به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از حمله ایران به مواضعی در اسرائیل و تشدید درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، قیمت بیت کوین بیش از 8.4 درصد سقوط کرد و از حدود 67000 دلار به مرز 61625 دلار رسید و بیش از 130 میلیون دلار از ارزش بازار خود را در عرض چند دقیقه از دست داد.

این فشار فروش بر سایر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر گذاشت. در زمان نگارش این مطلب، اتر (ETH) با بیش از 5.72 درصد کاهش به 3.064 دلار رسیده و سولانا 7.54 درصد کاهش را تجربه می‌کند. در میان 10 رمزارز اول بازار، ریپل با افت 10.10 درصدی بیشتری زیان را شاهد بوده است. بر اساس داده‌های CoinMarketCap، ارزش تجمعی بازار کریپتو نیز با 8.19 درصد کاهش به 2.23 تریلیون دلار رسید.

سقوط بیت کوین
سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین، منبع: TradingView

به گزارش بلومبرگ، ایران روز شنبه هواپیماهای بدون سرنشین خود را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. این اقدام انتقامی برای حمله‌ای است که چند روز قبل توسط اسرائیل انجام شده بود. در جریان این حمله به یک مجتمع دیپلماتیک در دمشق سوریه، هفت ایرانی از جمله دو فرمانده ارشد سپاه به شهادت رسیدند. جدای از این حملات هوایی، مقامات ایرانی ظاهراً یک کشتی باری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی را نیز توقیف کرده‌اند.

درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی به طور قابل توجهی موجب تشدید تنش در منطقه می‌شود. به همین جهت بسیاری از کشورها از اسرائیل خواسته‌اند که با واکنش به حملات ایران، تنش‌ها را بیشتر نکند. مقامات آمریکایی نیز از حمله غافلگیرکننده اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه بدون اطلاع قبلی ابراز ناامیدی کردند.

پیامدهای تنش‌های سیاسی برای بازارهای مالی و بیت کوین

گذشته از تبعات همیشگی ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی، تاثیر اینگونه تنش‌ها بر بازارهای مالی همیشه عده زیادی از سرمایه‌گذاران را متحمل زیان‌های جبران ناپذیری می‌کند. در تازه‌ترین نمونه این رویدادهای منفی، شاهد بودیم که پس از افت ناگهانی قیمت بیت کوین، بیش از  256 میلیون دلار از سرمایه معامله‌گران در پوزیشن‌های لانگ (خرید) لیکوئید شد. علاوه بر این، سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین با انحلال 319.15 میلیون دلار از پوزیشن‌های اهرمی بیت کوین نیز همراه شد.

طبق داده‌های پلتفرم کوین گلس (CoinGlass)، این رقم شامل ۲۵۶.۵۸ میلیون دلار از موقعیت‌های خرید و ۶۲.۵۸ میلیون دلار از موقعیت‌های فروش بوده است. به نظر می‌رسد معامله‌گران خود را برای کاهش بیشتر آماده می‌کنند، چراکه اگر قیمت بیت کوین طی 24 ساعت بعد، به سطح 67000 دلار بازگردد، 1.05 میلیارد دلار از پوزیشن‌های فروش بار دیگر منحل خواهند شد.

لیکوئیدشدن پوزیشن‌های بیت کوین
لیکوئیدشدن پوزیشن‌های بیت کوین. منبع: CoinGlass

این اتفاق کل بازار ارزهای دیجیتال را نیز تحت تاثیر قرارداد. به طوری که تا این لحظه بیش از 945.9 میلیون دلار از سرمایه 253554 معامله‌گر طی در 24 ساعت گذشته از بین رفته است. شاخص ترس و طمع بازار نیز در حال حاضر در محدوده طمع و عدد 72 قرار دارد که کاهشی جزئی نسبت به امتیاز طمع شدید هفته گذشته را نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که طبق گزارش کوین تلگراف، رشد تقاضا از سوی نهنگ‌های بیت کوین هرگز تا این اندازه قوی نبوده است. بر اساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت تحلیلی کریپتو کوانت، برای اولین بار میزان تقاضا از سوی “هولدرهای دائمی” از عرضه بیت کوین در بازار بیشتر شده است. یعنی مقدار بیت‌کوین جدید تولید شده توسط فرایند ماینینگ برای پاسخگویی به تقاضای سرمایه‌گذاران کافی نیست و این کمبود پس از هاوینگ بیت‌کوین بیشتر خواهد شد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array