به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی متا درحال توسعه قابلیت جدیدی است که براساس آن تشخیص محتواهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای کاربران آسان‌تر شود.

به‌نظر می‌رسد توسعه ابزارهای هوش مصنوعی زایا بر مبنای مدل زبانی جدید متا یعنی Llama 2 زیاد دور از ذهن نباشند. این ابزارها مستقیماً در خدمت کاربران خواهند بود و هدف آنها ایجاد تمایز میان محتواهای ایجاد شده توسط این تکنولوژی و محتواهای عادی است.

به نحوی، این ابزار هوش مصنوعی قرار است به جنگ هوش مصنوعی برود! با ایجاد برچسب‌های ویژه‌ای با عنوان “generated by Meta AI” (ساخته شده توسط هوش مصنوعی متا)، تشخیص محتواها از یکدیگر برای کاربران تسهیل خواهد شد.

هوش مصنوعی

ایجاد برچسب اختصاصی

الساندرو پالوزی، محقق اپی که معمولاً به افشا کردن قابلیت‌های رونمایی نشده کمپانی متا علاقه بسیاری دارد؛ با انتشار اسکرین‌شات‌هایی اختصاصی در اکانت توییتر (X) خود از این قابلیت جدید خبر داد.
پالوزی در گذشته نیز از توسعه چت‌بات هوش مصنوعی اینستاگرام، انتشار موقتی و زودتر از موعد Threads در گوگل‌پلی و قابلیت‌های ویژه آن پرده‌برداری کرده بود.

براساس اسکرین‌شات‌های منتشر شده توسط پالوزی، ممکن است به‌زودی پست‌های ساخته شده توسط هوش مصنوعی متا به جهت گمراه نشدن کاربران و تشخیص آسان‌تر، با برچسبی اختصاصی از دیگر پست‌ها متمایز شوند. این تصاویر نشان‌دهنده اعلانی درون‌برنامه‌ای هستند که کاربران را از این پروسه آگاه می‌سازد.

سخنگوی رسمی متا فعلاً در این بازه اظهارنظری نکرده است اما این تصاویر افشا شده حاکی از آن هستند که متا نیز مانند گوگل و دیگر کمپانی‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، تمایل به شفاف‌سازی هرچه سریع‌تر در این زمینه دارند.
هدف نهایی توسعه چنین ابزارهایی، ایجاد امکان تشخیص ساخته‌های ابزار هوش مصنوعی زایا از دستاوردهای واقعی خود کاربران است.

هوش مصنوعی

استفاده مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی

به مرور زمان و با سیر پیشرفت تصاعدی تکنولوژی هوش مصنوعی و فراگیر شدن استفاده روزمره از آن، بسیاری از توسعه‌دهندگان، متخصصان، سیاست‌مداران و قانون‌گذاران نگران سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب از این ابزار کاربردی برای گسترش اخبار جعلی و یا استفاده‌ نادرست هستند.

از ابتدای ماه میلادی گذشته، هفت کمپانی فعال در حوزه هوش مصنوعی، از جمله متا، تعهد به استفاده و به‌کارگیری مجموعه قوانین امنیتی ویژه‌ای را در پروژه‌های پیش‌روی خود داده‌اند. ایجاد برچسب‌های اختصاصی برای محتواهای ساخته شده توسط ابزار هوش مصنوعی زایا نیز یکی از مفاد این قوانین است.

با اینکه خود کمپانی متا هنوز جزئیات بیشتری درباره ابزارهای هوش مصنوعی مشتری‌مدار خود منتشر نکرده است؛ اما شخص مارک زاکربرگ، مدیرعامل این کمپانی مکرراً اشاراتی به آن داشته است.
او در طی جلسه گزارش مالی فصل اخیر این کمپانی به کارکنان گفته بود: “ما همچنین درحال توسعه چندین ابزار کاربردی و محصول جدید بر مبنای مدل زبانی Llama 2 هستیم که به‌وسیله آن خدمت‌رسانی مسئولانه‌تری را به کاربران ارائه دهیم.”

هوش مصنوعی

همچنین مارک زاکربرگ با تأکید مجدد بر استفاده مسئولانه از این تکنولوژی، به کارمندان خود گفته بود که ابزارهای هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط کمپانی متا، طیف بسیار گسترده‌ای از کاربردها در زمینه‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
از تعامل و ارتباط‌گیری باکیفیت‌تر با مخاطبین گرفته تا روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای تولید و انتشار محتوا، و همچنین ایجاد ابزارهای کاربردی‌ای مانند دستیارهای هوشمند و ابزارهای اتوماسیون مخصوص کسب‌وکارها؛ هدف نهایی ابزارهای هوش مصنوعی متا تسهیل و تسریع سازنده و مفید وظایف روزمره کاربران و صرفه‌جویی در زمان می‌باشد.

همانطور که در بالا ذکر شد، پالوزی در گذشته متوجه توسعه ابزارهای مبنی بر هوش مصنوعی زایا در محیط اینستاگرام شده بود و گویا تعداد این ابزارهای کاربردی روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود. ابزار جدیدی که او اخیراً افشا کرده شامل “ابزار خلاصه‌نویسی” برای کوتاه کردن پیام‌های خصوصی (DM) طولانی و یا “ابزار هنری” اختصاصی برای ساخت و ویرایش استوری‌‌های اینستاگرام هستند.

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array