همانطور که در مقاله‌های پیشین بررسی کردیم، بانک سیلیکون ولی با یکی از بزرگترین بحران‌های مالی در جهان روبرو شده و بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، برای بیرون کشیدن سرمایه خود از این بانک و یا پرداخت حقوق کارمندان خود با مشکل مواجه شده‌اند. بر اساس خبرهای اخیر، خریداری شدن بانک سیلیکون ولی توسط ایلان ماسک می‌تواند روزنه امیدی برای نجات استارتاپ‌هایی باشد که با از دست رفتن سرمایه‌ و دارایی‌هایشان در این اتفاق ناخوشایند، متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌اند.

 

به گزارش ایران‌دکونومی، و به نقل از زومیت، دولت ایالات‌ متحده، یکی از بزرگتررین بانک‌های این کشور به‌ نام بانک سیلیکون ولی (SVB) را تعطیل کرده‌ و دارایی‌های آن نیز از طرف شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا (FDIC) توقیف و بلوکه شده است. این بانک در درجه‌ی اول به مشتریان صنعت فناوری ازجمله کارکنان این حوزه، استارتاپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، خدمات ارائه می‌داد. بسته شدن این بانک از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی آمریکا است.

شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا، بانک ملی بیمه‌ سپرده‌ سانتا کلارا را برای حفظ و نگهداری سپرده‌های بیمه‌شده‌ بانک سیلیکون ولی ایجاد کرده است؛ سازمانی که در روزهای جاری به تسویه‌حساب‌ با مشتریان ادامه خواهد داد. دفتر اصلی و تمام شعبه‌های بانک مذکور از ۱۳ مارس بازگشایی خواهند شد و سپرده‌گذاران بیمه‌شده حداکثر تا صبح دوشنبه‌ هفته‌ آینده، به دارایی‌های خود دسترسی خواهند داشت.

به‌هرحال مشخص نیست که دارایی‌های کلان‌تر و یا خطوط اعتباری شرکت‌ها تحت‌ پوشش این بانک قرار خواهند گرفت یا خیر، زیرا بیمه‌ی استاندارد شرکت بیمه سپرده فدرال آمریکا، هر سپرده‌گذار را تنها تا سقف ۲۵۰ هزار دلار پوشش می‌دهد.

 

مین لیانگ تان، مدیرعامل Razer پیشنهاد داد که توییتر باید بانک سیلیکون ولی را خریداری کرده و آن را به یک بانک دیجیتال تبدیل کند. این پیشنهاد توجه ایلان ماسک را به خود جلب کرد و او به خرید بانک مذکور پاسخ مثبت داد.

خرید بانک سیلیکون ولی می‌تواند نشان‌دهنده‌ ورود توییتر به فضای اقتصاد مالی باشد، زیرا این شرکت در سال‌های اخیر در پی راهکارهایی برای گسترش کسب‌وکار خود بوده است. این شبکه‌ اجتماعی می‌تواند با خرید SVB، از پایگاه بزرگ کاربران و برند خود برای تبدیل شدن به یکی از بزرگان صنعت بانک‌داری دیجیتال، استفاده کند.

اکنون باید دید پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید بانک سیلیکون ولی، در چنین شرایط بحرانی‌ای تا چه حد جدی است و آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر.

 

منبع: زومیت

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array