به گزارش ایران دکونومی، صولت مرتضوی، وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی امروز (۱۰ خرداد) در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد که قانون‌گذار در سال ۱۴۰۱ تکلیفی را برای اجرای کالابرگ الکترونیکی تصویب کرد، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت در ابتدای طرح امکان عملیاتی شدن آن فراهم نبود، با دستور و تاکید ریاست جمهوری، وزارت کار متولی ساماندهی و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی شد.

او به تشریح اجرایی آزمایشی کالابرگ پرداخت و گفت که این طرح به صورت آزمایشی در چند شهرستان کوچک و سپس استان هرمزگان و بعد در چند استان دیگر اجرایی شد و در اسفندماه در سراسر کشور اجرایی شد.

مرتضوی معتقد است که کالابرگ الکترونیکی با اقبال عمومی مواجه نشده است. او افزود که به لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و نقدی مختار بودند، ترجیح‌شان دریافت یارانه به صورت نقدی بود. این طرح با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال جدید در اجرای بند «ی» قانون بودجه به دولت اجازه داده شده به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی درباره افزایش یارانه کالابرگ الکترونیکی گفت که در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلاً کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان ارتقاء پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند.

او اعلام کرد که افزایش ۲۰ درصدی یارانه شامل افرادی می‌شود که ۷۰ درصد یارانه را از طریق کالابرگ الکترونیکی مصرف کنند.

مرتضوی در آخر بیان داشت که یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به عمل بیاورند. این طرح کاملاً اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ و یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند، اما کسانی که ۷۰ درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array