به گزارش ایران دکونومی، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از آیین‌نامه اجرایی بودجه ۱۴۰۱ که مربوط به اختصاص مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات مصوب در بودجه به صندوق‌های پژوهش و فناوری بود را باطل کرد.

این رأی به دلیل شکایت سازمان بازرسی کل کشور از هیئت وزیران به‌خاطر تصویب این آیین‌نامه اجرایی، توسط دیوان عدالت اداری صادر شده است.

بر اساس جزء یک بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، بانک مرکزی موظف به تخصیص مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بود؛ ولی پس از تصویب بودجه، هیئت وزیران در آیین‌نامه اجرایی این بند مصوب کرد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به صندوق‌های پژوهش و فناوری با بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه شود.

رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که به امضای «حکمتعلی مظفری» رئیس این هیئت رسیده، این بخش از بودجه ۱۴۰۱ را صراحتاً مربوط به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق عنوان کرده و در آن اعلام شده است که دولت اجازه نداشته بخشی از این مبلغ را به صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت کند.

قابل ذکر است که دیوان در رأی نهایی خود، بخش مذکور را از آیین‌نامه ابطال و اعلام کرده است که مراجع قضایی و اداری این رأی را می‌توانند ملاک عمل خود قرار دهند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array