به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با حذف حساب کاربری مدیرعامل و ‌هم‌بنیان‌گذار سابق توییتر در اینستاگرام، حالا هندل @jack رسماً در دسترس دیگر کاربران قرار گرفته است.

جک دورسی که هم‌اکنون مدیرعامل کمپانی Block است، اخیراً اعلام کرده حساب کاربری خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به‌کلی حذف و غیرفعال کرده است. معمولاً حساب‌های کاربری‌ای که کوتاه و مشهور هستند (مانند @jack) به قیمت هزاران دلار در بازارهای متفرقه به‌فروش می‌روند؛ به همین دلیل اگر شخصی واقعاً بتواند این حساب کاربری را تصاحب کند، احتمالاً از فروش آن پول بسیار خوبی به جیب خواهد زد!

دورسی

دورسی با انتشار پستی در شبکه غیرمتمرکز Nostr (و همچنین در X)، دلیل حذف حساب کاربری خود در اینستاگرام را شرح داد:

“نمیدونم چرا انقدر طول کشید، اما بالاخره اکانت اینستاگرامم رو حذف کردم. فکر کنم من جزء 10 تا اکانت اولی بودم که توی این پلتفرم ثبت‌نام کردم و یکی از اولین سرمایه‌گذارانش هم بودم.
در اون زمان کوین (سیستروم – هم‌بنیان‌گذار اینستاگرام) دستیار و کارآموز ما توی کمپانی Odeo بود.”

کمپانی Odeo، سازمانی بود که در سال 2005 تأسیس شد و بعدها به Obvious Corporation تغییر نام داد و در نهایت به محل تولد ایده کمپانی توییتر تبدیل شد.

همچنین دورسی در متن خود به این اشاره کرد که از زمانی که اینستاگرام توسط کمپانی فیسبوک (که الان به متا تغییر نام داده) فروخته شد، دیگر از آن استفاده نکرده است!

دورسی
جک دورسی و کوین سیستروم

تاریخچه دورسی و اینستاگرام

جک دورسی و کوین سیستروم از دوستان قدیمی یکدیگر هستند و از زمان همکاری در کمپانی Odeo و سپس راه‌اندازی کمپانی توییتر، دورسی تلاش کرد تا اینستاگرام را تصاحب کند اما موفق نشد.
زمانی‌که دورسی متوجه شد اینستاگرام قرار است به قیمت 1 میلیارد دلار به بزرگترین رقیبِ توییتر در آن بازه زمانی، یعنی کمپانی فیسبوک، فروخته شود؛ فعالیت خود را در این پلتفرم متوقف کرد.

آخرین پست دورسی در اینستاگرام مربوط به تاریخ 9 آپریل 2012، صبح روزی است که اخبار تصاحب اینستاگرام توسط فیسبوک منتشر شده بود.
براساس کتاب “No Filter: The Inside Story of Instagram”، تاریخچه ایجاد شبکه اجتماعی اینستاگرام، دلیل اصلی کناره‌گیری دورسی این بوده که کوین سیستروم شخصاً به دوست و همکار قدیمی خود این اخبار را اطلاع‌رسانی نکرده است و فروش رفتن این کمپانی به رقیب اصلی توییتر، باعث ناراحتی و ناامیدی او شده است.

دورسی

شایان ذکر است که زمان‌بندی این اتفاق بسیار جالب است!
سالها بعد و زمانی‌که اینستاگرام با راه‌اندازی و رونمایی پلتفرم Threads خود قصد رقابت با توییتر سابق (و X فعلی) را در یک بازار هدف مشترک دارد، جک دورسی که پیشینه‌ای قدیمی در تمام این پلتفرم‌ها دارد خود را به کلی از این بازی خارج کرده است!

پس از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، جک دورسی سهام خود را در این کمپانی حفظ کرد و از آن بازه زمانی رابطه نسبتاً خوب خود با ماسک را حفظ کرده است.
همچنین در زمان انتشار اولیه Threads، دورسی اعلام کرده بود که از ظاهر و عملکرد آن ناامید شده و ردپایی از خلاقیت و نوآوری در دستاورد جدید اینستاگرام دیده نمی‌شود.

جالب اینجاست که دورسی همیشه یکی از حامیان پلتفرم‌هایی که قصد رقابت با توییتر را دارند، نیز هست!
برای مثال، او نقش مهمی در مطرح شدن و آغاز کار BlueSky داشت، آن هم درست زمانی‌که هنوز مدیرعامل توییتر بود! براساس گفته‌های BlueSky، این کمپانی سال گذشته مبلغ 13 میلیون دلار سرمایه از طرف توییتر دریافت کرده و این بودجه را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص داده است.

همچنین او با اهدای 245 هزار دلار (در قالب بیتکوین) به شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Nostr نیز از آن حمایت مالی کرده است.

دورسی در بخش آخر نوشته خود اشاره کرده که بی‌صبرانه منتظر است تا ببیند چه اتفاقی در انتظار هندل معروف و افسانه‌ای @jack خواهد بود.

ایلان ماسک نیز با ارسال یک ایموجی آتش در پاسخ به پست دورسی در X، از تصمیم او حمایت کرده است!

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array