به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تنها چند روز پس از تایید تاریخی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده، شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای رمزپایه به سطح “خنثی” برگشت. این وضعیت آخرین بار در ماه اکتبر 2023 (مهر ماه) مشاهده شده بود.

بر اساس این شاخص، امتیاز احساسات حاکم بر بازار بیت کوین اکنون عدد 59 از 100 را نشان می‌دهد. روز گذشته این عدد معادل 52 بود که پایین‌ترین امتیاز آن از تاریخ 19 اکتبر سال گذشته (27 مهر) تاکنون است؛ در آن زمان بیت کوین با میانگین قیمت حدود 31000 دلار معامله می‌شد.

شاخص ترس و طمع کریپتو
شاخص ترس و طمع کریپتو روز گذشته به منطقه خنثی وارد شد. منبع: Alternative.me

این در حالی است که کمتر از یک هفته قبل یعنی زمانی که بازار در انتظار تایید ETF‌های اسپات بیت‌کوین بود، این شاخص برای مدت کوتاهی به منطقه «طمع شدید» وارد شده و امتیاز ۷۶ را نشان می‌داد.

شاخص ترس و طمع چیست؟

شایان ذکر است که شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو، داده‌ها را از شش شاخص عملکرد کلیدی بازار جمع‌آوری کرده و با ارزیابی آنها احساسات حاکم بر بازار را به صورت روزانه امتیازدهی می‌کند: نوسانات (25%)، حرکت و حجم بازار (25%)، رسانه‌های اجتماعی (15%)، نظرسنجی‌ها (15%). چیرگی بیت کوین (10%) و روندها (10%).

نمودار شاخص ترس طمع
شاخص ترس و طمع کریپتو به پایین‌ترین سطح خود در سه ماه اخیر رسیده است. منبع: Alternative.me

در حالی که قیمت بیت کوین طی 24 ساعت پس از اعلام تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر تایید ETF بیت کوین به مرز 49000 دلار رسیده بود، پس از آن با فشار فروشی از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد که قیمت را تا مرز 41500 دلار کاهش داد. علیرغم اندکی بهبود، این روند نزولی از آن زمان ادامه دارد و بر اساس داده‌های TradingView این دارایی در زمان انتشار این مطلب با قیمتی در حدود 42 هزار و 576 دلار در حال معامله شدن است.

در همین حال، از زمان راه‌اندازی ETF‌های اسپات بیت‌کوین، وجود داده‌های متناقض در مورد عملکرد آن‌ها و فقدان اطلاعات کافی در مورد جزئیات دقیق‌تر این ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری، عدم اطمینان زیادی در بازار احساس شده است. یکی از این تناقضات به حجم معاملات انجام شده در هریک از ETFهای بیت کوین طی یکی دو روز گذشته مربوط می‌شود.

با توجه به اطلاعات گوگل ترندز (Google Trends)، جستجو برای عبارت Why is Bitcoin dropping به معنای “چرا بیت کوین در حال سقوط است؟” اخیراً 1100 درصد افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که فعالان بازار اکثراً به دنبال درک چرایی پرایس اکشن اخیر بیت کوین هستند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array