به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، جمعیت جهان به سرعت رو به افزایش است و در حال حاضر جمعیت از 7.8 میلیارد نفر عبور کرده است. امروزه بیش از 4.3 میلیارد نفر در فضاهای شهری زندگی می‌کنند که معادل 55 درصد از جمعیت جهان است. به نظر می‌رسد جهان در طول قرن گذشته روند شهرنشینی سریعی را تجربه کرده است؛ چرا که با رونق و پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، جمعیت زیادی به سوی شهرها روانه شده و مهاجرت از روستاها به شهر مرتباً در حال افزایش است.

اما بزرگترین شهر جهان کدام است؟ بسته به اینکه از چه روشی برای تعیین مرزهای شهری استفاده شده باشد، پاسخ به این سؤال بسیار متفاوت خواهد بود. طبق تعریف سازمان ملل، شهر: «شهر، مکانی با تراکم بالای جمعیت و مرکزیت سیاسی، اداری و تاریخی است که در آن، فعالیت اصلی مردم، غیرکشاورزی و دارای مختصات شهری است که از طریق دولتی محلی، اداره می‌شود.»

10 شهر بزرگ و پرجمعیت جهان براساس محدوده شهری (City proper)

محدوده شهری عبارت است از حدودی از فضاهای شهری که بتوان در آن به انجام خدمات شهری و برنامه‌ریزی خدماتی انجام داد. این محدوده اغلب از طرف شهرداری و مسئولین امور شهری تعیین می‌گردد. در فهرست بزرگترین شهرهای جهان براساس محدوده شهری، شهر چونگ کینگ چین با جمعیت شهری 32.1 میلیون نفر از این نظر رتبه اول را دارد. فرودگاه بین‌المللی چونگ کینگ جیانگ بی، یکی از 50 فرودگاه پر رفت و آمد جهان است. علاوه بر این، شهر در میان 50 قطب برتر جهان برای تحقیقات علمی قرار دارد.

اولین شهر غیر چینی این لیست «دهلی» است که یکی از سریع‌ترین گسترش‌های شهری را در جهان تجربه کرده است. سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2050 به هند بیش از 400 میلیون شهرنشین اضافه خواهد شد، این در حالی است که این پیش بینی، میزان افزایش جمعیت شهرنشین چین و نیجریه را به ترتیب 250 و 190 میلیون نفر تخمین زده است.

بزرگترین شهرهای جهان براساس منطقه شهری (Urban Area)

این دسته بندی تا حد زیادی مرزهای سرزمینی را نادیده گرفته و یک شهر را یک منطقه به هم پیوسته و متصل در نظر می‌گیرد. از سوی دیگر، جمعیت شناسی مناطق شهری را به عنوان یک واحد اقتصادی یکپارچه توصیف می‌کند که با جریان‌های رفت و آمد، تعاملات اجتماعی و اقتصادی مرتبط است.

با این دسته بندی توکیو پیشرو است. این شهر حدود 10 درصد از جمعیت ژاپن را در خود جای داده است. اگر منطقه بزرگتر متروی توکیو شامل شهرهایی مانند کاناگاوا، سایتاما و چیبا در نظر گرفته شود، جمعیت کل توکیو از 37 میلیون نفر فراتر می‌رود که حدود 30 درصد کل کشور است.

با چنین جمعیتی، حتی با وجود یکی از بزرگترین سیستم‌های راه‌آهن جهان، قطارها در توکیو به‌طور باورنکردنی شلوغ هستند، با نرخ سوار شدن 200 درصد در پرجمعیت‌ترین مناطق. این شهر همچنین به دلیل چهار راه «شیبویا»، مشهور است که شلوغ ترین تقاطع روی کره زمین است.

شهر توکیو

توکیو شهری پرجمعیتی است که همواره در معرض خطر‌های طبیعی مانند سونامی، زلزله و همینطور جنگ قرار داشته است. این شهر در طول تاریخ کاهش جمعیت به خصوصی را تجربه نکرده، مگر در زمان جنگ جهانی دوم که در طی ۵ سال نیمی از جمعیتش را از دست داد. به طوری‌که در سال ۱۹۴۵ که ژاپن تسلیم شد، توکیو فقط ۳.۵ میلیون نفر جمعیت داشت. اما پس از جنگ جمعیت توکیو دوباره رشد کرد و خیلی از افرادی که از شهر رفته بودند دوباره به آن بازگشتند. اما ترمیم جمعیت از دست داده‌اش حدود یک دهه زمان برد و از آن زمان به بعد همواره در حال رشد بوده است.

این شهر در حال حاضر دارای سیستم حمل و نقل فوق‌العاده قوی، فضاهای سبز زیبا و ساختمان های مدرن است که آن را نه تنها در صدر جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان بلکه در لیست پیشرفته‌ترین شهرهای جهان نیز قرار داده است.

بزرگترین شهرهای جهان براساس کلان شهری (Metropolitan Area)

این معیار شبیه به منطقه شهری است اما به طور کلی توسط سازمان‌های رسمی، برای اهداف آماری و حکومتی تعریف می‌شود. با این طبقه بندی کماکان توکیو در جایگاه اول قرار داشته و شهرهای جاکارتا و دهلی رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

با ادامه افزایش جمعیت شهری جهان، انتظار می‌رود شهرهای جدید، به ویژه در آفریقا و آسیا، به زودی برای کسب عنوان «بزرگترین شهر» رقابت کنند.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2050، 68 درصد از جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array