به گزارش ایران دکونومی، طبق آمارهای منتشر شده در نیمسال اول ۱۴۰۲، واردات موبایل در ایران ۲.۳ برابر رشد کرده است که معادل ۱۱۸۵میلیون دلار است. در حالی که ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون باعث کاهش ارزش دلاری واردات شده است.

رشد واردات موبایل

بر اساس داده‌ها، جهش چشمگیری در سال ۱۴۰۰ وجود دارد. در آن دوره دورکاری و روش‌های دیجیتالی ناشی از پاندمی کرونا و فعالیت‌های اقتصادی که باعث افزایش واردات نوت‌بوک و گوشی به کشور شد. همچنین در سال ۱۳۹۹ در برخی گزارش‌ها به عدم تأمین ارز برای واردات موبایل اشاره شده است که این انباشتگی در سال ۱۴۰۰ آزاد شد.

در جدول زیر می‌توانید آمار خرید گوشی‌ها در نیمسال اول امسال را مشاهده کنید:

رشد واردات گوشی موبایل

پس از افزایش قیمت دلار از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان و نوسانات بازار موبایل و تغییر رویه محاسبات رسمی، دلیل شد تا در سال ۱۴۰۱ با وجود کاهش واردات به کمتر از نصف سال ماقبل آن یعنی ۱۴۰۰ هزینه پرداختی کاربران ایرانی برای تهیه گوشی تلفن همراه حداقل ۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. اما در آمارهای غیر رسمی این هزینه بسیار بیشتر از این رقم برآورد شده است.

رشد واردات موبایل

حجم واردات موبایل در ایران

اگرچه آمار رسمی جامعی از واردات موبایل به صورت سالیانه و یا برند موجود نیست، اما بر اساس آمار انجمن واردکنندگان موبایل، در نیم‌سال نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۸ میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شده است و ارزش واردات موبایل نیز در این سال حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. با استناد به این موضوع، ارزش واردات هر گوشی به ایران، حدود ۲۰۰ دلار است.

با مبنا قرار دادن این داده‌ها در می‌یابیم که سال گذشته واردات موبایل به ۲.۲ میلیون گوشی موبایل رسیده که در نیمسال اول امسال می‌بایست بیش از شش میلیون گوشی تلفن همراه باشد. آماری که از گمرک منتشر شده بیانگر این است که در نیمسال اول امسال ۶ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۴۱ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد شده است.

حدود ۶.۲ میلیون گوشی موبایل به صورت تجاری و ۲۶۶ هزار دستگاه موبایل، مسافری وارد شده است.

ارزش واردات موبایل به صورت مسافری ۱۵۸ میلیون دلار اعلام شده است که با تقسیم ارزش واردات مسافری به تعداد گوشی‌ها به عدد ۶۰۰ دلار می‌رسیم. با این حساب اغلب گوشی‌های گران قیمت به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند.

نرخ گمرکی واردات گوشی موبایل مسافری با قیمت ۸ درصد محاسبه می‌شود و این تعرفه در حالی ۸ درصد در نظر گرفته شده که تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به روش تجاری ۱۵ درصد است. نکته مهم این است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ که هفت ماه از آن به پایان رسیده است، مقرر شده بود تعرفه واردات به روش مسافری و پستی دو برابر تعرفه واردات تجاری باشد.(پیوست)

تاثیر فصول بر واردات گوشی موبایل

بر اساس آمارها، نزدیک شدن به پایان سال، واردات موبایل را افزایش می‌دهد و شاید بتوان دلیل این موضوع را معرفی گوشی‌های جدید توسط برندها دانست.

افزایش واردات موبایل

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array