به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بالاخره اپل پس از ماه‌ها اقدامات جنجالی، جریمه‌ای هنگفت از سوی اتحادیه اروپا دریافت کرد.
این جریمه حدود 2 میلیارد دلاری به دلیل نقض کردن قوانین ضدانحصار و جلوگیری از حضور دیگر اپلیکیشن‌های استریم موسیقی در اپ‌استور تعیین شده است. این جریمه از نظر سنگینی، سومین موردی است که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده و اولین جریمه‌ای که مستقیماً برای کمپانی اپل در نظر گرفته شده است.

اپل

بالاخره قانون‌شکنی‌ها گریبان‌گیر اپل شد!

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و محاسبات، اتحادیه اروپا بالاخره جریمه درنظر گرفته شده برای کمپانی اپل را اعلام کرد. این جریمه سنگین بسیار بیشتر از رقمی است که کارشناسان و تحلیلگران انتظار داشتند. براساس اخبار منتشر شده، اپل در آستانه پرداخت جریمه‌ای 1.8 میلیارد یورویی (معادل 1.95 میلیارد دلاری) قرار دارد.
دلیل تعیین چنین جریمه هنگفتی، محدود کردن و جلوگیری از حضور و رقابت دیگر اپلیکیشن‌های حوزه استریم موسیقی در فروشگاه اپ‌استور می‌باشد. همانطور که کمی بالاتر اشاره شد، این اولین جریمه‌ای است که مستقیماً به کوپرتینویی‌ها تعلق می‌گیرد و سومین جریمه سنگینی که در تاریخ اقدامات اتحادیه اروپا ثبت شده است.

تحقیقات مربوط به این قانون‌شکنی، اولین بار در سال 2020 و پس از شکایت اپلیکیشن استریم موسیقی اسپاتیفای آغاز شده بود. به ادعای اسپاتیفای، اپل به‌صورت ناعادلانه به سرویس‌های موسیقی اختصاصی خود (iTunes و Apple Music) در بازار برتری داده و دیگر رقبای فعال در حوزه موسیقی را سرکوب کرده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: “کمپانی اپل با جلوگیری از اطلاع‌رسانی مناسب به کاربران سیستم‌عامل iOS، از حضور و فعالیت اپلیکیشن‌های استریم موسیقی در فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور جلوگیری می‌کند. همچنین اپل با این حرکت، مانع فعالیت و رقابت سرویس‌های استریم ارزان‌قیمت‌تر و اقتصادی‌تر خارج از اپ‌استور نیز شده و اطلاعات موردنیاز برای تهیه اشتراک این سرویس‌های جایگزین را در اختیار کاربران قرار نداده است”.
به گفته اتحادیه اروپا، این مثال نقض واضح قانون “نافرمانی” است که زیرمجموعه قوانین ضدانحصاری این کمیته به‌حساب می‌آید.

اتحادیه اروپا

پاسخ اپل به بیانیه اتحادیه اروپا

البته که کمپانی اپل هم بی‌تفاوت ننشسته و در پاسخ به این بیانیه اتحادیه اروپا یک پاسخ مفصل منتشر کرده است.
به گفته این غول تکنولوژی، اپلیکیشن موسیقی اسپاتیفای بر بازار استریم موسیقی غالب است و در نتیجه بخش بزرگی از موفقیت در بازار و محبوبیت خود در میان کاربران را مدیون فروشگاه اپ‌استور است. مالک فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS و گوشی‌های آیفون ادعا کرده است که با توجه به اینکه اسپاتیفای سرویس اشتراکی خود را در این اپلیکیشن به‌فروش نمی‌رساند؛ در نتیجه هزینه‌ای به کمپانی اپل نیز پرداخت نمی‌کند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شده که کمپانی اپل با جلوگیری و مسدود کردن دسترسی توسعه‌دهندگان، به آنها اجازه نداده که اطلاعات مهم و ضروری‌ای مانند هزینه اشتراک‌های ارزان‌قیمت‌تر، گزینه‌های جایگزین و روش‌های پرداختی دیگر (به‌جز ApplePay) را به کاربران اطلاع‌رسانی کنند.
همچنین امکان درج چنین اطلاعاتی در ایمیل‌های اطلاع‌رسانی یا حتی وبسایت خودِ توسعه‌دهندگان هم وجود نداشته و کمپانی اپل آنها را اکیداً از به‌اشتراک‌گذاری این اطلاعات منع کرده است!

براساس این پرونده طولانی و جنجالی، کمپانی اپل بیش از یک دهه است که این قوانین ضدانحصاری را زیرپا گذاشته و کاربران iOS را به پرداخت هزینه‌های غیرضروری و بیشتر برای تهیه اشتراک سرویس‌های استریم موسیقی مجبور کرده است.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array