به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، نوسانات مثبت اخیر باعث شد قیمت بیت کوین (BTC) تا مرز 68 هزار دلار صعود کند و فاصله خود با رکورد تاریخی قیمت را به حداقل برساند. در زمان نگارش این مطلب، رمزارز اول بازار 4.75 درصد رشد روزانه و 19.36 درصد افزایش در تایم فریم هفتگی را تجربه کرده و با قیمت 66 هزار و 635 دلار ترید می‌شود.

همزمان با این رالی گسترده، ارزش تجمعی بازار کریپتو به مرز 1.31 تریلیون دلار رسیده است که حدود یک میلیارد دلار بیشتر از کل عرضه در گردش فرانک سوئیس است. در واقع، اگر بیت‌کوین یک ارز فیات بود، سیزدهمین ارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار محسوب می‌شد.

طبق داده‌های موجود، در زمان انتشار این خبر، 19,644,462 واحد بیت کوین در گردش بازار است. همانطور که می‌دانید، عرضه کلی بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود شده است، اما با توجه به نحوه محاسبه پاداش استخراج، بعید است که هرگز 100٪ آن استخراج شود.

مسلماً پیش‌بینی قطعی قیمت بیت‌کوین در آینده غیرممکن است، اما با نگاهی به مسیر طی شده آن طی این سال‌ها، می‌توان به خوبی تأثیر جهانی آن را درک کرد. زمانی با پرداخت 10 هزار بیت کوین می‌توانستید چند پیتزا بخرید، اما امروز، یک بیت‌کوین تقریباً معادل 1000 سهم از پاپا جونز (Papa John’s)، چهارمین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ پیتزا در جهان است.

با ارزش فعلی بازار، هولدری که 10000 بیت‌کوین در سبد دارایی خود دارد، به ثروتی در حدود 666.4 میلیون دلار رسیده و از نظر فنی، قدرت خرید بیشتری نسبت به 97 کشور در سطح جهان خواهد داشت.

مقایسه ارزش بیت کوین
منبع: CoinMarketCap

جایگاه بیت کوین در میان ارزهای فیات جهان

با توجه به آمار و ارقام موجود، اکنون تنها 12 ارز فیات در سطح جهان وجود دارد که از عرضه در گردش کافی برای خرید تمام بیت کوین‌های موجود برخوردار هستند. در این بین، یوان چین با ارزش بازار 620,521,346 بیت کوین در جهان پیشتاز است و دلار آمریکا با گردشی به ارزش 597,177,334 بیت کوین، با اختلاف نسبتاً کمی در رتبه دوم قرار دارد.

پس از این دو ارز، با یک شکاف بزرگ به یورو می‌رسیم که ارزش کلی بازار آن معادل 242 میلیون بیت کوین است. کمی پایین‌تر، در جایگاه شماره 12 جدول، دلار جدید تایوان با کد ایزوی TWD، درست جلوتر از ارزش کلی بازار بیت کوین ایستاده است که گردش کلی آن کمی بیش از 29 میلیون بیت کوین است.

ارزش بازار بیت کوین در مقابل ارزهای فیات

برای درک بهتر موقعیت بیت کوین در میان ارزهای فیات، در نظر بگیرید که اکنون چیزی در حدود 2.7 تریلیون کرون ایسلند در گردش بازار داریم که فقط برای خرید حدود 80 درصد از عرضه فعلی دوج کوین (DOGE) کافی است. حال اگر کشور ایسلند بخواهد تمام کرون خود را در بیت کوین جمع کند، تنها می‌تواند حدود 1.5 درصد از کل عرضه فعلی آن را بخرد.

اکنون گام را کمی فراتر می‌گذاریم. اگر بیت‌کوین بر اساس رتبه‌بندی فعلی به قیمتی بالاتر از 100 هزار دلار برسد، احتمالاً به جایگاه هفتم تا هشتم فهرست ارزشمندترین ارزهای فیات بر اساس ارزش بازار، یعنی بین روپیه هند و دلار کانادا خواهد رسید. اگر قیمت این دارایی دیجیتال به یک میلیون دلار به ازای هر واحد برسد، ارزش بازار آن کمی کمتر از 21 تریلیون دلار خواهد شد و بعد از یوان چین و دلار آمریکا در رتبه سوم قرار خواهد گرفت.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array