برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک مالی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در مسیر خود باقی بمانند و بدانند که آیا در مسیر درستی حرکت می‌کنند یا خیر. این موضوع در مورد به حداکثر رساندن سود و ارزش سهام و دستیابی به اهداف مالی بلند مدت است. رهبران شرکت‌ها معمولاً درگیر وظایف عملیاتی هستند و اغلب برنامه ریزی مالی را در اولویت قرار می‌دهند. تعیین اهداف، تعیین کمیت منابع، تعیین نحوه کنترل دارایی‌ها و بدهی‌ها و موارد دیگر زمان می‌برد. اما یک سیستم مدیریت مالی استراتژیک برای موفقیت بلندمدت ضروری است. بنابراین چگونه برنامه مالی استراتژیک خود را تنظیم و مدیریت می‌کنیم؟

در این مقاله به مفهوم برنامه‌ریزی استراتژیک مالی و نحوه ایجاد یک فرآیند مدیریت مالی و مزیت آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مدیریت استراتژیک مالی چیست؟

مدیریت استراتژیک مالی در جهت ایجاد سود برای کسب و کار و اطمینان از بازگشت سرمایه قابل قبول (ROI) است. مدیریت مالی از طریق برنامه‌های مالی تجاری، تنظیم کنترل‌های مالی و تصمیم گیری مالی انجام می‌شود.

قبل از اینکه یک شرکت بتواند به صورت استراتژیک مدیریت شود، ابتدا باید اهداف خود را به طور دقیق تعریف کند، منابع موجود خود را شناسایی کرده و یک برنامه مشخص برای استفاده از منابع مالی و سایر منابع سرمایه خود در جهت دستیابی به اهداف خود طراحی کند.

برنامه ریزی استراتژیک مالی

مدیریت استراتژیک مالی همچنین شامل درک و کنترل صحیح، تخصیص و به دست آوردن دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت، از جمله نظارت بر اقلام مالی عملیاتی مانند مخارج، درآمدها، حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، جریان نقدی و سودآوری است.

مدیریت مالی استراتژیک علاوه بر این شامل ارزیابی مستمر، برنامه ریزی و تنظیم برای متمرکز نگه داشتن شرکت و در مسیر رسیدن به اهداف بلندمدت است. هنگامی که یک شرکت منابع مالی را به صورت استراتژیک مدیریت می‌کند، با مسائل کوتاه مدت به طور موقت به روش‌هایی برخورد می‌کند که چشم‌انداز بلندمدت آن را از مسیر خارج نکند.

مدیریت مالی استراتژیک در مقابل مدیریت تاکتیکی

اصطلاح «استراتژیک» به شیوه‌های مدیریت مالی اشاره دارد که بر موفقیت بلندمدت متمرکز هستند؛ در مقابل تصمیمات مدیریتی «تاکتیکی» به موقعیت‌های کوتاه‌مدت مربوط می‌شوند.

مدیریت مالی استراتژیک بر پیروزی‌های بلندمدت تمرکز دارد، در حالی که مدیریت مالی تاکتیکی کوتاه مدت است.

با استفاده از مدیریت استراتژیک مالی، رهبران اقداماتی انجام می‌دهند که از اهداف بلند مدت یک شرکت پشتیبانی می‌کند. آنها ممکن است امسال ضرر کنند تا دو، پنج یا حتی ده سال بعد موفقیت را ببینند.

تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک هر دو جایگاه خود را در یک تجارت سودآور دارند.

استراتژیک

بنابراین، بخشی از مدیریت مالی استراتژیک مؤثر ممکن است شامل قربانی کردن یا تنظیم مجدد اهداف کوتاه مدت به منظور دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت با کارایی بیشتر باشد. به عنوان مثال، اگر شرکتی در سال گذشته متحمل زیان خالص شده باشد، ممکن است از طریق بستن تسهیلات یا کاهش کارکنان، پایه دارایی خود را کاهش دهد و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهد. انجام چنین اقداماتی ممکن است منجر به هزینه‌های تجدید ساختار یا سایر موارد یکبار مصرف شود که در کوتاه مدت بر امور مالی شرکت تأثیر منفی می‌گذارد، اما موقعیت شرکت را برای موفقیت در بلندمدت بهتر می‌کند.

این مبادلات کوتاه مدت در مقابل بلندمدت اغلب باید با در نظر گرفتن ذینفعان مختلف انجام شود.

برنامه ریزی استراتژیک در مقابل برنامه‌ریزی مالی

برنامه ریزی استراتژیک فرآیند ایجاد و اجرای استراتژی‌های تجاری است که برای ارتقای سلامت بلندمدت یک سازمان طراحی شده است.

این یک تلاش منضبط است که تصمیمات و اقدامات اساسی را ایجاد می‌کند که به چیستی یک سازمان، چه کسی خدمت می‌کند، چه کاری انجام می‌دهد و چرا آن را شکل می‌دهد، هدایت می‌کند. برنامه ریزی استراتژیک مؤثر به سازمان اجازه می‌دهد تا ببیند به کجا می رود، اقدامات لازم برای رسیدن به آن و چگونگی تعیین موفقیت را ببیند.

برنامه ریزی مالی وظیفه تعیین چگونگی توانایی یک کسب و کار برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود است. این یک چارچوب عملیاتی از بالا به پایین برای بررسی سناریوهای مختلف فراهم می‌کند.

معمولاً یک شرکت بلافاصله پس از تعیین چشم انداز و اهداف خود یک برنامه مالی ایجاد می‌کند. رهبران از خود می‌پرسند که کسب‌وکار در یک، پنج یا حتی 10 سال آینده چگونه پیش می‌رود و می‌خواهند کجا باشد.

استراتژیک

تیم‌های برنامه ریزی مالی چگونگی دستیابی شرکت به این اهداف را با منابع فعلی و پیش بینی شده مشخص می‌کنند. سپس مدیران زیرساخت ایجاد کرده و بر اساس این اطلاعات تصمیم گیری می‌کنند.

در حالی که ایجاد هر دو برنامه استراتژیک و مالی مهم است، یک تجارت به هر دو نیاز دارد. داده‌های مالی معیارهایی را برای مدیریت فراهم می‌کند تا ردیابی کند و استراتژی موفقیت بلندمدت را بر پاداش‌های کوتاه‌مدت اولویت می‌دهد.

نحوه ایجاد یک فرآیند مدیریت مالی و برنامه‌ریزی استراتژیک

تیم‌های برنامه‌ریزی و تحلیل مالی (FP&A) اغلب ابتکارات برنامه‌ریزی استراتژیک را رهبری می‌کنند. FP&A توانایی بخش مالی را برای مدیریت عملکرد با ادغام استراتژی شرکت و تصمیم‌گیری افزایش می‌دهد.

از فعالیت‌های معمولی، مانند تجزیه و تحلیل جریان نقدی و گزارش‌دهی مالی گرفته تا ابتکارات استراتژیک از جمله بینش‌های مالی در مورد برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، پیش‌بینی مالی و مدل‌سازی مالی که FP&A زمینه‌های زیادی را پوشش می‌دهد.

بیایید ببینیم که آنها چگونه به توسعه یک برنامه استراتژیک می‌پردازند.

اهداف را تعریف کنید

اهداف مالی مشخص، قابل اندازه گیری و دارای چارچوب زمانی را تعیین کنید. اهدافی را هم برای شرکت و هم برای سهامدارانش لحاظ کنید.

بیانیه چشم‌انداز یا بیانیه ماموریت یک شرکت موقعیت‌های خوبی برای شروع تدوین استراتژی شما هستند. فرهنگ شرکت شامل چه ارزش‌هایی است؟ رهبری باید قبل از حرکت به جلو در این مورد شفاف باشد.

در مرحله بعد، شما می‌خواهید اهداف خاص و بلوک‌های زمانی خاص را برای دستیابی به آنها تعیین کنید. نرم‌افزار مدل سازی مالی شما می‌تواند در اینجا کمک کند.

داده‌ها را جمع‌آوری کنید

در مرحله بعد، باید منابع مالی شرکت خود را از هر بخش داخلی و هر منبع خارجی جمع‌آوری کنید.

شما به تمام داده‌ها نیاز دارید؛ از جمله: جریان نقدی حساب‌های دریافتی و پرداختی، مخارج، درآمد، منابع، چرخه تبدیل پول نقد.

تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت

تحلیلگران FP&A از برنامه‌ریزی چند سناریویی برای تعیین وضعیت فعلی و آینده شرکت استفاده می‌کنند. صرف نظر از تکنیک، تحلیلگران باید هنگام برنامه‌ریزی با هر بخش همکاری کنند.

برنامه استراتژیک مالی

پیاده سازی و مدیریت کنید

شما اکنون یک برنامه واضح و مبتنی بر داده‌ها دارید که باید دنبال کنید. اما رهبران تیم باید این طرح را اجرا و کنترل‌های مالی را تنظیم کنند تا شرکت در مسیر خود باقی بماند.

این مرحله مستلزم تصمیمات مالی منسجم، شناسایی مسائل و انجام اقدامات اصلاحی در صورت نیاز است.

بدون این مرحله، برنامه شما فقط یک برنامه است؛ نه راهی برای موفقیت شرکت شما.

استراتژی های مبتنی بر صنعت

همانطور که استراتژی‌های مدیریت مالی یک شرکت با شرکتی دیگر متفاوت است، آنها نیز می‌توانند بر اساس صنعت متفاوت باشند.

شرکت‌هایی که در صنایع با رشد سریع مانند فناوری اطلاعات یا خدمات فنی فعالیت می‌کنند، می‌خواهند استراتژی‌هایی را انتخاب کنند که اهداف آنها را برای رشد و حرکت در جهت مثبت مشخص کند. به عنوان مثال، اهداف آنها ممکن است شامل راه‌اندازی یک محصول جدید یا افزایش درآمد ناخالص در 12 ماه آینده باشد.

استراتژیک

از سوی دیگر، شرکت‌هایی که در صنایع رشد آهسته‌ای دارند – مانند تولید شکر – می‌توانند اهدافی را انتخاب کنند که بر حفاظت از دارایی‌ها و مدیریت هزینه‌ها تمرکز می‌کنند؛ مانند کاهش هزینه‌های اداری.

مزایای مدیریت استراتژیک

داشتن تمرکز بلندمدت به شرکت کمک می‌کند تا اهداف خود را حفظ کند؛ حتی اگر فرصت‌های کوتاه مدت به وجود بیایند و از بین بروند. در نتیجه، مدیریت استراتژیک با پایبندی به برنامه بلندمدت، به سودآوری و ثبات یک شرکت کمک می‌کند. مدیریت استراتژیک نه تنها اهداف شرکت را تعیین می‌کند، بلکه دستورالعمل‌هایی را برای دستیابی به آن اهداف تعیین می‌کند؛ حتی اگر چالش‌هایی در این مسیر ظاهر شوند.

برنامه‌ریزی استراتژیک مالی‌ شامل چه مواردی است؟

وضعیت فعلی خود را بشناسید

هر گونه برنامه‌ریزی استراتژیک مالی باید شامل تحقیقات و جزئیات جامع باشد. نه تنها برای ایجاد یک استراتژی در وهله اول، بلکه برای اطمینان از اینکه این روش به راه‌حل‌های مدیریت شرکت شما اضافه می‌کند، شما را برای رسیدن به اهداف آینده راهنمایی می‌کند و از ثروت مالی شما محافظت می‌کند.

ایجاد یک استراتژی واضح با شاخص‌های کلیدی

پس از دانستن همه چیز در مورد وضعیت مالی خود، زمان آن فرا رسیده است که بر روی برنامه‌ریزی استراتژیک مالی موثر در جهتی خاص کار کنید که تمام خدمات، شرکا و تأثیرات مالی مشتریان شما را بر اساس برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ثبت شده شرکت شما اندازه‌گیری می‌کند.

تعیین اهداف

بنابراین، همانطور که اشاره کردیم، ارائه برنامه‌ریزی مالی شخصی به شما کمک می‌کند تا روی هدف خود تمرکز کنید، اما برای انجام این کار، ابتدا باید این اهداف را تعیین کنید. بنابراین، بهتر است مطمئن شوید که خواسته‌های مورد استفاده شما برنامه ریزی شده هستند. علاوه بر این، اهداف مالی را برای (بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت) تعیین کنید.

استخدام افراد حرفه‌ای مناسب

استخدام یک تیم متخصص داخلی یا برون سپاری موضوعی برای برنامه‌ریزی مالی نیست. هدف در اینجا یافتن یک تیم خوب برای تجارت شرکت شما است. این تیم فرمول بندی مالی شما را انجام می‌دهد و خواسته‌های شما را مشخص می‌کند، از خدمات، کارمندان، مشتریان و صاحبان سهام محافظت می‌کند و از سرمایه‌گذاری شما مراقبت می‌کند.

یک طرح مالی اضطراری قرار دهید

حتی با قوی‌ترین برنامه‌ریزی استراتژیک مالی، برخی از حوادث به‌طور ناگهانی خارج از کنترل شما اتفاق می‌افتند. بنابراین، تنظیم یک برنامه جامع رویکرد اضطراری برای موقعیت‌های غیرمنتظره، شما را در زمان‌های سخت راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با کمترین ضرر، سریع‌تر تصمیم بگیرید.

مشاهده، ارزیابی و به‌روزرسانی

قانون 101 هر برنامه‌ریزی استراتژیک کسب و کار، به ویژه هنگام اجرای مدیریت مالی، در موفقیت کار بسیار مهم است. از این رو، شما نیاز به یک قرار بازنگری با یک برنامه زمانی دقیق دارید تا تمام عملیات مالی را زیر نظر داشته باشید، فرآیندهای در حال انجام را بررسی کنید، نتایج و نیازها را ارزیابی کرده و برنامه‌ریزی استراتژیک مناسب را با راهنمایی این شاخص‌ها توسعه دهید.

در پایان میتوان گفت که برنامه‌ریزی استراتژیک مالی بخشی از مراقبت از وضعیت مالی شرکت و توانایی موفقیت آن است. بنابراین، این عامل موفقیت مهم را نادیده نگیرید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array