به گزارش ایران دکونومی،علیرضا عسگریان- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: دسته‌بندی درآمدی خانوار‌ها تغییر خواهد کرد و از «دهک» به «صدک» تبدیل می‌شود و در این دسته‌بندی احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوار‌ها هم وجود دارد. 

از این پس از معیار «صدک» استفاده می‌شود در صورتی که قبلا دهک اول را داشتیم که پایین‌ترین دهک درآمدی از نظر معیشتی است و اگر تصمیم گرفته شود یارانه ویژه‌ای به این دهک داده شود، می‌گویند به ۵ صدک اول یارانه ویژه را می‌دهیم که تعدادشان نصف مجموع دهک اول می‌شود؛ لذا قدرت تحلیل صدک خیلی راحت‌تر و فهم فاصله‌های آن خیلی بهتر است.

و شاخص دیگری که از این ماه بررسی می‌شود، تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آن‌ها در ابتدا و انتهای دوره، مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و… لذا تمام حوزه و امور بانکی است.

عسگریان داشتن خودرو را شاخص دیگری برای این دسته‌بندی عنوان کرد که در طرح صدک‌بندی خانوار‌های یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این خصوص گفت: که داشتن خودرو از نظر تعداد و البته کیفیت و قیمت آن هم مهم است.

هدف دولت از این دهک بندی جدید

سید مرتضی افقه، یکی از اقتصاددانان گفت: دولت این روز‌ها با کمبود درآمد و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو شده و سعی دارد تا هر دو موضوع را به گونه‌ای تنظیم کند، و از یک سمت تلاش می‌کند تا درآمد‌های خود را از طریق دریافت مالیات و افزایش پایه‌های مالیاتی جدید بالا ببرد و از طرف دیگر با تغییر در دسته‌بندی درآمدی خانوار‌ها به دنبال این است تا تعداد یارانه‌بگیران را کاهش دهد.

او معتقد است در صورتی که دولت بتواند یارانه دهک‌هایی که نیاز چندانی به این یارانه ندارند را قطع کند باز هم یک گام به جلو است، اما متاسفانه به اندازه‌ای تعداد افراد فقیر در کشور رشد داشته که هنوز هم دهک‌های ۷ و ۸ نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند.

دولت نیز باید دقت کافی در آمار‌ها داشته باشد، چون در صورتی که این آمار‌ها درست نباشد عده‌ای که نیازمند این یارانه هستند، یارانه‌شان قطع می‌شود و افرادی هم که نیازی به دریافت یارانه ندارند، یارانه‌شان اضافه خواهد شد.

دولت با پرداخت یارانه نقدی موافق است یا طرح کالابرگ؟

 هر چند پرداخت کالابرگ به نفع دولت بود و کالا‌های خاصی که توان تامین آن را داشت به مردم ارایه می‌داد، اما به نظر می‌رسد که به لحاظ مشکلات اداری و اجرایی از این موضوع منصرف شده است و همچنان پرداخت‌های نقدی را مدنظر دارد ضمن آنکه ارایه کالا‌های کوپنی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ هم با وجود این میزان تورم شدنی نبود و به دلیل آنکه هزینه‌های دولت بیشتر می‌شد از این موضوع منصرف شد.

و پرداخت یارانه گزینه بهتری نسبت به کالابرگ است، چراکه برای کالابرگ شاهد بازار سیاه هستیم و هزینه‌های بیشتری هم برای دو طرف به دنبال داشت،و افرادی هم بودند که ترجیح می‌دادند کوپن‌های خود را به وجه نقد تبدیل کنند و اینکه به سلیقه افراد هم احترام گذاشته می‌شود و دیگر اجباری در تهیه یک کالای خاص برای افراد وجود ندارد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array