به گزارش ایران دکونومی، این پنل پس از چالش‌هایی که کسب‌وکارهای آنلاین در محدودسازی اینترنت در سال گذشته پشت سر گذاشتند و نگاهی از سمت سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر برگزار شد.

مهرک محمودی، در ابتدای پنل سوال کرد که در وضعیت کنونی، محدودسازی اینترنت و فیلترینگ، سرمایه‌گذاران حوزه فناوری باید چه رویکردی داشته باشند؟

نیما نامداری پس از اشاره به گزارش کارنامه که تورم خودرو را نشان می‌دهد، در پاسخ گفت: هر سرمایه‌گذاری چنانچه در حوزه خودرو یا ملک سرمایه‌گذاری می‌کرد تا به امروز به سود رسیده بود، حتی در حوزه غذا و FMCG نیز همینطور است. اما در حوزه کسب‌وکار که خطرپذیر است، آن هم در فناوری مسئله از اساس زیر سوال است.

نامداری اضافه کرد: افرادی از ایرانیان آمدند و دانش خود را با ما به اشتراک گذاشتند و عده‌ای جوان باعلم‌و‌دانش نیز ریسک کردند و استارتاپ راه‌اندازی نمودند. این موارد با توسعه زیرساخت و تحولات اکوسیستم استارتاپی هم‌زمان شد. هیچ‌کدام از استارتاپ‌های بزرگ ما اولین پایه‌گذار یک بیزینس مدل جدید نبودند، ما اول اوبر و نتفلیکس را بنا نکرده بودیم. زیرساخت توسط جهان اولی‌ها تست شده بود. اما حالا مشکلات زیرساخت می‌تواند فضای استارتاپی را از بین ببرد. با وضع فعلی یک کد زدن ساده به کار پارتیزانی تبدیل شده، مشکل فنی نیست، مشکل انگیزه است. در این فضا حرف زدن از سرمایه‌گذاری فانتزی است.

تحول دیجیتال تهدید است؟

محمودی گفت: نگاه نامداری به اکوسیستم خاکستری است. وضعیت تیم‌های استارتاپی را چطور می‌بینید؟

کیوان جامه‌بزرگ، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های هولدینگ فناپ در پاسخ گفت: در سال ۱۴۰۰ به مخیله کسی خطور نمی‌کرد که شاهد اتفاقات ۱۴۰۱ باشیم. ما در فناپ فقط فناوری بلد هستیم و کسب‌وکارهایمان هم همینطور. برای همین سعی کردیم از شرکت‌هایی که در پرتفو داریم مراقبت و حفظ سرمایه کنیم. ما در سرمایه‌گذاری تیم و ویژن آینده برایمان مهم بود.

وی افزود: من نگاه نیما را واقع‌بینانه می‌بینم. نیروهایی که از فناپ خارج شدند، ۸۰درصد مهاجرت کردند، خب ما الان چه کار می‌توانیم کنیم؟ جز حفظ آنچه ساخته‌ایم، بلکه بتوانیم آینده را خوب رقم بزنیم. اکوسیستم در ابتدا شاید یک حباب بود، اما الان واقع‌بینانه است. تاب آورها مانده‌اند. در حالتی که سیاست‌گذار تحول دیجیتال را یک تهدید می‌بیند، از این اکوسیستم نباید انتظار بالایی داشت.

دولت سر اینترنت کوتاه می‌آید

محمودی پرسید: حالا که اشاره شد، واقعاً فضای دیجیتال برای سیاست‌گذار تهدید است یا فرصت؟

نامداری گفت: متاسفانه حاکمیت تصور می‌کند تحول دیجیتال انتخابی است؛ یعنی می‌تواند بخشی از آن را قبول کند، بخشی را نه. اما زندگی نسل جدید یکپارچه است و نمی‌توان بخش‌هایش را تفکیک کرد. این مسئله به زودی مثل موج به صورت سیاست‌گذار خواهد خورد و باید با آن مواجه شود. این بلا به زودی بر سر جمهوری اسلامی خواهد آمد و موج تحول دیجیتال چنان سیاستگذار را با خود خواهد برد که عمر رفتارهای انتخابی بیشتر از چند سال نمی‌شود. حاکمیت سر مسئله اینترنت و حجاب کوتاه خواهد آمد، نمی‌توان این جمعیت را در این دو مورد تحت فشار گذاشت.

جامه‌بزرگ ادادمه داد: ما یک جامعه توده‌ای نیستیم که خود را باز تعریف کند. جهان به سمت تحول دیجیتال پیش می‌رود، ما هم خواه یا ناخواه مجبوریم حرکت کنیم.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array