به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آخرین گزارش شرکت اروپایی سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال کوین شیرز (CoinShares) حاکی از آن است که طی هفت روز گذشته، جریان‌های خفیفی از خروج سرمایه از محصولات سرمایه‌گذاری نهادی بیت کوین به راه افتاده است.

بر اساس گزارش “جریان‌های هفتگی سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال” کوین شیرز که روز 22 ژانویه (2 بهمن) منتشر شد، سرمایه‌گذاران نهادی در حال کاهش تعاملات خود با بیت کوین هستند، به طوری که محصولات سرمایه‌گذاری این دارایی مجموع خروجی 24.7 میلیون دلاری را طی هفته گذشته تجربه کرده‌اند.

لازم به ذکر است که صندوق تراست بیت کوین گری اسکیل (GBTC) تنها در یک روز خروج خیره کننده 640 میلیون دلاری داشته است که بزرگترین جریان خروجی است که تا به حال تجربه کرده است. بر اساس داده‌های جدیدی که جدید جیمز سیفارت، تحلیلگر ETF بلومبرگ به اشتراک گذاشته است، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در هفتمین روز معاملات خود 76 میلیون دلار خروجی خالص داشته‌اند.

جریان‌های ورود و خروج سرمایه برای محصولات سرمایه‌گذاری رمزارزی
جریان‌های ورود و خروج سرمایه برای محصولات سرمایه‌گذاری رمزارزی. منبع: CoinShares

تاثیر ETF بیت کوین در جریان‌های ورود و خروج سرمایه در بازار

این داده‌ها پس از فروش شدید در بحبوحه رکود ناشی از عرضه صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال به دست آمده است. طبق این اطلاعات، موسسات در بازه زمانی بین 11 تا 19 ژانویه (21 تا 29 دی) قبل از اینکه جریان خروجی برای مدت کوتاهی در پایان هفته گذشته کاهش یابد، نزدیک به 21 میلیون دلار از محصولات رمزاری برداشت کرده‌اند.

در همین حال، حجم معاملات محصولات ETF کریپتو نیز به شدت در حال افزایش است، به طوری که هفته گذشته مجموع این رقم به 11.8 میلیارد دلار رسیده است. این عدد معادل 63 درصد از کل حجم بیت کوین موجود در صرافی‌های شناخته شده است، که نشان می‌دهد فعالیت در محصولات قابل معامله در بورس در حال حاضر بر کل فعالیت‌های تجاری این دارایی غالب است.

علی‌رغم اینکه محصولات سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال هفته گذشته شاهد خروجی‌هایی جزئی بوده‌اند، کوین شیرز بر این واقعیت تاکید دارد که ناشران فعلی این صندوق‌ها با توجه به هزینه‌های بالاتر خود در ایالات متحده، شاهد خروجی‌های عظیم به سمت محصولات جدید هستند. جیمز باترفیل (James Butterfill)، رئیس تحقیقات کوین شیرز در این باره می‌گوید:

«ناشران فعلی با وجود هزینه‌های بالاتر در ایالات متحده، اکنون متضرر شده و 2.9 میلیارد دلار خروجی توسط شرکت‌ها را تجربه می‌کنند، در حالی که ETFهای تازه منتشر شده از زمان راه‌اندازی تاکنون مجموعاً 4.13 میلیارد دلار ورودی داشته‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «سرمایه‌گذاران افت اخیر قیمت را فرصتی برای افزایش محصولات سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بیت‌کوین می‌دانند، به همین جهت حجم ورودی‌های این محصولات اکنون حدود 13 میلیون دلار است.»

افزون بر این، کاهش تقاضای سازمانی برای BTC با کاهش این تقاضا برای اتریوم (ETH) همزمان شد، به طوری که این محصولات نیز هفته گذشته شاهد خروج 13.6 میلیون دلار سرمایه بوده‌اند. این درحالی است که در نتیجه تاثیرات انکارناپذیر ETF بیت‌کوین بر کل بازار کریپتو، ارزش تجمعی بازار با کاهش ۳.۴ درصدی به ۱.۵۹ تریلیون دلار رسیده است.

نمودار قیمت بیت کوین بعد از خروج سرمایه

گفتنی است که بیت کوین روز گذشته با پشت سر گذاشتن یک افت قیمت قابل توجه، به پایین‌ترین سطح چند هفته اخیر در حدود 39494.65 دلار رسید. به دنبال این کاهش، ارزش بازار این دارایی تا مرز 784.8 میلیارد دلار کاهش یافت. در زمان نگارش این مطلب، قیمت با اندکی بهبود به بالای مقاومت 40 هزار دلار بازگشته و در محدوده 40059 دلار در نوسان است. تحلیلگران همین فشار فروش و روند خروج دارایی‌ها را دلیل اصلی ریزش قیمت بیت کوین دانسته و بر احتمال تداوم این روند تا رسیدن به کف 37 الی 38 هزار دلار اشاره دارند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array