در حاشیه اینوتکس 1402 محسن دهنوی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی) به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: تلاش‌های زیادی براساس نیازهای امروز زیست بوم صورت گرفته و مشارکت فعالین زیست بوم دانش بنیان باید افزایش یابد. با توجه به محدودیت‌های بانک مرکزی نسبت به سرمایه‌گذاری بانک‌ها در شرکت‌های دانش بنیان، چه راهکاری می‌توان برای برطرف‌سازی چالش بانکها ارائه داد؟ ماده 16 و 17 قانون قبلاً بانک ها را از سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه دانش بنیان منع می‌کرد. در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان مستثنی شده و بانک‌ها می‌توانند مستقیماً سرمایه‌گذاری نمایند، البته مشروط بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشد؛ چرا که در قالب شورای رقابت مجوزهای لازم برای مشارکت بانک و صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده است. پیش‌بینی می‌شود از این طریق چند هزار میلیارد تومان سرمایه وارد شود.

اینوتکس

در رابطه با سایر ابزارهای کمک به سرمایه‌گذاری نیاز به مشوق داریم. بخشی از مشوق پوشش مالیاتی است. شرکت‌های بزرگ اگر در صندوق‌های پژوهش مشارکت داشته باشند، به همان نسبت شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. در کنار همه اینها صندوق‌های نوآوری شکوفایی و صندوق‌های پژوهش فناوری می‌توانند به عنوان ابزار ضمانتی از سوی بازار سرمایه در نظر گرفته شوند. ابزارهای تامین مالی اقتصاد دانش بنیان باید گسترش یابند.

دهنوی در پاسخ به سوال دیگری در این رابطه که آیا شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس می‌توانند تحت قانون جدید دانش بنیان تشویق به سرمایه گذاری شوند؟، گفت: منابع صندوق توسعه ملی باید برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده شود. شرکت‌های فعال بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری تشویق شده‌اند که وارد به بورس شوند. در واقع وجه بزرگ‌تر تامین سرمایه پروژه‌های بزرگ دانش بنیان است. در حوزه دارویی ما برخی داروها را در مقیاس کوچک تولید می‌کنیم که هم مصرف بالا دارد و هم پاسخگوی نیازهای کشور و منطقه بوده است. ما نهادی برای تامین سرمایه‌های بزرگ و توسعه شرکت‌های اینچنینی نداریم، بنابراین باید صندوق‌های بزرگ مثل نوآوری و شکوفایی و مردم وارد شوند. گام اول این است که صندوق‌های فعال و تامین پروژه صورت گیرد. در نهایت منابع صندوق توسعه ملی باید برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده شود.

ویدئو گفتگو با آقای محسن دهنوی (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی)

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array