به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کشورهای زیادی در جهان سیب زمینی تولید می‌کنند، اما چین بیش از هر کشور دیگری در جهان سیب زمینی تولید کرده و بزرگترین تولیدکننده این محصول است؛ به طور معمول، چین سالانه نزدیک به 92 میلیون تن سیب زمینی برداشت می‌کند. با وجود اینکه بخش بزرگی از محصول توسط این کشور مصرف می‌شود، بخش زیادی از آن را هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند. بنابراین، کشورهای زیادی به تولید سیب زمینی چین وابسته هستند؛ به طوری که بروز خشکسالی در چین و تاثیر آن بر تولید سیب زمینی، می‌تواند پیامدهایی را برای عرضه جهانی غذا در پی داشته باشد.

نمودار تولید سیب زمینی در سطح جهان

آیا آسیا سیب زمینی زیادی تولید می‌کند؟

آسیا از بزرگترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی جهان است. علاوه بر چین، هند و روسیه نیز مقادیر زیادی سیب زمینی تولید می‌کنند. هند سالانه حدود 50 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند. روسیه همچنین سالانه حدود 22 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند. بنگلادش نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیب زمینی جهان است.

این کشور کوچک سالانه تقریباً 10 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند. با این تفاسیر، آسیا تولیدکننده بخش بسیار بزرگی از سیب زمینی‌هایی است که مردم در سراسر جهان می‌خورند. روسیه در واقع بیشتر از چین برای هر نفر سیب زمینی تولید می‌کند. روسیه برای هر نفر در این کشور تقریباً 150 کیلوگرم سیب زمینی تولید می‌کند. چین برای هر نفر در این کشور تقریباً 66 کیلوگرم سیب زمینی تولید می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت که بدون سیب زمینی آسیا، مردم زیادی در سراسر جهان گرسنه خواهند ماند.

کدام کشورها بیشترین سیب زمینی را به ازای هر نفر تولید می‌کنند؟

تولید سیب زمینی براساس کشور 2023

به دلیل بزرگی آسیا، سیب زمینی زیادی در این قاره تولید می‌شود. با این حال، چندین کشور نیز در اروپا وجود دارند که در واقع به ازای هر نفر سیب زمینی بیشتری تولید می‌کنند. اوکراین یکی از پربازده‌ترین کشورهای جهان از نظر سیب زمینی برای هر نفر است. اوکراین به ازای هر نفر در این کشور تقریباً 480 کیلوگرم سیب زمینی تولید می‌کند.

هلند نیز دیگر تولید کننده سیب زمینی است؛ گرچه هلند تنها 7 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند، اما در واقع حدود 400 کیلوگرم سیب زمینی برای هر نفر در کشور تولید می‌نماید.

بلاروس که در مرز اروپا و آسیا قرار دارد نیز هر ساله سیب زمینی زیادی تولید می‌کند. این کشور نسبتاً کوچک تنها حدود 6 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند، اما در واقع 644 کیلوگرم سیب زمینی به ازای هر نفر در این کشور تولید کرده است.

آمریکا از بزرگترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان بوده و پس از اوکراین است. این کشور هر سال تقریباً 19 میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کند.

آمریکا سالانه فقط 58 کیلوگرم سیب زمینی به ازای هر نفر تولید می‌کند. به این ترتیب حتی اگر ایالات متحده سیب زمینی را به برخی کشورهای اطراف صادر کند، خود مجبور است سیب زمینی زیادی از کشورهای دیگر سراسر جهان وارد کند. سیب زمینی جزء اصلی رژیم غذایی غربی است.

بزرگترین تولیدکنندگان سیب زمینی در جهان

یادداشت:

همه مقادیر به نزدیکترین تن متریک (mt) گرد شده است.

منبع: worldpopulationreview

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array