به گزارش ایران دکونومی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) طی نامه‌ای به پلیس فتا شرح داد که با همکاری بانک مرکزی، سازوکاری را جهت ثبت و احراز اطلاعات کسب‌وکارهای رمزارزی در سامانه اینماد و ارائه درگاه پرداخت به آن‌ها با کد صنف خاص در شبکه پرداخت کشور طراحی و پیاده کرده است.

این در حالی است که در سیزدهم اردیبهشت ماه امسال، ایران دکونومی گزارش داده بود که در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی، اولین خودتنظیم‌گری در ایران  تصویب شد که مطابق با آن، کسب‌وکارهای مجازی حوزه رمزارز با دریافت معرفی‌نامه از یکی از سه تشکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فینتک و انجمن بلاکچین نسبت به دریافت اینماد اقدام کنند.

حالا در این نامه تشریح شده است: این روش که مبتنی بر خودتنظیم‌گری تشکل‌های تخصصی مرتبط شامل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فناوری‌های نوین مالی (فینتک) و انجمن فناوران زنجیره بلوک (بلاکچین) است، اخیراً در جلسه کارگروه راهبری تجارت الکترونیکی مصوب و طی اطلاعیه رسمی منتشر شد.

به این ترتیب، با ایجاد زیرساخت‌های لازم و هماهنگی‌های بین‌دستگاهی، این مصوبه در شرایط فعلی به مرحله اجرا رسیده است. در نامه نیز شرح داده شده است که در این سازوکار کسب‌وکارهای مذکور با دریافت معرفی‌نامه از یکی از سه تشکل تخصصی مزبور اقدام به بارگذاری معرفی‌نامه، ثبت و احراز هویت، دامنه، تماس و … در سامانه اینماد و ذیل رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که پس از درخواست کسب‌وکارها، بانک مرکزی نسبت به بررسی اسناد و مدارک و انجام استعلام‌های ضروری در این خصوص اقدام کرده و در صورتی‌که مشکلی نباشد، به تأیید درخواست در سامانه اینماد اقدام می‌کند. کسب‌وکارهای تأیید شده نیز در برابر تأییدیه شاپرک و دیگر مراجع، به‌گونه مثبت ذیل رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» پاسخ داده شده و در دسترس گزارش‌گیری سامانه اینماد قابل مشاهده خواهد بود.

در نامه اخیر ذکر داده شده که کسب‌وکارهای این حوزه ملزم به رعایت قوانین و مقررات تصویب شده هستند که از این لحاظ مسئولیت نظارت بر کسب‌وکارهای معرفی شده توسط هر تشکل، بر عهده آن تشکل به عنوان نهاد خودتنظیم‌گر می‌باشد.

نامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) به پلیس فتا

قابل ذکر است که مرکز تتا به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلامات کسب‌وکارهای اینترنتی، در همکاری با دیگر مراکز نسبت به ایجاد وحدت رویه در کسب‌وکارهای تأیید شده، از طریق مکاتبات و هماهنگی‌های میان دستگاهی موظف است اقدام کند. این مرکز باید پنل یکپارچه نظارت سامانه اینماد را برای حفاظت از سوابق نظارت و درج اخطار نظارتی برای کسب‌وکارهای متخلف را ممکن ساخته و در اختیار تشکل‌ها قرار بدهد.

گفتنی است، در صورتی‌که کسب‌وکارها اخطار نظارتی دریافت کنند و در جهت رفع آن در بازه زمانی تعیین شده اقدام نکنند، امکان تعلیق و حتی مسدودی آن درگاه پرداخت به‌طور خودکار از سوی شاپرک وجود دارد.

البته الزامات تصویب شده فعلی برای کسب‌وکارهای رمزارز مثل گذشته ادامه دارد و تشکل‌های تخصصی به عنوان نهادهای خودتنظیم‌گر، با استفاده از ارائه نقطه‌نظرات اصلاحی نسبت به ضوابط و مقررات در حوزه رمزارز نقش ایفا می‌کنند. این موضوع در صورتی‌که محقق گردد، می‌تواند نوید خوبی برای دارندگان کسب‌وکارهای رمزارزی باشد.

قبل از این در آبان ماه سال ۱۴۰۱ نیز شاپرک طی نامه‌ای به مدیران پرداخت‌یارها گفته بود که پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد یا دارای هویت غیرمنطبق با مالک نماد، غیرفعال خواهد شد. ابلاغیه‌ای که پس از رسانه‌ای شدن، حالِ اکثر صرافی‌های رمزارز را بد کرد. اکنون نیز این صرافی‌ها به دلیل نداشتن اینماد با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

منبع: دیجیاتو

در این خصوص از ایران دکونومی بیشتر بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array