به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نوسانات اخیر بازار رمزارزها، به ویژه در قیمت بیت کوین (BTC)، احساسات متضادی را در میان تحلیلگران برانگیخته است. با وجود اینکه قیمت این دارایی پیشرو، پس از تایید صندوق قابل معامله در بورس (ETF) معاملات اسپات بیت‌کوین، افت 7 درصدی را تجربه کرد، کارشناسان باتجربه بازار همچنان نسبت به روند کوتاه مدت آن خوش ‌بین هستند. به عقیده آنها، این کاهش قیمت، تأییدی بر تئوری “فروش اخبار” است که وقوع آن پیش از تأیید ETF پیش‌بینی شده بود.

معامله‌گران اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که آیا سرمایه‌گذاران پس از چندین تلاش ناموفق برای شکستن مقاومت‌های موجود در محدوده 47 تا 48 هزار دلار، دیدگاهی نزولی درباره این ارز پیدا کرده‌اند یا خیر. از یک طرف، دلیلی منطقی برای این احساس ترس وجود دارد؛ به این معنی که ممکن است بازارسازان و نهنگ‌هایی که سعی داشتند با خرید قبل از عرضه، از ناشران ETF پیشی بگیرند، اکنون مجبور به فروش دارایی خود با ضرر خواهند بود. علاوه بر این، ممکن است ماینرهای بیت کوین برای فروش بخشی از دارایی‌های خود تحت فشار قرار بگیرند، زیرا کمتر از 100 روز دیگر به رویداد هاوینگ باقی مانده است.

وضعیت در بازار مشتقات

برای درک اینکه آیا دیدگاه معامله‌گران درحال نزولی شدن هست یا خیر، باید مشتقات بیت کوین را تجزیه و تحلیل کرد. برای شروع باید گفت که مجموع بهره باز معاملات آتی از 392130 روز 5 ژانویه (15 دی) با 14 درصد افزایش به 446500 بیت کوین رسیده است، به این معنی که علاقه سرمایه‌گذاران به پوزیشن‌های اهرمی کمرنگ نشده است و همچنین تحت تأثیرات منفی نقدینگی قرار نگرفته است. شایان ذکر است که CME همچنان با 135480 قرارداد بیت کوین (BTC)، 30 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و رهبر مطلق این بخش است.

در مرحله بعد، باید دید که آیا معامله‌گران خردی که از اهرم استفاده می‌کنند، بر عملکرد قیمت تأثیر گذاشته‌اند یا خیر. قراردادهای دائمی، که با عنوان سوآپ معکوس نیز شناخته می‌شوند، نرخ وجوه مشخصی دارند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار مجدداً محاسبه می‌شود. نرخ مثبت وجوه نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای اهرم‌ها در میان پوزیشن‌های لانگ (خرید) است.

نرخ وجوه بیت کوین
نرخ وجوه 8 ساعته در معاملات آتی دائمی بیت کوین. منبع: Coinglass

داده‌ها حاکی از آن هستند که نرخ سرمایه‌گذاری آتی بیت کوین از 4 ژانویه (14 دی) تاکنون روی 0.2 درصد در هفته، تثبیت شده است، که نشان‌دهنده میزان تقاضای متعادل برای اهرم بین پوزیشن‌های لانگ و شورت (فروش) است. در اصل، فروش اخیر ناشی از فعالیت معامله‌گران خردی که از اهرم بیش از حد استفاده می‌کنند نبوده و سرمایه‌گذاران نیز روی کاهش قیمت شرط‌بندی نمی‌کنند.

علاوه بر این موارد، احساسات بازار را با سنجش آپشن‌های call (خرید) یا put (فروش) نیز می‌توان ارزیابی کرد. نسبت آپشن‌های فروش به خرید (put-to-call) اکنون معادل 0.70 است و نشان می‌دهد که بهره باز آپشن‌های فروش نسبت به آپشن‌های خرید کمتر است و بنابراین شرایط حاکم، صعودی است.

در همین حال، بزرگان این صنعت این رکود قابل پیش‌بینی را به عنوان یک فرصت خرید قابل توجه تلقی کرده و معتقدند افزایش قیمت بیت کوین تا مرز 200 هزار دلار هم ادامه پیدا خواهد کرد. برای مثال، تحلیلگر معروف، The DeFi Investor، ضمن اشاره به کاهش‌های دوره‌ای قیمت در ماه‌های آینده، آن‌ها را فرصت‌های خرید سودآوری برای کسانی می‌داند که به آینده بیت‌کوین اعتقاد راسخ دارند. وی در صحبت‌های خود ادعا کرده است اگر قیمت تا مرز 36 هزار دلار ریزش کند، حتماً آلتکوین‌های بیشتری را خریداری خواهد کرد.

به همین ترتیب، تحلیلگر نام‌آشنای بازار کریپتو، مایکل ون د پوپ، با تکرار همین دیدگاه، کاهش اخیر قیمت بیت کوین را به تاثیرات ETF  اسپات بیت کوین نسبت می‌دهد و معتقد است برخلاف نظر برخی از تحلیلگران که این اتفاق را یک تحول منفی تلقی می‌کنند، فشار فروش کوتاه مدت به وجود آمده، ناشی از هیجانات مربوط به تاییدETF  اسپات بیت کوین است. وی نیز این ریزش قیمت را فرصتی مناسب برای خرید می‌داند.

دلیل ریزش قیمت بیت کوین چیست؟

به نظر می‌رسد افت اخیر قیمت بیت کوین با فروش قابل توجه سهام Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) مرتبط باشد. آنتونی اسکاراموچی، بنیانگذار اسکای بریج کپیتال (SkyBridge Capital) به فروش گسترده سهام GBTC اشاره کرده و می‌گوید این روند زمانی پدیدار شده است که دارندگان، سهام خود را از قالب صندوق تراست به ETFهایی تبدیل می‌کنند که اخیراً توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تأیید شد.

در همین حال، علی مارتینز، دیگر تحلیلگر شناخته شده بازار ارزهای دیجیتال، به اصلاح بالقوه بیت کوین اشاره دارد. به گفته مارتینز، ریجکت شدن بیت کوین در محدوده 48000 دلار به معنای بازگشت تا مرز 34000 دلار و پس از آن، حرکت مجدد به سمت 57000 دلار خواهد بود. وی به تشکیل یک کانال موازی در نمودار روزانه این رمزارز اشاره می‌کند که حرکت پویای قیمت را نشان می‌دهد.

نمودار بیت کوین
نمودار روزانه قیمت بیت کوین؛ منبع: TradingView

گفتنی است که در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین با کمتر از یک درصد کاهش در محدوده 42 هزار و 999 دلار در نوسان است. این درحالی است که روز گذشته قیمت با حدود 7.37 درصد کاهش به مرز 42632.57 دلار رسیده بود. حجم معاملات این دارایی نیز از دیروز تاکنون بیش از 62 درصد افت داشته و اکنون معادل 16.84 میلیارد دلار است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: coingape

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array