به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ما را به آینده امیدوار می‌کند. برخلاف بحران‌های موجود، این فناوری‌ها جهان را متحول خواهد کرد. اینفوگرافی زیر تعداد اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی را در فاصله سال‌های 2010 تا 2022، براساس آمارهای بدست آمده از مرکز امنیت و فناوری های نوظهور (CSET) نشان می‌دهد.

تعداد اختراعات ثبت شده جهانی در زمینه هوش مصنوعی

شایان ذکر است که این آمارها از طریق گزارش شاخص هوش مصنوعی 2024 دانشگاه استنفورد قابل دسترسی است.

از این آمارها، می‌توان دریافت که چین برای اولین بار در سال 2013 از آمریکا پیشی گرفت. از آن زمان، این کشور شاهد رشد چشمگیری در تعداد اختراعات ثبت شده مبتنی بر AI در هر سال بوده است.

نکته جالب توجه این است که در سال 2022، چین بیش از مجموع هر کشور دیگری حق ثبت اختراع دریافت کرد. در حالی که این آمارها نشان می‌دهد، چین در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار فعال است، اما لزوماً به این معنی نیست که این کشور از نظر توانایی مبتنی بر هوش مصنوعی بهترین است.

در آمریکا، ثبت اختراعات مبتنی بر هوش مصنوعی در بین شرکت‌های بزرگی از جمله IBM، مایکروسافت و گوگل متمرکز شده است. از سوی دیگر، ثبت اختراع هوش مصنوعی در چین بیشتر در بین سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری (مانند Tencent) توزیع می‌شود.

از نظر حوزه تمرکز، اختراعات AI چین معمولاً مربوط به حوزه‌ای از هوش مصنوعی که رایانه‌ها و سیستم‌ها را قادر می‌سازد داده‌ها و ورودی‌های بصری را تفسیر کنند. این در حالی است که، تلاش‌های آمریکا به طور مساوی در میان زمینه‌های تحقیقاتی مختلف توزیع شده است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array