به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، آدام موسری، رئیس اینستاگرام اخیراً اخبار مربوط به توسعه رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) اختصاصی پلتفرم Threads را تأیید کرده است.

ایجاد این رابط برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان شانس ایجاد و ساخت اپلیکیشن‌ها و تجربه‌های کاربری متفاوت و جدید را حول محور پلتفرم Threads خواهد داد.
آدام موسری اخبار مربوط به این پروژه را در پاسخ به خبرنگار کیسی نیوتون تأیید کرد. نیوتون و یکی از کاربران Threads در حال مکالمه درباره ایجاد محیط کاربری‌ای مشابه TweetDeck توییتر (X فعلی) برای پلتفرم Threads تحت مدیریت متا بوده‌اند.

ایلان ماسک در طی نهایی‌سازی پروسه ری‌برند کمپانی توییتر به X، نام سرویس کاربردی TweetDeck را نیز به XPro تغییر داد. سپس مدتی بعد این سرویس رسماً برای کاربران رایگان این شبکه اجتماعی محدود شد و دسترسی به آن فقط با خریداری کردن اشتراک پولی X Premium امکان‌پذیر گردید. هرچند ماسک جدیداً همین اشتراک پولی را نیز به سه اشتراک مجزا تبدیل کرده است!

البته که جدا از این خبر خوش، آدام موسری نگرانی‌های خود را در رابطه با ایجاد چنین محیطی نیز ابزار کرد. رئیس اینستاگرام اظهار کرد که نگران است محتوای توسعه‌دهندگان و ناشران بیشتر از محتوای کاربران عادی در این محیط دیده شود.
او در این باره گفت: “ما قطعاً درحال توسعه API اختصاصی پلتفرم Threads هستیم. اما نگرانی من از اینجاست که محتوای کاربران و سازندگان محتوا زیر سایه محتوای ایجاد شده توسط ناشران و توسعه‌دهندگان گم شود و دیده نشود. اما باز هم با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز ایجاد رابط برنامه‌نویسی اختصاصی Threads نداشته باشیم”.

Threads

لزوم ایجاد رابط برنامه‌نویسی اختصاصی Threads

موسری پیش از این اظهارنظر محکم و قاطعی درباره دیدگاه پلتفرم متن‌محور Threads بر پوشش اخبار مهم روزانه داشته است. او در این باره گفته بود که این شبکه اجتماعی لزوماً “ضد اخبار” نیست، اما قصد هم ندارد که بر پوشش اخبار روزانه مهم جهان متمرکز شود.
طبق روال مرسوم گذشته، ناشران خبری سراسر جهان برای رساندن اخبار مهم خود به گوش جهانیان، از ابزارهای کاربردی و پلتفرم‌های واسطه‌ای برای انتشار همزمان اخبار خود در چندین شبکه اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و لینکدین استفاده می‌کرده‌اند.

با توجه به اینکه پلتفرم‌های تازه‌واردتری مانند Threads، رابط برنامه‌نویسی کاربردی خود را ندارند؛ ناشران مجبورند پست‌های خبری خود را روزانه به‌صورت دستی و تکی در این پلتفرم‌ها وارد و منتشر کنند؛ که در واقع این روش در طولانی‌مدت برای ناشران و مؤسسات خبری روش سازنده و کارآمدی به‌حساب نمی‌آید.

با اینکه نگرانی موسری درباره انتشار انبوهی از محتواهای روزانه توسط ناشران و توسعه‌دهندگان به‌جاست، اما کاربران عادی و تولیدکنندگان محتوا نیز به‌مرور زمان به ابزارهای جدید و کاربردی بیشتری برای انتشار محتواهای خود نیاز دارند. توسعه API اختصاصی این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه ایجاد ابزارهای اختصاصی قشر خاصی از کاربران را خواهد داد.

با توجه به اینکه پلتفرم‌هایی مانند X و Reddit اخیراً کار را برای توسعه‌دهندگان به‌شدت سخت‌ کرده‌اند؛ متا شانس این را دارد که با ایجاد رابط برنامه‌نویسی کاربردی برای Threads، اکوسیستم سالم‌تر و سازنده‌تری را برای کاربران به‌وجود آورد.

کمپانی متا چند روز پیش ادعا کرده بود این شبکه اجتماعی تقریباً 100 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و 1 میلیارد نفری شدن کاربران آن تا چند سال آینده اصلاً رویای دور از ذهنی نیست! ایجاد API اختصاصی برای این پلتفرم متن‌محور لزوماً باعث افزایش تعداد کاربران نخواهد شد، اما تأثیر مهمی در راستای ایجاد راه‌های جدید برای جستجو و تجربه در این نتورک را به کاربران خواهد داد.

تیم آدام موسری و کمپانی متا در گذشته بارها درباره اتصال پلتفرم Threads به دنیای غیرمتمرکز Fedisverse صحبت کرده بودند. حالا به‌نظر می‌رسد که توسعه رابط برنامه‌نویسی کاربردی برای این شبکه اجتماعی، قدم بسیار بزرگی در دستیابی به این هدف باشد.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array