به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بر اساس داده‌های جدیدی که صرافی بیتفینکس (Bitfinex) منتشر کرده است، میزان سرمایه خارج شده از بازار کریپتو در ماه آگوست به مرز 55 میلیارد دلار رسیده است. این تحلیل آماری بر اساس معیار کل ارزش تحقق یافته (ارزش واقعی) صورت گرفته است که سرمایه واقعی بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را با عرضه ترکیبی پنج استیبل کوین برتر یعنی تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، بایننس یو اس دی (BUSD)، دای (DAI) و ترو یو اس دی (TUSD) اندازه‌گیری می‌کند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که موشکافی دقیق داده‌ها یک روند غالب را نشان می‌دهد: در اوایل ماه آگوست، این صنعت شاهد آغاز روند خروج سرمایه بوده است. بر اساس این معیار، در طول یک ماه گذشته حدود 55 میلیارد دلار از بازارهای مختلف ارزهای دیجیتال خارج شده است. این خروج سرمایه نه تنها بر بیت کوین بلکه بر نقدینگی اتر و استیبل کوین‌ها نیز تأثیر گذاشته است. بیتفینکس در ادامه گزارش خود گفت:

«بر اساس داده‌های بیتفینکس، کندل ماه آگوست با افت 11.29 درصدی، بزرگترین کندل قرمز ماهانه برای بیت کوین از زمان تشکیل کف بازار نزولی در نوامبر 2022 بود.»

تغییر پوزیشن‌های خالص کل ارزش واقعی بازار
تغییر پوزیشن‌های خالص کل ارزش واقعی بازار. منبع: Glassnode/Bitfinex

این تحلیل به بازگشت نوسانات “مبتنی بر حوادث” نیز اشاره می‌کند، که در آن رویدادهای مختلف می‌توانند تأثیر چشمگیری بر قیمت و حرکات کلی بازار داشته باشند. در ماه آگوست، دو رویداد جداگانه تأثیر قابل توجهی بر قیمت بیت کوین گذاشتند. روز 17 آگوست (26 مرداد)، یک سقوط شارپی منجر به فروش 11.4 درصدی بیت کوین (BTC) شد. به همین ترتیب، پیروزی نسبی گری اسکیل (Grayscale) در مقابل کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در تاریخ 29 آگوست (7 شهریور) منجر به جهش 7.6 درصدی قیمت در عرض دو ساعت شد.

بیتفینکس گفت: «ما معتقدیم در حالی که معیار نوسانات همچنان پایین است، بحران نقدینگی اجازه داده است که رویدادهای مختلف تأثیر بیشتری بر حرکات بازار داشته باشند.»

بهره بازار در بازار مشتقات

بر مبنای این تحلیل، بهره باز بیت کوین به دلیل افزایش علاقه سازمانی و تجارت شستشو در برخی صرافی‌ها، عملکرد بهتری نسبت به بازارهای رمزارزی داشته است. معاملات آتی و آپشن‌های اتر در سال 2023 در مقایسه با سال‌های گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته و به 14.3 میلیارد دلار در روز رسیده است که افت شدید 50 درصدی نسبت به میانگین دو ساله را نشان می‌دهد.

بهره باز بیت کوین در صرافی‌ها
بهره باز بیت کوین در صرافی‌ها. منبع: CryptoQuant

بهره باز یک قرارداد خاص، مانند معاملات آتی یا قراردادهای آپشن بیت کوین، تعداد کل پوزیشن‌های باز بازار را نشان می‌دهد. این معیار نشان می‌دهد در حال حاضر چه میزان سرمایه در مشتقات بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است.

به عقیده بیتفینکس، مسیری که در بازار مشتقات به‌ویژه در بهره باز و معاملات آتی و بازارهای آپشن مشاهده می‌شود، منعکس‌کننده الگوی نقدینگی پایین است.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array