به گزارش ایران دکونومی، وام مسکن، یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به خانه دار شدن افراد در نظر گرفته شده است و پرداخت آن توسط دولت،صورت می‌گیرد.

اواخر خردادماه سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد که به این عدد وام تعمیر (جعاله) ۱۶۰ میلیونی اضافه شد که جمعاً مبلغ این وام برای زوجین تهرانی به ۹۶۰ میلیون تومان رسید.

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی طی اسفندماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق 22گانه تهران با رشد 24.8درصدی نسبت به اسفند سال قبل به 81 میلیون و 440 هزار تومان افزایش یافت.

شرایط دریافت وام

برای رسیدن به این سقف وام مسکن، زوجین باید درخواست پرداخت دوتا وام ۴۰۰ میلیونی و یک وام جعاله ۱۶۰ میلیونی را ارائه دهند. 

این وام که از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود برای زوجین تهرانی 800 میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) به 960 میلیون تومان است. برای دریافت این تسهیلات، متقاضیان تهرانی (زوج‌ها) باید معادل 2 برابر رقم وام یعنی 1920 برگه اوراق حق‌تقدم وام مسکن (تسه) را خریداری کنند.

بررسی معاملات امروز اوراق حق تقدم نشان می‌دهد قیمت هر برگ حدود 127 هزار تومان است که در مقایسه با اواخر سال گذشته حدود 25 هزار تومان ارزان‌تر شده است. بنابراین متقاضی دریافت وام خرید مسکن باید حدود 243 میلیون تومان در ابتدای کار هزینه کند.

به این ترتیب مبلغ 717 میلیون تومان از وام 960 میلیون تومانی باقی می‌ماند. با این رقم می‌توان حدود 8.7 مترمربع واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.

اوراق تسه چیست؟

تسه یا همان اوراق گواهی حق تقدم خرید وام مسکن بانک مسکن که به نام اوراق مسکن یا اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن شناخته می‌شود، یک ابزار مفید برای افرادی است که قصد دسترسی سریع به تسهیلات وام مسکن بانک مسکن دارند. با خرید اوراق مسکن، افراد می‌توانند بدون سپرده‌‌گذاری به وام خرید مسکن برسند و این برای کسانی که قصد خرید فوری دارند مفید است.

 اوراق تسه مربوط به بانک مسکن است و به ازای خرید هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وام به دارنده اوراق تعلق می‌گیرد.

مدت اعتبار هر اوراق‌ تسهیلات مسکن برای معامله دو سال است. اما مدت اعتبار اوراق برای دریافت وام دو سال و یک ماه است. پس از گذشت دو سال از تاریخی که در اوراق تسهیلات مسکن ثبت شده است. بانک به اوراق ذکر شده وامی اختصاص نمی‌دهد. 

سود وام مسکن

سود وام مسکن ۲۲,۵ درصد و بازپرداخت آن نیز ۱۲ ساله است. البته به جز وام جعاله که بازپرداخت آن ۵ سال است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array