به گزارش ایران دکونومی،خرید مسکن یکی از آرزوهای همه افراد است. قدرت خرید خانه در کشورهای مختلف بسته به میزان تورم و سطح درآمد مردم متفاوت است، قیمت خرید خانه یکی دیگر از عوامل موثر در صاحبخانه شدن افراد است.

مسکن یکی از سه نیاز اصلی بشر است، یعنی در کنار غذا و پوشاک مسکن سومین نیاز اساسی انسان‌هاست.

در حال حاضر خرید خانه به رویایی برای مردم تبدیل شده است چرا که گرانی، رکود و نبود ساخت و ساز و افزایش قیمت مسکن در کشور باعث دامن زدن به این مشکل شده است.

شاخص استطاعت مسکن چیست؟

شاخص استطاعت مسکن، شاخصی است که با آن می‌توان میزان قدرت خرید مردم را برای خرید خانه سنجید. که با توجه به وضعیت کنونی معیشت مردم،و سطح درآمد ها و میزان تورم این شاخص به شدت افت کرده است.

دیگر مستاجران به فکر خرید خانه نیستند چون قیمت خرید خانه به حدی بالا رفته است که حتی با چندین میلیارد تومان هم تهیه یک واحد مسکونی مناسب امکان پذیر نیست و عملا  پولی که باید برای خرید خانه پس‌انداز می‌شد، اکنون کفاف رهن همان خانه را هم نمی‌دهد. 

در تهران نیز بعنوان یک کلانشهر شیوه های جدیدی از تهیه مسکن و پرداخت اجاره بها شکل گرفته است که شامل،تهیه آپارتمان های مشارکتی، خوابیدن در چادر، سوئیت‌های کوچک، کانکس، بام‌خوابی، خودروخوابی و استفاده از خانه‌های نقلی ترفندهای جدید مردم برای اسکان است که گاها این افراد به حاشیه نشینی نیز روی می‌آورند.

یکی از راه‌های کمکی خرید خانه،دریافت تسهیلات وام مسکن است که مبلغ این وام 960 میلیون است، اما با توجه به سختی دریافت این وام و هزینه های دریافت و اقساط ماهانه آن، برای مردم شرایط فراهم نیست تا از این وام استفاده کنند.

برای بهبود وضعیت بازار مسکن چه باید کرد؟

 اصلاحات قانون مسکن یکی از این راهکارهاست؛ در حال حاضر قانون پیش‌فروش مسکن با سخت‌گیری زیادی دنبال می‌شود و روان‌سازی در این قانون می‌تواند راهگشا باشد.

دیگر راهکار فعال‌سازی تعاونی‌های مسکن است، علی‌رغم مشکلاتی که تعاونی‌ها دارند، اما این مجموعه‌ها می‌توانند یکی از راهکارها برای رفع مشکل مسکن مردم باشند. همچنین تامین مالی از روش‌هایی مختلف از جمله اوراق گام، صکوک، تهاتر، مولدسازی، صندوق پروژه و غیره از جمله ابزارهای متعدد در بخش تامین مالی حوزه مسکن است که می‌توان آنها را به‌کار گرفت.

راهکار دیگر ملزم کردن شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات به بخش مسکن با استفاده از ابزارهای مختلف مانند تأمین نقدینگی از طریق فروش املاک و اموال مازاد، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و هدایت جریان نقدینگی به بخش مسکن و اختصاص بازپرداخت معوقات کلان بانکی به بخش مسکن.

متناسب‌سازی آورده اولیه با توانایی خانوارها برای خرید مسکن است راهکار دیگری است.

و همچنین ترویج فرهنگ ساخت‌وساز از طریق فروش متری، مشارکت‌ در ساخت و… نیز می‌تواند اثر بخش باشد.

اقدام اساسی دیگر تخصیص مشوق‌های مختلف مانند معافیت مالیاتی، تخفیف در هزینه‌های قانونی ساخت‌وساز و تقسیط برخی از آنها برای ورود مجدد سرمایه‌گذاران به بازار مسکن است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array