تون کوین

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تون کوین (TON) که با نام اُپن نتورک (Open Network) نیز شناخته می‌شود، یک شبکه بلاکچین لایه 1 غیرمتمرکز منحصر به فرد جامعه محور است که از ویژگی‌های متعددی برخوردار است. این پروژه که در ابتدا توسط تلگرام و تحت عنوان گرام (Gram) تأسیس شد، با میزبانی از میلیاردها کاربر، امکان تراکنش‌های سریع، ارزان و کم‌هزینه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها با استفاده از مدل اجماع اثبات سهام (PoS) را بر بستر بلاکچین فراهم می‌کند.

اُپن نتورک (Open Network) علاوه بر فراهم کردن امکان انجام تراکنش‌های بسیار سریع، کارمزدهای بسیار اندک و اپلیکیشن‌های با کابری آسان، به دلیل معماری انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیری خود نیز شهرت دارد. به علاوه اینکه این پروه دوستدار محیط زیست نیز هست.

طبق داده‌های وبسایت coincodex، تون کوین (TON)  در بازه زمانی یک ساله (۲۴ اسفند ۱۴۰۰ الی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) در رتبه چهاردهم از نظر عملکرد قرار گرفته است. از ابتدای سال ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۱) تاکنون این ارز حدود 3.5 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

تون

بررسی وایت پیپر

وایت پیپر شبکه اُپن نتورک (Open Network) همان نسخه ارائه شده توسط نیکولای دروف (Nikolai Durov) موسس و بنیانگذار تلگرام است چرا که این شبکه از نسخه اولیه ارائه شده در سال 2018 توسط برادران دروف برای شبکه (Telegram Open Network) استفاده می‌کند.

این شبکه بلاکچین در واقع از چندین شبکه متفاوت تشکیل شده است که عبارتند از:

  • شبکه مَستر بلاکچین (Master Blockchain) یا Masterchain که نشان‌دهنده آخرین نسخه از دفتر کل مورد تایید شبکه است و وظیفه کنترل گره‌های اعتبارسنجی و دارایی‌های استیک شده توسط آنها و مدیریت Workchainها و Shardها را برعهده دارد. این شبکه هسته مرکزی و هماهنگ‌کننده اجزای مختلف بلاکچین اُپن نتورک (Open Network) بوده و به سایر شبکه‌های فعال این بلاکچین اجازه می‌دهد به موازات هم کار کنند.
  • بخش بعدی Working Blockchain است که بستری برای فعالیت چندین شبکه مجزا و مستقل و ارتباط میان آنها را فراهم می‌سازد که همگی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، ساختاری منحصربه‌فرد دارند و برای تولید آدرس، از الگوریتم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.
  • بخش سوم نیز Shard blockchain یا Shardchain است که در واقع زنجیره‌هایی موازی برای هر Workchain و با هدف افزایش مقیاس‌پذیری شبکه بوده و از فناوری شاردینگ (Sharding) برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند.

علاوه بر این ساختار منحصربه‌فرد، چند زنجیره‌ای بودن و مقیاس‌پذیری بالا ازجمله ویژگی‌هایی است که در وایت پیپر شبکه به آنها اشاره شده است. علاوه بر این، Ton Payment بستری برای ریزپردخت‌های مالی و پردازش تراکنش‌ها خارج از شبکه اصلی TON فراهم ساخته است.

در این شبکه برای تولید بلوک از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود. بلوک‌ها پس از تولید در Shardchainها و Hashblockهای تولید شده در مسترچین (Masterchain) ذخیره می‌شود. گروه‌های اعتبارسنجی‌ در این شبکه با استیک کردن توکن‌های TON خود در مَسترچین به نود اعتبارسنجی تبدیل شده و وظیفه تایید تراکنش و بلوک جدید را برعهده می‌گیرند. این گروه‌ از گره‌های اعتبارسنجی پس از تولید هر 1024 بلوک، منحل شده و ترکیبی جدید از اعتبارسنجی‌ها برای 1024 بلوک بعدی تشکیل می‌شود.

تون کوین

بررسی فناوری

یکی از بزرگترین مزایای TON معماری انعطاف‌پذیر آن است. شبکه اُپن نتورک (Open Network) به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند بسیار کارآمد و مقیاس‌پذیر باشد و به دلیل تعاملات میان زنجیره‌ای آن، قادر به پردازش بسیار سریع تراکنش‌های متعدد است. پشتیبانی از سه زنجیره مجزایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد به این شبکه اجازه داده است میلیون‌ها تراکنش را در هر ثانیه با موفقیت تأیید و پردازش کند. به عبارت دیگر، معماری انعطاف‌پذیر TON به آن اجازه می‌دهد بدون افت عملکرد، به شکلی پیوسته رشد نماید.

فناوری بلاکچین به سرعت تکامل یافته و تبادل اطلاعات حساس در یک محیط غیرمتمرکز را آسان‌تر کرده است. برخلاف سایر اکوسیستم‌های بلاکچین، TON برای پشتیبانی از میلیاردها کاربر همزمان طراحی شده است. توسعه دهندگان این شبکه در وهله نخست بر مقیاس‌پذیری، کارایی و پذیرش انبوه تمرکز داشته‌اند. با توجه به تعامل خوبی که بین بخش‌های مختلف این شبکه برقرار است، تعداد زیادی از سیستم‌های پردازش تراکنش (TPS) با سرعتی فوق‌العاده در آن تأیید و پردازش می‌شود.

به طور خلاصه، به واسطه فناوری خاص شبکه TON خدمات زیر ارائه می‌شود:

  • TON Wallets: که یک عملکرد کیف پول داخلی به دو صورت امانی و غیرامانی است و برای انتقال وجوه طراحی شده است.
  • TON Services که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) مختلفی ایجاد کنند در حالی که کاربران از طریق یک رابط کاربر پسند به برنامه‌های شخص ثالث دسترسی دارند.
  • TON Storage مزایای رمزگذاری خصوصی را با استفاده از کلید خصوصی کیف پول مالک ارائه می‌دهد.
  • TON Proxy با استفاده از تمام اجزای پلتفرم به مشتریان اجازه می‌دهد از طریق VPNهای غیرمتمرکز به بلاکچین TON دسترسی داشته باشند.
  • TON DNS (سیستم نام غیرمتمرکز) امکان کار وب‌سایت‌های سنتی در شبکه TON را فراهم کرده و به کاربران اجازه می‌دهد نام‌های کوتاه و قابل خواندن برای خود تنظیم کنند.

بررسی امنیت شبکه

به دلیل مشکلاتی که در طول فرایند عرضه اولیه (ICO) تون کوین (TON) رخ داد، ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در این توکن را کمی مخاطره‌آمیز تلقی کنند. در حالی که همه ارزهای دیجیتال خطرات خاص خود را دارند، TON تاکنون با چالش‌های منحصر به فردی روبرو بوده و موفق شده است بر آنها غلبه کند.

از نظر عملی، این پروژه تا امروز به هدف خود عمل کرده و همچنان در حال تکامل است. میلیون‌ها کاربر روزانه با این کوین کار می‌کنند، توسعه‌دهندگان به شکلی فعال برای بهبود این بلاکچین تلاش می‌کنند و اعتبارسنجی‌ها و نامینیتورهای (یا انتخاب‌کنندگان) اختصاصی به واسطه قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند و از این راه امنیت بیشتری برای شبکه به ارمغان می‌آورند. ویژگی‌های مثل TON DNS و TON Proxy نیز برای ارتقای ایمنی و یکپارچگی هر تراکنش تلاش می‌کند.

همانطور که گفتیم، این شبکه از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. علاوه بر این، از TON برای پاداش دادن به اعتبارسنجی‌ها و به عنوان جایزه یافتن باگ‌های امنیتی استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند نیز با استفاده از ماشین مجازی TON (TVM) اجرا می‌شوند.

بررسی ارزش بازار

در حال حاضر، تون کوین (TON) با ارزش بازاری معادل 2 میلیارد و 586 میلیون دلار، در رتبه 26 از جدول ارزهای دیجیتال، به لحاظ ارزش بازار قرار گرفته و سهمی 0.23 درصدی از بازار دارد. این دارایی نیز از گزند روند نزولی کلی بازار در سال گذشته در امان نبوده و اوایل سال 2022 به پایین‌ترین سطح سالانه خود در حدود 999 میلیون دلار رسید.

از سه ماهه سوم سال گذشته، این روند در مسیری صعودی قرار گرفت و رشد پیوسته این ارز، ارزش بازار آن را در روز 19 دسامبر 2022 (28 آذر) به رکورد 3 میلیارد و 25 میلیون دلار رساند.

ارزش بازار یک ساله تون کوین

ارزش بازار یک ساله تون کوین؛ منبع: کوین مارکت کپ

بررسی حداکثر عرضه

در حالی که تون کوین (TON) دیگر از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای استخراج استفاده نمی‌کند، هنوز هم می‌توان توکن‌های جدیدی به چرخه آن افزود. طبق داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، حداکثر عرضه تون کوین (TON) معادل 5,047,558,528 عنوان شده است. از این رقم، اکنون 1,221,401,181 واحد در گردش بازار وجود دارد. به علاوه، بر اساس وب سایت رسمی TON، نرخ تورم سالانه این ارز حدود 0.6٪ است.

طول عمر ارز

در سال 2018، توسعه دهندگان اصلی پیام‌رسان تلگرام یعنی پاول دوروف و نیکولای دوروف (Pavel Durov and Nikolai Durov) رمزارز تون کوین را با نام گرام (Gram) روانه بازار کردند.  این پروژه تا سال 2020 به شکلی فعال در حال توسعه بود. تا جاییکه که در آوریل 2018 (فروردین 97)، گرام (Gram) رکورد دومین فروش بزرگ توکن در تمام دوران را شکست و موفق به جذب 1.7 میلیارد دلار سرمایه اولیه شد. با تبلیغات بیشتر، فروش میلیارد دلاری این توکن به سراسر جهان رسید.

ولی در ماه مارس 2020 (اسفند 98)، طرح اولیه تلگرام توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ممنوع اعلام شد، زیرا این کمیسیون مدعی بود که فروش این دارایی دیجیتال اساساً به منزله ارائه اوراق بهادار بدون هیچ گونه معافیت ثبتی است.

بدین سبب، تلگرام از این پروژه کناره‌گیری کرد و پس از آن آناتولی ماکوسف و کریل املیاننکو (Anatoliy Makosov and Kirill Emelyanenko) توسعه توکن TON را از طریق یک جامعه منبع باز به نام نیوتن (Newton) به عهده گرفتند. پس از مدتی نیز جامعه به راه‌اندازی کامل و تغییر نام جامعه نیوتن به بنیاد اُپن نتورک (TON) رأی مثبت داد.

بررسی استفاده‌پذیری

اکوسیستم TON با هدف رفع نیازهای میلیون‌ها کاربر و پردازش میلیون‌ها تراکنش روزمره توسعه یافته است. برخلاف بیت‌کوین و اتریوم که عمدتاً مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند، تمرکز اصلی TON بر روی ارائه خدمات به مصرف‌کننده‌های معمولی معطوف شده است. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده است که در یک برنامه با کاربری آسان ادغام شده و به کاربران اجازه دهد رمزارزهای خود را با سرعت خریداری، ارسال و ذخیره کنند.

تون کوین (TON) به عنوان توکن اصلی بلاکچین خود، طیف وسیعی از کاربردها را در این شبکه پوشش می‌دهد که از آن جمله می‌توان به عنوان نوعی پرداخت در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و وجود چندین سرویس و اپلیکیشن بر بستر بلاکچین TON اشاره کرده که از آن به عنوان گزینه‌ای برای پرداخت استفاده می‌کنند.

این رمزارز می‌تواند تأثیری موثر بر نحوه توسعه شبکه در آینده نیز داشته باشد. شبکه اُپن نتورک (Open Network) یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) است، بنابراین کاربرانی که توکن بومی این بلاکچین (تون کوین) را در اختیار دارند می‌توانند به هر تغییر پیشنهادی در بلاکچین یا اکوسیستم خود رأی دهند. این کار به ارتقاء حس مثبت جامعه و تشویق رشد و نوآوری مستمر آن کمک می‌کند. برنامه حاکمیت فعلی TON از یک سیستم رأی گیری ساده استفاده می‌کند که تضمین می‌کند هریک از کاربران شانس آن را دارند که صدای آنها شنیده شود.

ولی رایج ترین استفاده از این توکن به عنوان نوعی ابزار پرداخت کارمزد برای پردازش تراکنش‌ها در این بلاکچین است. به دلیل ویژگی شاردینگ این شبکه، توکن بومی آن می‌تواند برای پردخت کارمزد تراکنش‌های میان زنجیره‌ای یا پرداخت هزینه ایجاد work chainهای جدید استفاده شود. ازجمله کاربردهای دیگر تون کوین (TON) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرداخت هزینه ذخیره سازی غیرمتمرکز داده

پرداخت هزینه استفاده از TON Proxy

پرداخت هزینه TON DNS

پرداخت درون برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) بلاکچین

جوایز اعتبارسنجی برای حفظ ثبات و امنیت بلاکچین

رای گیری در برنامه حاکمیت آن‌چین TON

وضعیت توزیع

طبق داده‌های رسمی وبسایت Toncoin، ماه اکتبر 2022 (مهر ماه) آدرس‌های فعال شبکه حدود 1,354,250 مورد بود. با افزایش روزافزون پذیرش این ارز، رشدی 321 درصدی طی بازه شش ماهه به ثبت رسیده است.

این درحالی است که در ژانویه 2022 (دی 1400)، تنها 200 هزار کیف پول TON وجود داشت ولی این رقم تا ماه می به سرعت به بیش از 600 هزار رسید. اکنون این عدد به 743000 رسیده است که ثابت می‌کند افراد بیشتری در حال ساخت کیف پول در بلاکچین TON هستند و رویای پذیرش انبوه این ارز می‌تواند در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل شود.

حجم معاملات

براساس داده‌های کوین مارکت کپ، حجم معاملات 24 ساعته تون کوین (TON) درحدود 74 میلیون دلار است که از این میان، 71,931,470 دلار در صرافی‌های متمرکز و 2,176,791 دلار در صرافی‌های غیرمتمرکز به ثبت رسیده است.

در حال حاضر، پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی مثل هیوبی گلوبال، کوکوین، اوکی اکس، کوین اکس، بیت مارت و غیره، میزبان معاملات این ارز هستند ولی صرافی اوکی اکس (OKEx) با 16.92 درصد، بیشترین سهم را از آن خود کرده است.

نمودار رشد تون کوین از ابتدا و در سال گذشته

در حال حاضر، تون کوین (TON) با قیمت 2.12 دلار دست به دست می‌شود. اوج تاریخی قیمت این دارایی روز 12 نوامبر 2021 (21 آبان 1400) در تراز 5 دلار و 83 به ثبت رسید و با توجه به قیمت کنونی، حدود 63.43 درصد افت را نشان می‌دهد. طی سه ماه گذشته، قیمت تون کوین (TON) در محدوده‌ای بین 1.95 دلار تا 2.55 دلار در نوسان بوده است.

پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه در ناحیه قرمز، از ماه ژوئن 2022 (خرداد و تیر)، روند قیمت این ارز در مسیری صعودی قرار گرفت و با شیبی نسبتاً ملایم به سمت سطوح بالاتر حرکت کرد تاجاییکه روز 19 دسامبر (28 آذر) به سقف سالانه خود در حدود 2 دلار و 65 سنت رسید.

نمودار سه ماهه قیمت تون کوین

نمودار سه ماهه قیمت تون کوین؛ منبع: کوین مارکت کپ

از آن زمان تا کنون، خریداران کنترل بازار این ارز را در دست گرفته و در منطقه مثبت به حرکت خود ادامه داده‌اند. بیشتر پیش‌بینی‌های ارائه شده برای قیمت تون کوین (TON) نیز نسبتاً خوش‌بینانه هستند. تحلیلگران بر این باورند که با ورود هرچه بیشتر این ارز به دنیال توکن‌های غیرمثلی (NFTs) و دپ‌ها (DApps) این روند تا پایان سال جاری به تراز 3 دلار و 15 سنت ختم شود.

نمودار یک ساله قیمت تون کوین

نمودار یک ساله قیمت تون کوین؛ منبع: کوین مارکت کپ

در همین حال، WalletInvestor با یک پیش‌بینی خلاف انتظار، معتقد است این ارز تا پایان سال 2023 تا مرز 0.371 دلار سقوط می‌کند. ولی از آنجا که TON از حمایت بسیاری از سوی جامعه خود برخوردار است احتمال رشد آن طی چند سال آینده زیاد است به علاوه اینکه این شبکه از نظر سرعت تراکنش و تطبیق پذیری از سایر بلاکچین های لایه 1 جلوتر است.

البته، تون کوین هنوز به اندازه سایر بلاکچین‌های اصلی لایه 1 مورد استفاده قرار نگرفته است و همچنان در حال رشد و تکامل است. پس دیدن نوآوری‌هایی که TON می‌تواند طی چند سال آینده به ارمغان آورد هیجان انگیز خواهد بود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: learn.bybit و coinmarketcap

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array