به گزارش ایران دکونومی، در پنل «آینده هوش مصنوعی در ایران و جهان و اقدامات بخش دولتی و خصوصی در حوزه هوش مصنوعی»، با حضور عامر نجفیان‌پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عامر اندیش، ابوالفضل تذری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرصت تفکر سازنده، نفیسه فروزیده مدیرعامل شرکت هوشیار، مهران ضیابری، دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پوریا حداد، مدیرگروه هوش مصنوعی انتخاب حضور داشتنند و مدیریت پنل به عهده مهرین نظری بود.

در ابتدای پنل، در خصوص شکلگیری کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نظام صنفی و فعالیت‌هایش بحثی صورت گرفت که ضیابری، دبیر این کمیسیون گفت: «تشکیل این کمیسیون با هدف مشارکت‌ شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی در خصوص چالش‌ها و موانعی که وجود دارد همراه بوده تا بتوانیم کنار هم به رفع و حل آن بپردازیم؛ همچنین قدرت چانه‌زنی در حاکمیت را داشته باشیم.»

وی افزود: «هوش مصنوعی دارای دو زیرساخت اصلی و مهم است. یکی زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت دیگر، مربوط به داده‌های کلان است. هوش مصنوعی بدون دسترسی به کلان‌داده، آن‌طور که باید منجر به بهره‌وری نمی‌شود حتی با داشتن بهترین زیرساخت‌ها و شاخصه‌های دیگر به دلایلی مانند امنیت، شرکت‌های خصولتی و شرایط اقتصادی، وابستگی زیادی به دولت در خصوص دسترسی به داده‌ها وجود دارد. در کمیسیون، به جا انداختن ادبیات هوش مصنوعی و اهمیت حکمرانی داده می‌پردازیم. حکمرانی داده موضوعی است که از شرکت‌های فعال در این حوزه شروع می‌شود و ربطی به حاکمیت ندارد.»

ضیابری هوش مصنوعی

نجفیان‌پور ادامه داد: «هوش مصنوعی بحثی تازه نیست؛ بلکه قدمتی ۵۰ ساله دارد و در ده سال اخیر فعالیت‌های فراگیرتر و نمایانگرتری داشته است. همانطور که برق به زندگی بشر ورود پیدا کرد و در تک تک اجزای زندگی ما نقش مهم ایفا می‌کند، تکنولوژی‌های بسیاری همین نقش را ایفا کرده‌اند. هوش مصنوعی نیز با تسهیل‌گری و بهره‌وری که انسان می‌تواند از آن داشته باشد، در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده و به زودی بر تمام وجه‌‌ها تاثیر خواهد گذاشت و حتی تغییرات فرهنگی را نیز رقم می‌زند.»

نجفیان‌پور هوش مصنوعی

در حوزه هوش مصنوعی چه چالش‌هایی وجود دارد؟

بحث پنل به چالش‌های این حوزه رسید و تذری در این خصوص بیان کرد: «نقش کلیدی بهره‌وری از حوزه هوش مصنوعی از طریق داده‌ها صورت می‌گیرد و اساسا ارزش افزوده از داشتن کلان‌داده‌ها رخ می‌دهد. علاوه بر بحث داده، پردازش نیز اهمیت دارد و زیرساخت‌های خودش را دارد و چالشی است که فقط شرکت‌هایی که در این حوزه به صورت اختصاصی فعالیت می‌کنند با آن مواجه‌اند.»

هوش مصنوعی تذری

فروزیده نیز اظهار داشت: ««روند رشد هوش مصنوعی در ایران، بسیار با آنچه که در جهان در حال رخ دادن است فرق می‌کند. روند حاکم باعث می‌شود بهره‌وری بسیار کند رخ دهد. همچنین چالش‌هایی که وجود دارد به آهسته بودن این روند رشد دامن می‌زند.

برای مثال بسیاری از کارها هنوز هم به صورت حضوری پیش می‌رود. سرویس‌های موجود در بخش دولتی مثل سرویس بیمه به ثبت احوال بهم متصل نیستند و همزمان و یکپارچه عمل نمی‌کنند. با وجود این موانع، اینکه بخواهیم از فواید هوش مصنوعی استفاده کنیم، بسیار روند کند و زمان‌بری را باید طی کنیم.»

هوش مصنوعی فروزیده

قوانین مانع‌اند یا تسهیلگر؟

او در خصوص حمایت بخش دولتی افزود: «درست است که دولت در تامین زیرساخت و داده بسیار می‌تواند کمک حال باشد، اما بسیاری از قوانینی که در این زمینه وضع می‌شود، بیش‌تر از آنکه تسهیل‌گر باشد، بازدارنده است. نیازهایی که در حال حاضر وجود دارد، تا اقداماتی در خصوص رفع آن‌ها انجام شود، مورد انقضا قرار می‌گیرند. تمام شرکت‌های خصوصی در راستای فعالیتشان، آهسته و پیوسته ادامه داده و به ثمربخشی رسیدند. از این پس با وجود عدم حمایت نیز همین خواهد بود اما چون همکاری و تعاملی صورت نمی‌گیرد، رشد و ثمربخشی بسیار کند اتفاق خواهد افتاد.»

هوش مصنوعی حداد

مدیر پنل مطرح کرد که گاهی وجود قوانین می‌تواند کمک کننده باشد. حداد اذعان داشت: «وجود قانون الزامی است و در صورت رعایت تمام شاخصه‌های کلیدی، می‌تواند یاری‌کننده هم باشد. پارامتر سن و تخصص برای درک وضع قوانین تسهیل‌گر مهم است. این حوزه بسیار پویا و با سرعت رشد می‌کند و قانون‌گذاری بر آن باید با انعطاف زیاد صورت بگیرد. همچنین عدم دسترسی به کلا‌ن‌داده‌ها مشکلات زیادی به‌وجود می‌آورد.

نکته مهم در این وهله رگوله کردن دیتا است. مثلا در حوزه پزشکی و سلامت، با داده‌های حساسی سروکار داریم. اما با وجود سازمان و نهادی که بتواند این کلان‌داده‌ها را با چاوکی و درستی به دست متخصصین و فعالان ارشد این حوزه برساند، کمک شایانی به پیداش روش‌های جدید درمان صورت می‌گیرد.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array