به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پلتفرم تحقیقاتی کایکو (Kaiko) در گزارش اخیر خود گفته است بیت کوین (BTC) سال 2023 را با عملکردی به مراتب بهتر از تمام دارایی‌های اصلی سنتی به پایان خواهد رساند. با وجود شرایط سخت اقتصاد کلان و بادهای مخالف شدید در صنعت کریپتو، این ارز دیجیتال در سال 2023 بیش از 160 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بنابر این گزارش، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها بوده‌اند که عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته‌اند که از آن از جمله می‌توان به انویدیا (NVDA) با رشد 241 درصدی اشاره کرد.

بازده تعدیل شده بر اساس ریسک  بیت کوین
مقایسه بازده تعدیل شده بر اساس ریسک میان دارایی‌های مختلف. منبع: Kaiko

تجزیه و تحلیل ارائه شده توسط پلتفرم کایکو عملکرد قیمت بیت کوین در طول یک سال گذشته را به سه مرحله تقسیم می‌کند. بین ماه‌های مارس تا اکتبر (اسفند 1401 تا مهر 1402) بیت کوین تقریباً در بازه 25000 تا 30000 دلار معامله شده است و حتی در اواسط سال 2023 به پایین‌ترین سطح چند ساله خود رسید. با این حال، پس از درخواست شرکت مدیریت دارایی بلک‌راک (BlackRock) برای تاسیس یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در تاریخ 15 ژوئن (25 خرداد)، قیمت بازار این ارز دیجیتال به بالای 40 هزار دلار رسید.

بنابراین، علی‌رغم یک نیم سال خسته‌کننده، بیت کوین یکی از بهترین نسبت‌های شارپ در بین سایر دارایی‌های اصلی امسال را به خود اختصاص داد.

در این گزارش به همبستگی معکوس میان بیت کوین و شاخص بورس نزدک 100 نیز اشاره شده است. به گفته این شرکت، بیت کوین در مقایسه با نسخه دیجیتالی طلا، اغلب به عنوان یک سپر محافظ در برابر تورم در نظر گرفته شده است. با این حال، ارزش آن همیشه عمدتاً تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی، عملکرد شاخص دلار آمریکا و روندهای بازار سهام قرار داشته است.

این روند در سال جاری شروع به معکوس شدن کرد تا جایی که از ژانویه تا جولای 2023 به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و معکوس شدن آن در اواخر تابستان به دلیل توقف زیر 30 هزار دلار، شاهد یک روند نزولی ثابت میان روند حرکت این دو کلاس دارایی بوده‌ایم. سریع‌ترین روند کاهش در این همبستگی به تازگی رخ داد، زیرا بیت کوین به 40 هزار دلار رسید در حالی که به گفته کایکو شاخص‌های سهام از جمله نزدک 100 هنوز نتوانسته‌اند این روند را با قدرت دنبال کنند.

چشم‌انداز آتی بیت کوین

علی مارتینز (Ali Charts) تحلیلگر شناخته شده بازار کریپتو با اشاره به حساسیت زیاد حمایت 43 هزار دلاری پیش‌بینی می‌کند در صورت از دست رفتن این حمایت، قیمت بیت کوین در کوتاه مدت تا مرز 37 هزار دلار سقوط کند. این درحالی است که تثبیت موقعیت این دارایی بالاتر از تراز مذکور، زمینه صعود به سمت 47360 دلار را فراهم خواهد کرد.

نباید فراموش کرد که چشم‌انداز جهانی کریپتو در بازارهای مالی نیز روزبه‌روز تقویت می‌شود و این دارایی کم‌کم جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا می‌کند. لغو تراکنش‌های دیجیتال در نیجریه و صدور مجوز استفاده از بیت کوین در قراردادها در آرژانتین ازجمله این تغییرات مثبت هستند. در راستای همین چشم‌انداز صعودی، پلتفرم تحلیل داده ماتریکس پورت (Matrixport ) مدعی شده است بیت کوین ژانویه 2024 را با قیمت 50 هزار دلار تمام خواهد کرد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array