به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، شمارش معکوس برای هاوینگ بعدی بیت کوین آغاز شده و از امروز، فقط 16 روز دیگر به این تاریخ باقی مانده است. براساس اطلاعیه‌های قبلی، قرار است روز جمعه 19 آوریل 2024 (31 فروردین) شاهد این اتفاق بزرگ باشیم. لازم به ذکر است که اگر هش ریت بیت کوین به میزان زیادی افزایش یابد، این رویداد زودتر اتفاق می‌افتد. زمان اعلام شده فعلی بر مبنای میانگین زمان بلوک برای 20160 بلوک آخر تنظیم شده است که اکنون برابر 9 دقیقه و 45 ثانیه است. به این ترتیب تنها 2567 بلوک تا هاوینگ بعدی بیت کوین باقی مانده است.

زمان بلوک هاوینگ بیت کوین

هاوینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

هاوینگ بیت کوین، یک رویداد فاندامنتال است که از قبل در پروتکل بیت کوین برنامه‌ریزی شده و هدف آن کاهش مقدار بیت کوین ایجاد شده برای هر بلوک معتبری است که به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود. تقریباً هر چهار سال یکبار یا پس از هر 210 هزار بلوک، پاداش بلوک به نصف کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که این رویداد به عنوان رویداد هاوینگ شناخته می‌شود که در لغت به معنای “نصف شدن” است.

به‌علاوه، تاریخ‌های هاوینگ از نوع کدنویسی سخت یا به اصطلاح هارد کدینگ (hard-coded) هستند و تا زمانی که پاداش بلوک برای ماینرها به صفر یا به طور دقیق 0.00000000 BTC برسد، ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود این اتفاق در سال 2140 رخ دهد.

صفر شدن پاداش بلوک هاوینگ

این کاهش الگوریتمی در پاداش استخراج بیت کوین که در ازای اعتبارسنجی موفقیت‌آمیز و افزودن بلوک‌های جدید تراکنش به بلاکچین بیت کوین، به ماینرها داده می‌شود، پیامدهای قابل توجهی برای اکوسیستم بیت کوین دارد.

در طول هاوینگ بیت کوین، پاداش بلوک نصف می‌شود، به این معنی که ماینرها 50 درصد بیت کوین جدید کمتری در ازای تلاش خود برای استخراج این رمزارز دریافت می‌کنند. در روزهای اولیه راه‌اندازی بیت کوین، پاداش بلوک از 50 بیت کوین شروع شد و پس از اولین رویداد در سال 2012، به 25 واحد بیت کوین کاهش یافت. آخرین هاوینگ در سال 2020 انجام شد و پاداش بلوک را به 6.25 واحد BTC در هر بلوک کاهش داد. قرار است رویداد بعدی این عدد را به 3.125 BTC برساند.

هدف از هاوینگ بیت کوین کنترل نرخ تورم آن است. با کاهش سرعت ایجاد بیت کوین‌های جدید، عرضه کل بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود می‌شود و همین امر آن را به مروز زمان به یک دارایی دیجیتال غیرتورمی تبدیل می‌کند. تاریخ ثابت کرده است که این رویداد تأثیر عمیقی بر بازار بیت کوین دارد که اغلب با افزایش تقاضا و متعاقباً افزایش بالقوه قیمت همراه می‌شود.

سرمایه گذاران، ماینرها و جامعه بزرگ ارزهای دیجیتال به دلیل تأثیرات احتمالی این رویداد بر قیمت بیت کوین و کل بازار کریپتو، رویدادهای هاوینگ را از نزدیک زیر نظر می‌گیرند. معامله‌گران و علاقه‌مندان نیز این رویداد را عاملی حیاتی در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی بازار خود می‌دانند.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین از زمان عرضه آن در سال 2009 تاکنون، سه بار انجام شده است. اولین تاریخ به 28 نوامبر 2012 (8 آذر 1391) برمی‌گردد، طی این رویداد پاداش بلوک از 50 واحد به 25 واحد BTC  کاهش یافت. در ادامه فهرستی از هاوینگ‌های گذشته و تاریخ احتمالی این رویداد در سال‌های آینده را مشاهده می‌کنید.

تاریخچه هاوینگ در گذشته و آینده

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coinwarz

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array