به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت نفت خام تقریباً ثابت شده است؛ به طوری که در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله در ساعت 11:33 روز 21 فروردین،  نفت خام برنت در رنج 85.11 دلار در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده (WTI) در رنج 80.69 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نفت خام کاهش عرضه را پیش‌بینی کرده‌اند. نفت خام در جلسه معاملاتی روز دوشنبه (10 آوریل، 21 فروردین) تقریباً بدون تغییر باقی مانده است؛ چرا که معامله‌گران کاهش تولید اوپک پلاس از ماه می را با اهمیت‌تر از نگرانی‌های تضعیف رشد اقتصاد جهانی (کاهش تقاضای سوخت) ارزیابی می‌کنند.

معاملات آتی نفت خام برنت تا ساعت 2:37 دقیقه به وقت گرینویچ با 5 سنت کاهش به 85.07 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 2 سنت افزایش به 80.72 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد هفته گذشته برای سومین هفته متوالی افزایش یافتند و پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان (اوپک پلاس) با اعلام کاهش بیشتر تولید که از ماه می آغاز می‌شود، سرمایه‌گذاران را غافلگیر کردند؛ بازارهای نفت خام به سطوحی برگشتند که آخرین بار در نوامبر مشاهده شده بود.

گروه موسوم به اوپک پلاس، عرضه نفت خام خاورمیانه را عمدتاً کاهش خواهد داد. پس از اعلام این خبر، بزرگترین صادرکننده نفت جهان قیمت نفت خام ماه می خود به مشتریان قطعی آسیا و ایالات متحده را افزایش داد. عربستان صعودی به چندین مشتری آسیایی اطلاع داده است که با وجود کاهش تولیدف حجم کامل قرارداد را در ماه می دریافت خواهند کرد. وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالاهای ING گفت: کسانی که چشم انداز نزولی داشتند، میزان تقاضا را در برابر کاهش عرضه مطرح می‌کنند. در حالی که آنهایی چشم‌انداز صعودی داشته‌اند، شاهد یک بازار تقریباً ضعیف تر در نیمه دوم هستند.

نفت خام

عوامل موثر بر بازار نفت خام

سرمایه‌گذاران پیشرفت مذاکرات بین عراق و کردستان برای از سرگیری صادرات نفت شمال را زیر نظر گرفته‌اند، که در صورت موفقیت نفت خام بیشتری را به بازار جهانی خواهد رسانید. بر اساس گزارش روز پنجشنبه شرکت بیکر هیوز، تعداد سکوهای نفتی ایالات متحده در هفته گذشته با دو کاهش به 590 سکوی نفتی در ایالات متحده رسید، در حالی که سکوهای گازی با دو کاهش به 158 دکل کاهش یافت. این موضوع نشان می‌دهد که میزان نفت خام تولید ایالات متحده در آینده نزدیک افزایش نخواهد یافت.

در بازارهای مالی جهانی، گزارش تورم ایالات متحده که این هفته منتشر می‌شود، می‌تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا مسیر کوتاه مدت نرخ بهره را مورد ارزیابی قرار دهند. به گفته تحلیلگران، علیرغم انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو به دلیل بحران بانکی اخیر ممکن است افزایش نرخ بهره را کاهش دهد؛ در صورت بالا بودن میزان تورم، هزینه‌های استقراض همچنان می‌تواند افزایش یابد.

پترسون گفت: انتظار دارد چرخه افزایش نرخ به زودی با یک افزایش دیگر در ماه می به پایان برسد در حالی که نرخ بهره ممکن است تا پایان سال کاهش یابد. وی افزود: بازار احتمالاً بیشتر نگران احتمال رکود و کاهش رشد اقتصاد جهانی است.

افزایش شدید نرخ بهره باعث افزایش ارزش دلار شده است و کالاهای دلاری مانند نفت خام را برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیگر هستند گرانتر کرده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

منبع:  investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array