به گزارش ایران دکونومی، تحریم سایت‌های مورد استفاده برنامه‌نویسان باعث شد که یکی از کاربران شبکه‌ اجتماعی X با مخاطب قرار دادن امیر محمدزاده لاجوردی، جانشین وزیر ارتباطات گفته است: «آقای لاجوردی لطفاً یک تغییری در سیاست افزودن به سایت‌های پشتیبانی شده در ۴۰۳.online بدهید. سایت‌های بسیار زیادی پشتیبانی نمی‌شوند و وقتی درخواست پشتیبانی می‌دهیم باید مدت زیادی انتظار بکشیم برای پشتیبانی شدن. برای مثال سایت urbandictionary.com  را من یک هفته پیش گزارش کردم ولی هنوز پشتیبانی نمی‌شود.

باید متوجه این موضوع باشیم که کاربر الان به آن سایت نیاز دارد و قرار نیست ماه آینده، بعد از بررسی و تایید سامانه ادامه بدهد کارش را. وقتی می‌شود نیاز کاربر را واقعاً رفع کرد، که بشود به اینترنت بدون تحریم، بدون نیاز به VPN‌، دسترسی کامل داشت.»

سایت «۴۰۳.online» به عبور از تحریم کمک می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که برنامه‌نویسان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دسترسی به سایت‌های تحریم شده است. دسترسی به این سایت‌ها باید در زمان تقاضایشان اتفاق بیفتد وگرنه مشکل ساز می‌شود. این افراد با روش‌های معمول به این سایت‌ها دسترسی نمی‌یابند و به اجبار از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. سال گذشته ابزار ضدتحریمی به نام «۴۰۳.online» توسط وزارت ارتباطات ایران معرفی شد تا برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و سایر کاربران اینترنت بتوانند با دور زدن اینترنت به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

به کمک این سایت، کاربران ایرانی می‌توانند به سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که طی تحریم بر روی آن‌ها بسته شده است، دسترسی یابند. این سرویس از روش‌هایی مثل DNS یا نرم‌افزار، تحریم‌ها را دور می‌زند و مسیر دسترسی کاربران ایرانی را باز می‌کند. « ۴۰۳.online» به کاربران کمک می‌کند تا با رفع مشکلات دسترسی به کتابخانه‌ها و سایت‌های مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بهمن ماه ۱۴۰۱ در حاشیه هیئت دولت و همزمان با آغاز کار این سامانه، در خصوص نامگذاری این سرویس توضیح داده بود: «وقتی کاربران می‌خواهند به سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند وارد شوند، خطای ۴۰۳ می‌دهد و به همین خاطر هم این نام برای این سرویس انتخاب شده است.»

وی همچنان اضافه کرده بود: «وعده‌ای داده بودیم برای برنامه‌نویسان و کسانی که در دسترسی به سایت‌هایی که آنها ما را تحریم کرده‌اند مشکل دارند، [دسترسی] را فراهم کنیم. هزار سایت و خدمت و سرویس مردم ما را محروم کرده‌اند یعنی عملاً ما را فیلتر کرده‌اند و تحریم شده‌ایم. بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و دانش‌پژوهان است. در شرایط فعلی برای دسترسی به اینها و اینکه آی‌پی‌هایی که در آن سمت برای سرویس‌دهنده‌ها نشان داده می‌شود از فیلترشکن استفاده می‌کنند که هم امنیت سامانه‌هایشان را به خطر می‌اندازد و هم سرعت دسترسی را کند می‌کند.»

تحریم سایت

لاجوردی نیز در پاسخ به کاربری که او را مخاطب قرار داده بود، در اپلیکیشن X نوشت: «محمدعلی عزیز، در حال پیاده‌سازی سازوکاری مبتنی بر هوش مصنوعی جهت اضافه کردن خودکار و لحظه‌ای سایت‌های تحریم‌شده هستیم.»

اما باید منتظر ماند و دید که این ساز و کار چه زمانی مورد استفاده کاربران واقع می‌شود و چه زمانی امکان رصد لحظه‌ای و دسترسی آسان به این سایت‌ها را در اختیارشان خواهد گذاشت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array