به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، راه‌اندازی فروشگاه GPT Store به دلیل هرج‌ومرج‌های به‌وجود آمده اخیر در کمپانی OpenAI تا سال آینده میلادی به تعویق افتاده است.

به گفته این استارتاپ، فروشگاه اختصاصی هوش مصنوعی GPT Store دیگر در این یک ماه باقی‌مانده از سال 2023 آغاز به‌کار نخواهد کرد و راه‌اندازی آن به زمان نامعلومی در اوایل سال 2024 منتقل شده است.

سم آلتمن برای اولین بار از این فروشگاه اختصاصی در اولین کنفرانس توسعه کمپانی OpenAI رونمایی کرده بود. کمی پس از برگزاری این رویداد، آلتمن به‌طور ناگهانی از سمت خود اخراج شد و همین مسئله باعث بروز جنجال‌های بسیاری در این استارتاپ هوش مصنوعی شده بود.

پس از انتصاب ناموفق چند مدیرعامل موقتی و به بن‌بست خوردن مذاکرات با افراد دیگر، اعضای هیئت‌مدیره سابق OpenAI از سمت خود استعفا داده و سم آلتمن توانست به جایگاه قبلی خود بازگردد. تغییرات بسیار زیادی به‌همراه استخدام مجدد آلتمن در OpenAI اتفاق افتاد که تغییر اعضای هیئت‌مدیره و افزوده شدن مایکروسافت به‌عنوان یک “عضو ناظر” تنها بخشی از آنهاست.

حالا این ماجرای پردردسر و غیرقابل پیش‌بینی تأثیر خود را بر راه‌اندازی فروشگاه GPT Store نیز گذاشته و زمان آغاز به‌کار آن را نیز به تعویق انداخته است.

GPT Store

GPT Store سال میلادی آینده منتشر خواهد شد

تغییرات پیش‌آمده در برنامه انتشار این فروشگاه با ارسال یادداشتی به توسعه‌دهندگان و کاربران ChatGPT به آنها اطلاع داده شده است. در این یادداشت ذکر شده: “از این لحظه برنامه داریم انتشار فروشگاه GPT Store را به اوایل سال 2024 منتقل کنیم. با اینکه انتظار داشتیم این فروشگاه اختصاصی در ماه جاری (دسامبر) در دسترس شما قرار بگیرد؛ اما چند اتفاق غیرقابل پیش‌بینی باعث شد نتوانیم به برنامه‌های خود پایبند بمانیم”.
همچنین در این یادداشت به چند آپدیت ساختاری در بهبود عملکرد این قابلیت جدید نیز اشاره شده بود.

اخبار مربوط به زمان احتمالی آغاز به‌کار این فروشگاه باعث بروز واکنش‌های ضد و نقیضی شده بود. با اینکه نسخه پیش‌نمایش فروشگاه GPT Store به‌همراه چند چت‌بات نمونه در کنفرانس ماه نوامبر به حضار نمایش داده شده بود؛ اما باز هم سؤالات بی‌جواب بسیاری برای رسیدگی وجود داشت.
کمپانی OpenAI هنوز هم پاسخ قانع کننده‌ای درباره نحوه عملکرد و نحوه کسب درآمد کاربران از این فروشگاه ارائه نداده است.

با توجه به اینکه فروشگاه اختصاصی GPT Store هنوز جای کار بسیاری دارد و جنجال‌های اخراج سم آلتمن هم باعث شد کارمندان به اندازه یک هفته کامل کاری از این پروژه عقب بیفتند؛ جای تعجبی ندارد که انتشار این فروشگاه به سال آینده موکول شده است.
به‌نظر می‌رسد مدیریت تغییرات بسیار زیاد به‌وجود آمده در OpenAI، از هدایت یک تیم هیئت‌مدیره جدید تا برنامه‌ریزی و تغییر تمرکز به پروژه‌های در دست توسعه، بار مسئولیت سنگینی را بر شانه‌های این استارتاپ قرار داده است. انتشار یک محصول جداگانه و کاملاً جدید در آخرین روزهای سال و درست در زمان تعطیلات زمستانی، اقدام استراتژیک و مناسبی برای OpenAI به‌نظر نمی‌رسید.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array