به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تورم ترکیه در ماه مارس 2024 علیرغم افزایش نرخ بهره (به میزان 50 درصد)، نزدیک به 70 درصد شد.

تورم مصرف کننده ترکیه در ماه مارس به 68.5 درصد رسید که اندکی کمتر از انتظار تحلیلگران بود؛ اما از 67.1 درصد ثبت شده برای ماه فوریه فراتر رفت. تخمین میانگین تورم این کشور را اقتصاددانان حاضر در نظرسنجی بلومبرگ 69.1 درصد اعلام کرده بودند.

خدمات، آموزش و غذا از جمله عوامل کلیدی موثر در آمار تورم بودند؛ تورم اصلی که اقلام ناپایدار مانند غذا و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، از 72.9 درصد در فوریه به 75.2 درصد رسیده است.

تورم ماهانه نیز از 4.5 درصد در ماه قبل به 3.16 درصد کاهش یافت و کمترین میزان از دسامبر 2023 را به ثبت رساند. یک اقتصاددان ترکیه اظهار داشت: وخامت قیمت‌ها به دنبال افزایش بالای حداقل دستمزد در ابتدای سال و چسبندگی در تورم خدمات بالا رفت.

این داده ها پس از آن منتشر شد که بانک مرکزی ترکیه با افزایش نرخ بهره به 50 درصد در اواخر مارس 2024 و در بحبوحه چشم انداز بدتر تورم و افزایش تقاضا برای ارز، بازارها را شگفت زده کرد. این بانک متعهد شده است که تا زمانی که قیمت‌ها کاهش نیابند، موضع خود را حفظ کند.

لیر در ماه گذشته بدترین عملکرد را در بازارهای نوظهور داشت و 3.5 درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد. اوراق قرضه دولتی ترکیه نیز پس از داده‌های روز چهارشنبه افزایش یافت.

منبع: finance.yahoo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array