به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک، مالک کمپانی توییتر، باور دارد که این پلتفرم به‌جز اطاعت از قوانین و مقررات دولتی برای محدود کردن و سانسور محتواهای منتشر شده، “هیچ چاره دیگری” ندارد.

ایلان ماسک که کمتر از یک سال پیش سمت مالکیت و مدیرعاملی کمپانی توییتر را به‌دست آورده بود، حالا می‌گوید که مجبور است از قوانین دولتی تبعیت کند. ماسک که اخیراً از سمت مدیرعاملی خود کناره‌گیری کرده و آن را به لیندا یاکارینو سپرده است، در گذشته اعلام کرده بود که فقط تحت شرایطی از قوانین سانسورسازی دولتی اطاعت می‌کند که “جانش در خطر باشد”.
اما حالا کمتر از یکسال بعد، کسی که مکرراً اظهار کرده بود به آزادی بیان معتقد است، می‌گوید پلتفرم توییتر باید از این قوانین و مقررات محدودکننده پیروی کند.

به گزارش منابع آگاه، ماسک از زمان آغاز مدیریتش به حدود 83% از درخواست‌ها برای سانسور محتوا از طرف دولت‌هایی مانند ترکیه و چین مواجه شده و آنها را پذیرفته است.

جدیدترین مثال در این زمینه، مسدود کردن حساب کاربرانی است که از عملکرد رجب طیب اردوغان، کاندیدای ریاست‌جمهوری ترکیه، انتقاد کرده بودند. مسدود کردن این اکانت‌ها تنها دو روز پیش از آغاز روند رأی ‌گیری صورت گرفته است.

در کشور هند نیز، جایی که محیط برای خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا بسیار خفقان‌آور و محدودکننده است، ایلان ماسک نیز برخلاف گفته‌های خود به سران دولتی این کشور پیوسته است و برخی از محتواهای منتشر شده را محدود یا سانسور می‌کند.

ماسک

واکنش‌‌ها به تغییر رویه ایلان ماسک

در واکنش به این تغییرات، یکی از خبرنگاران روزنامه Bloomberg با نقل‌قول کردن توییت خود ایلان ماسک با مضمون “من منحصراً معتقد به آزادی بیان هستم!” به او کنایه زد و از عملکرد او انتقاد کرد.
در پاسخ به این توییت انتقادآمیز، مالک کمپانی تسلا و SpaceX با عصبانیت پاسخ داد که “چنین رفتاری بسیار احمقانه و دور از شعور است. به من بگو ما در توییتر دقیقاً کجا حق انتخاب داشتیم و من تمام تصمیمات گرفته شده را معکوس می‌کنم.”

این خبرنگار در پاسخ به ماسک نوشت: “کسی که کمپانی توییتر را در بحبوحه جنجال‌هایی بر سر اصول آزادی بیان خریداری کرد، من نبودم! البته که شما اختیار دارید بیزینس خود را به روشی که صلاح می‌دانید مدیریت کنید.”

در ماه مارچ سال گذشته؛ ایلان ماسک با انتشار توییتی نوشته بود: “توسط بعضی از دولت‌ها (دولت اوکراین جزئی از آنها نیست) به استارلینک اعلام شده که منابع خبری روسی را مسدود و محدود کند. ما تحت هیچ شرایطی چنین اقدامی نخواهیم کرد. با عرض معذرت، من منحصراً معتقد به آزادی بیان هستم!”

از زمانی که کمپانی توییتر توسط ایلان ماسک تصاحب شد، معمولاً این جملات معروف او به‌عنوان کنایه و انتقاد از او استفاده می‌شوند. ماسک در طی این بازه زمانی به انتقادناپذیر بودن، خصوصاً از طرف کارکنان سابق خود و منتقدان، معروف شده است.
یکی از مثال‌های بارز این مسئله، مسدود کردن حساب کاربری کسانی است که در پلتفرم توییتر از عملکرد او انتقاد می‌کند!
چطور ممکن است که کسی که “منحصراً به آزادی بیان معتقد است” چنین رفتاری داشته باشد؟

درحال حاضر نه ایلان ماسک و نه نمایندگان توییتر در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: businessinsiderelpais

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array