به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با اینکه هنوز مجوزهای رسمی سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ صادر نشده، ایلان ماسک با انتشار پست جدیدی در X تاریخ احتمالی این پرتاب را اعلام کرده است!

براساس پست جدید ایلان ماسک، موشک استارشیپ کمپانی SpaceX قرار است به‌زودی و در ماه مارچ 2024 برای سومین پرتاب آزمایشی خود آماده شود. در هفته دوم ماه فوریه، فعالیت‌های نوسازی در پایگاه‌ تگزاس این استارتاپ هوافضا درحال انجام بود و حالا جدیدترین راکت بوستر استارشیپ نیز به جایگاه پرتاب منتقل شده است.
به گفته ماسک، موشک استارشیپ تا سه هفته دیگر آماده پرتاب آزمایشی بعدی خود خواهد بود.

موشک استارشیپ
تصویری از مقدمات آماده‌سازی این موشک برای سومین پرتاب آزمایشی – فوریه 2024

سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ در نیمه اسفند

براساس تصاویر و شواهد به‌دست‌آمده از شبکه‌های رسانه‌ای محلی و شبکه اجتماعی خودِ کمپانی SpaceX، مقدمات سومین پرتاب آزمایشی موشک استارشیپ فراهم شده است و به‌زودی شاهد انجام یک عملیات بزرگ دیگر توسط استارتاپ هوافضای ایلان ماسک خواهیم بود.
متاسفانه دومین پرتاب آزمایشی استارشیپ حدود سه ماه پیش در میانه آسمان منفجر شد و باز هم به هدف اصلی خود نرسید.

در هنگام پرتاب، تمامی 33 موتور Raptor موجود در بوستر فوق‌سنگین روشن بودند که در مقایسه با اولین پرتاب آزمایشی، این آمار بسیار چشمگیر و رضایت‌بخش است. در اولین پرتاب آزمایشی این موشک در اواخر فروردین امسال، بیش از 6 موتور Raptor در هنگام پرتاب و پرواز از کار افتاده بودند.

با اینکه در دومین پرتاب آزمایشی هم بوستر فوق‌سنگین (Super Heavy Booster) و هم بخش بالایی این موشک فضاپیما ناچاراً باید منفجر می‌شدند، اما این پرتاب همچنان بسیار چشمگیری برای کمپانی هوافضای SpaceX به‌حساب می‌آید و دانشمندان این استارتاپ موفق به جمع‌آوری داده‌های ارزشمندی شده بودند که برای عملیات بعدی به‌کار خواهد آمد.

براساس گزارش‌های قبلی، در ابتدا قرار بود سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ در فوریه 2024 (ماه میلادی جاری) صورت بگیرد؛ اما اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام کرده بود که انجام این عملیات پرتاب در این تاریخ امکان‌پذیر نخواهد بود. اداره FAA همچنان در حال بررسی و آنالیز داده‌های مربوط به دومین پرتاب آزمایشی این موشک در آبان ماه امسال است. این پرتاب در تأسیسات بوکاچیکای SpaceX در ایالت تگزاس انجام شده بود.
دومین پرتاب استارشیپ دقیقاً مانند اولین پرتاب آزمایشی آن (فروردین 1402) در میانه هوا منفجر شد و اداره FAA اعلام کرده که با توجه به اینکه اسناد موردنیاز هنوز توسط SpaceX به این اداره ارسال نشده است؛ برای بررسی اطلاعات این پرتاب به زمان بیشتری نیاز است.

کمپانی SpaceX انتظار دارد که اداره FAA به‌زودی تحقیقات خود را به‌پایان رسانده و مجوز سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ را صادر کند. اگر این پرتاب واقعاً در ماه مارچ 2024 اتفاق بیفتد؛ فاصله میان اولین پرتاب تا سومین پرتاب قدرتمندترین موشک دنیا حدوداً به یک سال خواهد رسید!

پرتاب پیش‌روی استارشیپ بدون حضور هیچ خدمه‌ای انجام خواهد شد. البته ایلان ماسک برای این موشک بلندپروازی‌های بسیاری دارد که “خدمات مسافربری بین‌شهری موشک استارشیپ” و سفر به هر نقطه‌ای از کره‌زمین در کمتر از 60 دقیقه و همچنین انتقال خدمه و محموله‌ به ماه و احتمالاً به کره مریخ تنها بخشی از این برنامه‌های دیوانه‌وار مؤسس SpaceX می‌باشد.

منبع: wccftech

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array