به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل در نهایت تصمیم گرفت داده‌های میلیون‌ها نفر از کاربران مرورگر کروم که از حالت ناشناس (Incognito) استفاده کرده بودند را حذف کند.
اما سؤال اصلی اینجاست: کمپانی گوگل دقیقاً به چه علتی و چگونه داده‌های محرمانه کاربران را جمع‌آوری کرده بود؟

اگر شما هم مثل میلیون‌ نفر دیگر از کاربران فکر می‌کردید فعالیت در حالت ناشناس مرورگر کروم به این معناست که گوگل ردپای دیجیتالی شما را ردیابی نمی‌کند؛ سخت در اشتباهید! اما دیگر جای نگرانی نیست و این غول تکنولوژی به‌زودی این اشتباه خود را اصلاح خواهد کرد.

توضیحات فعلی حالت ناشناس مرورگر کروم

حالت ناشناس، دروغ بزرگ گوگل به کاربران!

حالت ناشناس (Incognito) مرورگر کروم همیشه به این معنی نیست که افراد قصد پنهان کردن چیزی را دارند. بسیاری از افراد امنیت و حریم خصوصی خود را به هر عامل دیگری ارجحیت می‌دهند و در همین راستا حالت ناشناس مرورگر کروم را برای فعالیت روزمره خود انتخاب می‌کنند.
اما یک شکایت حقوقی از گوگل باعث شد حباب خیالی بسیاری از کاربران در کمال وحشت بترکد و واقعیت عملکرد این کمپانی در طی سال‌های گذشته را برملا کند.

در طی این سال‌های گذشته، گوگل به جمع‌آوری داده‌های محرمانه کاربران مرورگر کروم در حالت ناشناس (Incognito) مشغول بوده است و تنها چیزی که توانست این شرکت را از تصمیم خود به عقب براند؛ شکایت حقوقی سال 2020 بوده است.
براساس این شکایت، با وجود اینکه هدف نهایی ایجاد “حالت ناشناس کروم عدم ردیابی فعالیت کاربران و عدم دسترسی به داده‌های محرمانه آنان است”؛ گوگل در هر صورت به جمع‌آوری داده‌های خصوصی کاربران ادامه داده است!

با توجه به اینکه میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان روزانه از حالت Incognito به امید خصوصی و امن بودن آن استفاده می‌کنند؛ گوگل حجم انبوهی از داده‌های محرمانه افراد را بدون اجازه و یا حتی اطلاع‌رسانی و رفع سوءتفاهم‌ها جمع‌آوری کرده است.
بررسی ایمیل‌های درون‌سازمانی برخی از کارمندان و مهندسین گوگل نشان می‌دهد که این افراد حالت ناشناس کروم را یک “ابزار جاسوسی” توصیف کرده و باور داشته‌اند گوگل عمداً افراد را گمراه کرده است.

Incognito Mode

نتیجه شکایت حقوقی از گوگل چه بود؟

حالا پس از چند سال، این شکایت حقوقی به سرانجام رسیده و گوگل چاره‌ای جز پیروی از حکم نهایی دادگاه ندارد. این شرکت بزرگ موظف است تمام‌ میلیاردها داده شخصی و محرمانه کاربران که در حالت ناشناس (Incognito) جمع‌آوری شده بود را از سرورهای خود حذف کند.

این غول تکنولوژی قصد دارد برای حل‌وفصل این دعوای قضایی، مجموعه‌ای از داده‌های تاریخچه وب بیش از 136 میلیون کاربر مرورگر کروم را حذف کند! همچنین علاوه‌بر پرداخت یک خسارت 5 میلیون دلاری (معادل حدودی ارزش داده‌های جمع‌آوری شده)، گوگل باید داده‌های محرمانه جمع‌آوری‌ شده در حالت ناشناس را از تاریخ ماه دسامبر 2023 (دی ماه 1402) را حذف و به این مورد ناخوشایند رسیدگی کند.

سخنگوی گوگل ادعا کرده که این کمپانی هرگز از این داده‌ها برای “شخصی‌سازی تعامل و تجربه کاربری کاربران” استفاده نکرده و هیچ مشکلی برای حذف “این داده‌های فنی قدیمی” وجود ندارد.

البته جالب اینجاست حتی با وجود اجباری شد پرداخت این جریمه سنگین و تغییر رویه آینده گوگل؛ در زمان نگارش این مقاله این کمپانی هنوز جمله‌بندی اطلاع‌رسانی‌های مربوط به حالت ناشناس کروم را آپدیت نکرده است! هر تب جدید ناشناس در این مرورگر همچنان ادعا می‌کند که هنگام استفاده از حالت Incognito “گوگل تاریخچه جستجو، کوکی‌ها و داده‌های سایت‌ها و اطلاعات موجود در فرم‌ها را ثبت و جمع‌آوری نخواهد کرد”.

منبع: ZDNet

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array