به گزارش ایران دکونومی، اکنون ۵ ماه است که از ابلاغیه پیشین در خصوص هزینه گمرکی گوشی‌های مسافری می‌گذرد و مسئولان به تازگی در صدد اصلاح آن بر آمدند.

مردادماه گذشته، گمرک در راستای ابلاغیه وزارت صمت، تعرفه واردات مسافری گوشی‌های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار را ۸ درصد اعلام کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که در ۵ ماه گذشته، واردات گوشی‌های پرچمدار به صورت مسافری یا پستی، ارزان‌تر از تجاری بوده است. در حالیکه، مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲، واردات گوشی، در سایر رویه‌ها، باید دو برابر تجاری لحاظ شود.

در ابلاغیه قبلی گمرک مأخذ حقوق گمرکی واردات گوشی هوشمند بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری ذکر نشده و با اشاره به قانون بودجه، رقم ۱۵ درصد برای جمع حق ورودی این گوشی‌ها به ثبت رسیده بود.

درحالی‌که در رویه مسافری و پستی، مأخذ حقوق گمرکی ۸ درصد (دو برابر رویه تجاری) و مأخذ سود بازرگانی نیز صفر درصد اعلام شده که در مجموع حق ورودی برابر ۸ درصد محاسبه می‌شد.

گوشی گمرک واردات

در بخشنامه قبلی گمرک به نامه رئیس امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دفتر حقوقی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت صمت به این موضوع اشاره شده بود که موضوع آنها، اعمال حقوق ورودی با مأخذ دو برابر حقوق ورودی قانون امور گمرکی برای واردات تلفن همراه در سایر رویه‌ها است.

قبل‌تر انجمن واردکنندگان موبایل نیز به این موضوع واکنش نشان داده بود و این اتفاق را یک اشتباه و تفسیر غلط از قانون بودجه خوانده بود.

این درحالیست که افزایش تعرفه واردات مسافری می‌تواند منجر به گران شدن گوشی‌هایی که به طور عمده به شکل مسافری وارد می‌شوند (مانند آیفون ۱۴ و ۱۵) منجر شود.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array