به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)  اسپات بیت کوین در ایالات متحده، فضای این محصولات دگرگونی‌های زیادی را شاهد بوده است. درنتیجه این محبوبیت روزافزون، ETFهای بیت کوین به سرعت جایگاه رقبای تثبیت شده خود در بازار کالاها را به چالش کشیده‌اند. داده‌های اخیر HODL15Capital حاکی از ثبت یک نقطه عطف مهم دیگر در این عرصه است. طبق این گزارش، دارایی‌های تحت مدیریت (AuM)، صندوق‌های قابل معامله در بورس اسپات بیت‌کوین از ETF نقره پیشی گرفته است.

این دستاورد بی‌نظیر، نقطه عطفی در پذیرش دارایی‌های رمزپایه در جریان اصلی محسوب می‌شود. معیار AuM صندوق iShares  بلک‌راک که همین امسال راه‌اندازی شد، در حال حاضر حدود 10.03 میلیارد دلار است که نشان‌دهنده رشد قابل توجه 35.2 درصدی از ابتدای سال تا به امروز است.

صعود ETFهای بیت کوین به جدول امتیازات ETFهای کالا

این افزایش علاقه باعث شده است که صندوقiShares Silver Trust (SLV)  که با 9.63 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود، قبلاً بزرگ‌ترین صندوق تراست نقره بود، با سقوط به رتبه سوم بازار، کاهشی 4.8 درصدی از ابتدای سال تا به امروز را تجربه کند و مغلوب ETF بیت کوین شود. به این ترتیب، اکنون تنها رقیب پیش روی بیت کوین برای صدرنشینی در جدول رتبه‌بندی این محصولات طلا است که بیش از 95 میلیارد دلار در ETFهای خود ذخیره دارد.

لازم به ذکر است که رشد ETFهای بیت کوین فقط به صندوق بلک‌راک محدود نمی‌شود. ETF بیت‌کوین WiseOrigin Fidelity نیز با درآمد 6.55 میلیارد دلاری، سود چشمگیر 35.2 درصدی را شاهد بوده است. این دو ETF بیت کوین در کنار هم توانسته‌اند محصولات تثبیت شده سرمایه‌گذاری کالا مانند SPDR Gold MiniShares Trust و Invesco Diversified Commodity Strategy را پشت سر گذاشته و موقعیت خود را مستحکم‌تر کنند.

 ETFهای بیت کوین و نقره

شایان ذکر است، صندوق نفت ایالات متحده تنها کالای غیرکریپتویی است که از ابتدای سال جاری شاهد رشد مثبت بوده است، در حالی که صندوق گاز طبیعی ایالات متحده با افت 18.4 درصدی، شدیدترین کاهش را تجربه کرد. این صعود سریع در صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین، علاقه رو به رشد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های رمزارزی و پتانسیل آنها در متحول ساختن چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری سنتی را نشان می‌دهد. در حالی که طلا همچنان رهبر بلامنازع در بازار ETFهای کالا است، رشد قابل توجه ETFهای بیت کوین از تغییری بالقوه در رفتار سرمایه‌گذاران و آینده سرمایه‌گذاری‌های آنها در بازار کالاها خبر می‌دهد.

آن روی سکه

صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین، محصولات سرمایه‌گذاری نسبتاً جدیدی هستند که عملکرد بلندمدت آن‌ها در مقایسه با کالاهای سنتی، همچنان در هاله‌ای از ابهام است. از طرفی، چشم‌انداز نظارتی پیرامون بازار ارزهای دیجیتال هنوز در حال تحول است و تغییرات احتمالی در مقررات می‌تواند بر آینده این محصولات تأثیر قابل توجهی داشته باشد. به همین جهت هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا این هیاهو می‌تواند برای مدتی طولانی دوام داشته باشد و جایگاه این نوع دارایی را در میان رقبا در سایر بازارهای مالی تثبیت کند یا خیر.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: dailycoin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array