به گزارش ایران دکونومی، حدود یک ماه پیش بود که طرح ساخت خانه‌های 25 متری از سوی یک مدیر در مجموعه وزارت راه و شهرسازی باعث روانه شدن سیل انتقادات به سمت دولت شد. 

بعضی از افراد معتقدند خانه‌هایی با این متراژ فاقد استاندارد فضای خصوصی است و افراد رفاه کافی را نمی‌توانند در این خانه‌ها تجربه کنند. و برخی نیز به این موضوع منتقد هستند که دولت باید بازار آشفته مسکن را سر و سامان دهد.

قیمت این واحدها با تجهیزات کامل کمتر از یک میلیارد تومان است که به صورت مبله و اثاثیه اولیه زندگی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

 اولین پروژه در قالب طرح مسکن اقتصادی در منطقه ۱۹ شهرداری تهران طی هفته‌های آینده به عملیات اجرایی می‌رسد.

این واحدها دارای نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس حمام و دستشویی، پارکینگ و انباری به صورت دلخواه، مبلمان متناسب با سایز واحد و اثاثیه کامل منزل است. سالن‌های پذیرایی اشتراکی که ساکنان به صورت زمانی می‌توانند از آن استفاده کنند، سالن ورزشی، سالن اجتماعات و رستوران از جمله امکانات رفاهی این پروژه محسوب می‌شود.

 تولید مسکن اقتصادی با قیمت‌های امروز حدود متری ۲۵ میلیون تومان برای ساخت ارزیابی می‌شود. و با قیمت نهایی شده زیر یک میلیارد تومان واحدها به مصرف‌کنندگان واقعی تحویل داده می‌شود.

نکته دیگر اینکه این خانه‌ها به 25 متری معروف شده‌اند، اما ممکن است نقشه‌هایی هم در محدوده 30 تا 35 متر برای اجرا وجود داشته باشد.

هدف از این طرح اسکان زوج‌های جوان است تا زندگی مشترک را در یک واحد مسکونی با تمام امکانات، شروع کنند و مالک آن باشند تا در شروع زندگی درآمد زن و شوهر صرف تامین اجاره، تمدید قرارداد اجاره نشود.

فاز اول این طرح برای ازدواج جوانان و شروع یک زندگی دو نفره است و اگر بچه‌دار هم شدند تا زمانی که بچه نیاز به اتاق مستقل نداشته باشد طراحی شده است.

در فاز دوم این طرح، این خانه‌ها برای جامعه مجردها است که معمولاً شرایط دشواری را در جامعه دارند؛ و خرید خانه برای آنها بسیار دشوار است و در اجاره کردن با معضلات زیادی مواجه هستند. ویا دانشجویانی که به شهر دیگری مهاجرت کرده‌اند یا برای کار و اشتغال دور از خانواده به سر می‌برند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، از خرداد امسال به بعد بازار مسکن به ثبات رسیده است. این آرامش پس از آن ایجاد شد که بازارهای موازی شامل ارز و طلا تحت تاثیر تعاملات بین‌المللی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و کاهش ریسک‌های غیراقتصادی به ثبات رسیدند. نرخ‌های پیشنهادی مسکن در تهران نسبت به خردادماه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array