به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز پنجم مارس (15 اسفند) در نتیجه بازگشت دوباره کیمچی پریمیوم، بیت کوین (BTC) در آپ‌بیت (Upbit)، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال کره جنوبی، برای مدت کوتاهی به بالاترین حد خود یعنی 96,734,000 وون کره جنوبی، معادل 72504 دلار آمریکا رسید.

کیمچی پرمیوم بیت کوین
نمودار نوسانات قیمت بیت کوین در آپ‌بیت (BTC/KRW) ؛ منبع: Upbit

بازگشت کیمچی پریمیوم

این اختلاف قیمت که با نام کیمچی پریمیوم یا شاخص پریمیوم کره شناخته می‌شود، از اوایل فوریه به همراه قیمت بیت کوین (BTC) در یک روند صعودی بوده است. بر اساس داده‌های درون زنجیره‌ای کریپتو کوانت (CryptoQuant)، این شاخص از 5.19 درصد روز 28 فوریه (9 اسفند) به 6.84 درصد افزایش یافته است.

کیمچی در برابر بیت کوین
نمودار یک ماهه کیمچی پریمیوم در مقایسه با قیمت بیت کوین؛ منبع: CryptoQuant

این افزایش با رسیدن قیمت بیت کوین به بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی سطوح بالای 69200 دلار که روز 5 مارس شاهد بودیم، همزمان بود. با وجود اینکه اکثر تحلیلگران این جهش را ناشی از ادامه جریان ورود سرمایه به ETFهای بیت کوین در ایالات متحده می‌دانند، ولی دلیل افزایش اختلاف قیمت این دارایی در صرافی‌های کره جنوبی را باید در جایی دیگر جستجو کرد؛ چراکه این کشور هیچ ETF بیت کوینی ندارد و خرید نقدی در بخش خرده فروشی بازار عمدتاً باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

نگاهی به تاریخچه کیمچی پریمیوم کره جنوبی

کیمچی پریمیوم کره که به اختلاف قیمت بیت کوین در صرافی‌های بزرگ کره جنوبی با سایر نقاط جهان اشاره دارد، برای اولین بار در سال 2016 مشاهده شد و در مقاله ای در سال 2019 از دانشگاه کلگری مورد توجه قرار گرفت. به گفته محققان، بین ژانویه 2016 تا فوریه 2018، صرافی‌های کره جنوبی به طور متوسط 4.73 درصد قیمت بالاتری نسبت به صرافی‌های ایالات متحده داشته‌اند.

در طول رالی بیت کوین در دسامبر 2017، صرافی‌های این کشور بیت کوین را تقریباً 50 درصد بالاتر از اکثر صرافی‌های جهان معامله می‌کردند؛ همین امر باعث شد CoinMarketCap برخی از صرافی‌های کره‌ای را به دلیل “واگرایی شدید قیمت با سایر نقاط جهان” حذف کند.

در طول دوره صعودی بعدی یعنی سال 2021، زمانی که بیت کوین بالاتر از سطح 36000 دلار معامله می‌شد و قبل از آنکه این دارایی در ماه نوامبر به رکورد قبلی خود برسد، پریمیوم کیمچی به 21.56 درصد رسید.

در این بین برخی از معامله‌گران سعی می‌کنند از این تفاوت قیمت بین صرافی‌های مختلف کسب سود کنند که به آن آربیتراژ نیز می‌گویند. با این حال، این اختلاف قیمت عمدتاً به دلیل ناکارآمدی بازار، به ویژه در طول روندهای صعودی قدرتمند، رخ می‌دهد.

ولی در بحبوحه علاقه فزاینده مردم کره به بیت کوین، ناظران مالی این کشور در حال بررسی گزینه راه‌اندازی یک ETF بیت کوین هستند که در صورت تایید می‌تواند به این تفاوت قیمت پایان دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array