به گزارش ایران دکونومی، چک‌های صیادی نسل اول (چک‌های صادره قبل از سال 1400) تنها تا ابتدای مهرماه سال جاری قابلیت کارسازی در سامانه چکاوک را داشت که بر اساس دستورالعمل جدید، مهلت پردازش آنها در این سامانه دو هفته دیگر یعنی تا نیمه مهرماه تمدید شد.

با توجه به آمار بالای استفاده از چک‌های جدید در میان مردم،بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای طی ماه های گذشته تأکید کرده بود: پذیرش و تبادل چک‌های قدیمی از مهر ماه سال جاری صرفا در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و درصد اندک دارندگان این دسته‌چک‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و نسبت به تعویض دسته‌چک خود با دسته‌چک‌های جدید اقدام کنند.

همزمان با پایان شهریور و آغاز مهر بانک ها باید بخشنامه بانک مرکزی در خصوص شرط نقدشوندگی چک‌های قدیمی را اجرایی می کردند با این حال اما مهلت استفاده از چک‌های نسل اول صیادی (کرم رنگ) در سامانه چکاوک تا 15 مهرماه سال جاری از بانک مرکزی تمدید شده است.

بنابراین با تمدید دو هفته‌ای مهلت پذیرش و پردازش چک‌های صیادی نسل اول در سامانه چکاوک، مهلت کارسازی این چک‌ها در این سامانه تا پایان روز شنبه 15 مهرماه سال 1402 تمدید شد و پس از آن، این چک‌ها تنها در شعب صادرکننده قابلیت پذیرش و نقدشوندگی دارند.

از 16 مهرماه سال جاری، چک‌های قدیمی تنها در شعب بانک صادرکننده قابلیت کارسازی دارند.

 تفاوت قانون چک در قدیم و جدید 

  • برای دریافت دسته‌چک با قوانین سابق نیاز به ثبت‌نام در هیچ سامانه‌ای نبوده اما برای دریافت دسته‌چک با قانون جدید باید حتماً در سامانه صیاد ثبت‌نام صورت گیرد.
  • رنگ‌بندی چک‌های جدید از رنگ صورتی و سبز به رنگ صورتی و بنفش تغییر داده شده است.
  • با اینکه از نظر محتوا و رنگ‌بندی برای همه بانک‌های صادرکننده دسته‌چک یکسان است اما با چاپ لوگو هر بانک باعث متفاوت شدن چک‌ها می‌شود. پس می‌توان از این گزینه به عنوان یکی تفاوت قانون چک در قدیم و جدید یادکرد.
  • چه در چک‌های قدیمی و چه در دسته‌چک‌های جدید شناسه 16 رقمی را می‌توان مشاهده کرد. تفاوت اصلی در درج عبارت تأکیدی در چک‌های صیادی است که برای استفاده در ثبت سامانه است.
  • چک‌های صیادی دارای بارکد دوبعدی هستند که برای اسکن و اعتبارسنجی صادرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در چک‌های جدید تاریخ اعتبار بر روی برگه‌ها قید می‌شود که صاحب دسته‌چک فقط مجاز به استفاده تا زمان مشخص شده می‌باشد. نوشتن تاریخ چک برای بعد از زمان معین شده توسط بانک فاقد اعتبار است. این مورد نیز یکی از اصلی‌ترین تفاوت قانون چک در قدیم و جدید است.

چک قدیمچک جدید
نیاز به ثبت‌نام در سامانه صیاد
درج بارکد روی چک
شناسه 16 رقمی
چاپ لوگو بانک روی چک
ممنوعیت دروجه‌حامل
تاریخ اعتبار برگه چک

مزیت‌های دسته‌چک‌های جدید

 اگر از شخصی می‌خواهید چک دریافت کنید با استعلام وضعیت او در سامانه صیاد تصمیم می‌گیرید برایتان قابل قبول است یا نه! از طرف دیگر نتیجه ممنوعیت نوشتن وجه حامل احتمال موارد زیاد سوءاستفاده قرار گرفتن را به شدت کاهش می‌دهد.

تمامی مسائل دسته‌چک با صیاد امکان‌پذیر است و به علت دوطرفه بودن تمامی مراحل از جمله انتقال چک و صدور چک تا زمان وصول مشکلی به وجود نخواهد آمد. برای صدور چک از طریق درگاه بانکی و یا برنامه‌های مخصوص موبایل می‌توانید اقدام کنید و اطلاعات گیرنده چک، مبلغ و تاریخ را در سامانه ثبت کنند.

گیرنده نیز باید مراحل تأیید و دریافت چک را با استعلام چک‌های ثبت شده به نام خودش انجام دهد. همچنین برای انتقال چک از نام خود به نام فرد دیگری با در دست داشتن اطلاعات وی می‌توانید با سامانه صیاد انجام دهید، اگر انتقال با موفقیت انجام نشد باید هویت گیرنده را در ظهر چک پشت‌نویسی کنید.

یکی از مزیت‌های مهم دیگر را می‌توان به مسدود کردن تمامی حساب‌ها پس از گذشت 24 ساعت از صدور گواهی به‌منظور عدم پرداخت دانست.

قانون چک در قدیم و جدید

  • صادرکنندگان چک
  • ابتدا باید به بانک صادرکننده دسته‌چک مراجعه کنید تا دسترسی به درگاه نوین بانکی و برنامه موبایلی داده شود.
  • احراز هویت توسط بانک صورت می‌گیرد و برای استفاده از برنامه‌ها باید شماره‌تلفن به نام خود باشد و از کارت بانکی صادرکننده چک استفاده کند.
  • گیرندگان چک
  • گیرندگان چک نیز حتماً باید به یکی از شعبی که در آن حساب بانکی دارند مراجعه کرده و مراحل دسترسی برایشان فعال شود.
  • احراز هویت برای این دسته نیز حتمی است. قبل مراجعه به بانک از شماره‌تلفن خود اطمینان داشته باشید که به نام خودتان است.
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array