمند، متصل به اینترنت و منابع داده در کنار نیروی انسانی و بودجه کافی، برای تسهیل رقابت کارآمد چین در سطح جهانی‌ است.

موضوع دیجیتالی شدن چین در یک دهه گذشته، بارها و بارها نقل مجالس هیئت دولت این کشور بوده است. بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، آقای شی، رئیس‌جمهور فعلی کشور چین، از عبارت “چین دیجیتال” برای اولین بار در سال 2012 استفاده کرده بود.

از سال 2014، چندین شهر از جمله شانگهای، مؤسسات انتقال داده‌ای را برپا کردند که کار اطلاع‌رسانی را ممکن می‌سازد؛ از معادله زغال‌سنگ گرفته تا ارزش سود سهام کمپانی‌ها.

با این وجود، چنین اقداماتی پراکنده و غیرمتمرکز توصیف شده‌اند و در ماه‌های اخیر صحبت از فرایندی پیوسته‌تر و یکپارچه‌تر بوده است. در ماه دسامبر سال گذشته، هیئت‌دولت چین یک طرح‌ کلی در جهت استفاده بهینه چین از منابع داده و چگونگی توسعه سیستم‌‌های جمع‌آوری داده‌ منتشر کرد.
پیش از این، آنها از طرحی رونمایی کردند که هدف آن پیشرو بودن کشور در زمینه پیشرفت‌های دیجیتال در سطح جهانی تا سال 2035 است‌.

مسئولیت‌‌های این اداره شامل چه مواردی است؟

طرح تسلیم شده به پارلمان شامل جزئیات کافی نبود، و فقط در توضیحات آن این موارد ذکر شده بود: ” یکپارچه‌سازی، به‌اشتراک‌گذاری پیشرفت‌ها و به‌کار‌گیری منابع داده” و همچنین معرفی و تبلیغ شهرهای هوشمند.

به گفته یکی از کارشناسان، این اداره جدید قوانینی برای حقوق املاک و مالکیت، گردش پول و قیمت‌گذاری و معاملات وضع می‌کند. او همچنین بیان کرد که شکل‌گیری این اداره، پیشرفت‌های کشور در بازار مرتبط در سطح ملی را سرعت می‌بخشد. مواردی از جمله پردازش‌ داده‌ها، دیجیتالی‌سازی داده‌های دولت و رمزنگاری آنها.

آیا این اداره قدرت مدیریتی خواهد داشت؟

واکنش اولیه تحلیل‌گران به این موضوع، پاسخ منفی بود‌. این اداره قرار است توسط کمیسیون ملی توسعه و بهسازی (NDRC) هدایت شود و نه توسط سازمان فضای‌مجازی چین. این اداره قرار است بر بهره‌گیری و سودمندی داده‌ها متمرکز باشد و با توسعه داده‌ها، قدرت استراتژیکی برای چین به ارمغان بیاورد‌‌.

آیا کشور دیگری در جهان اقدامی مشابه این کرده است؟

سال گذشته، انجمن جهان اقتصادی اعلام کرد که هند، کلمبیا و ژاپن نیز درحال بررسی و توسعه فرایندهایی مشابه هستند، اما اطلاعات خاصی از آنها در دسترس نیست. اروپا نیز در سال 2020 سیستم Gaia-X را برای محاسبه داده‌ها در فضای ذخیره‌سازی ابری برای دستیابی به اهداف و نتایجی مشابه، تأسیس کرده است‌.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array